Tampere
29 Jun, Wednesday
23° C

Proakatemian esseepankki

Zettlen käyttö myyntipäivillä



Kirjoittanut: Nelly Lähteenmäki - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.
ZETTLE

2011 luotiin maailman pienin maksupääte ja sovellus, jonka avulla pienyritykset voivat vastaanottaa korttimaksuja. Zettle by paypal (aiemmin iZettle) on perustanut ruotsalainen finanssiteknologiayritys, jonka Jacob de Geer ja Magnus Nilsson perustivat huhtikuussa 2010 ja jonka nyt omistaa PayPal. 2012 Izettle laajensi toimintaansa pohjoismaihin ja mekin täällä suomessa saimme heidän innovaation käyttöönsä.

 

MITEN SE TOIMII

Zettle tarjoaa pienyrittäjille helppokäyttöisen kassajärjestelmän, joka on integroitavissa kirjanpitojärjestelmään sekä verkkokauppa alustoihin. Zettle mahdollistaa myös varastonseurannan sekä lahjakortti myynnin. Palveluun ei liity sitovia sopimuksia tai kuukausiveloituksia, joten Zettlen käyttö on helppo aloittaa ilman aloitusmaksuja, tarvitset ainoastaa Y-tunnuksen. Zettlen hinnoittelu perustuu maksutapahtumiin, korttimaksuista Zettle perii 1,95% palkkion ja maksulinkeistä 2,5% palkkion. Rahan siirtyminen yrityksesi tilille kestä 1-2 päivää.

 

MYYNTIPÄIVÄT

Myyntipäivät ovat ehkä Proakatemian isoin ja samalla raskain rutistus koko yhteisölle. Myyntipäivien aikana tiimit kilpailevat toisiaan vastaan siitä kuka myy eniten toimeksiantajien tuotteita. Myyntipäivien ehkäpä suurin haaste on ollut ratkoa se, miten ohjaamme myynnit suoraan toimeksiantajien tileille, aiempina vuosina tähän ei ole ollut muuta ratkaisua kuin kierrättää myynti tiimien omilta pankkitileiltä toimeksiantajille. Se ei tietenkään ole ollut paras mahdollinen ratkaisu sillä se vääristää tiimien tuloja ja teettää paljon työtä kirjanpitäjälle sekä toimeksiantajajille. Koska kaikki suomessa toimivat yrityksen ovat velvollisia myös kierrättämään alvia on tämä toimintamalli ollut erityisen haastava.

 

KUINKA RATKAISEMME ONGELMAN?

Itse olen mukana projektissa, jossa Zettleä käytetään päivittäin, olen siis joutunut perehtymään sen toimintaan viimeisen puolenvuoden aikana erityisen hyvin. Koska useimmat projektit toimivat osuuskunnan alla ei ole projekteilla ole omaa Y-tunnusta mikä tarkoittaa sitä, että projektit eivät voi luoda omia zettle tilejään. Kun projektissamme tapahtui myyntiä zettlen kautta myös muilla Revenan projekteilla kassakilisi zettlen kautta. Törmäsin ongelmaan, että en pysty suodattamaan raporteista ainoastaan oman projektini myyntejä ilman että käytin useita tunteja myyntien erittelyyn. Totesin että homma ei voi mennä näin, otin puhelimen käteen ja soitin suoraan zettlelle että ja rupesimme yhdessä ratkomaan ongelmaani. Huomasinkin pian, että ongelma ei ollutkaan Zettlen toiminnassa vaan minun osaamisessani.

HENKILÖSTÖTILIT

Zettle mahdollistaa useiden tilien hallinnan pääkäyttäjän alla, näitä kutsutaan henkilöstötileiksi (tai työntekijöiksi). Henkilöstötili ja pääkäyttäjä eroaa sillä, että henkilöstötilien käyttöoikeudet ovat rajoitettuja. Henkilöstötilien luonti on helppoa eikä se vaadi kuin henkilöstötilin käyttäjän sähköpostin. Tämä ei myöskään ole maksullinen palvelu.

Myyntipäivillä teimme niin että jokainen toimeksiantaja loi omaan zettleensä henkilöstötilit tiimeille, jolloin kaikki myynti ohjautui suoraan toimeksiantajan tilille suoraan eikä enää mitään erillisiä rahan siirtoja tarvita tiimien välillä.

Esimerkiksi Hekumu toimii Flip Solutions Osuuskunnan alla, meidän nyt tulee ohjata kaikki myynti suoraan Flipin pankkitilille. Näin ollen Flip pyytää kaikilta myyntipäiviiin osallistuvilta tiimeiltä sähköpostin ja lisää heidät oman Zettle pääkäyttäjänsä tilin alle henkilöstötili käyttäjiksi. Myös raportointi helpottuu huomattavasti, kun luomme henkilöstötilit sillä, pääkäyttäjä pääsee näkemään kaikkien henkilöstötilien myynnin milloin tahansa, henkilöstötilien käyttäjät taas eivät näe kuin omat raporttinsa.

Tämä muutos myyntipäiville herätti hieman epäilyksiä ja esille nousi kysymys siitä, miten toimimme, jos asiakas ostaa kahden eri toimeksiantajan tuotteen. Myynti nimittäin tapahtuu silloin kahden eri henkilöstötilin kautta. Esim. asiakas ostaa Wauren tuotteen Treffiboxin sekä Flipin tuotteen Hekumun Teetä. Ensin asiakkaalta rahastetaan Hekumu Flipin tilin kautta, sen jälkeen toiselle kuitille Treffiboxi Wauren tilin kautta.

Ennen kun päätimme ottaa tämän muutoksen käyttöön tein testin, miten käytännössä tämä toimii, totesin että henkilöstötilien välillä liikkuminen on todella helppoa ja kahden tuotteet myyntiin meni aikaa noin 5 sekuntia. Tein myös ohjevideon, kuinka myynti tapahtuu henkilöstötilien kautta, tämä ohjevideo tullaan siirtämään Myyntipäivä kansioon, jolloin se on myös seuraavina vuosina käytössä.

Emme myöskään saaneet yhtäkään negatiivista palautetta tästä muutoksesta, ainoastaan positiivista, joten sanoisin että tämä muutos oli toimeksiantajille, myyntipäivätiimille kuten myös koko yhteisölle onnistuminen. Mikäli haluat itsekin laajentaa omaa osaamistasi Zettlen kanssa heidän nettisivuiltaan löytyy paljon infoa ja kiperien kysymyksien kanssa voi soittaa suoraan heidän asiakaspalveluunsa, josta minä ainakin sain ystävällistä ja nopeaa palvelua.

LÄHTEET

www.Zettle.com

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close