Tampere
28 Mar, Thursday
10° C

Proakatemian esseepankki

ZADAA – Seconhand mobiilissa



Kirjoittanut: Arttu Asunta - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Zadaa on suomalaisen Digital Fabric Oy:n kehittämä vaatteiden secondhand-kaupankäynnin mahdollistava mobiilisovellus. Maksaminen tapahtuu turvallisesti applikaation sisällä ja tuotteet voi lähettää Zadaa Packagella kuluttajalta kuluttajalle. Digital Fabric Oy on perustettu vuonna 2015. Applikaatio on käytössä Suomessa, Saksassa ja Tanskassa. Tässä esseessä käsittelen mobiilisovellus Zadaan liiketoimintaa pääosin Suomessa, yhteistyökumppaneita sekä arvonluontia ekosysteemin eri toimijoiden kanssa. Tarkoituksena ei ole perehtyä mm. kulurakenteisiin, avainresursseihin, rahoitukseen tai muihin liiketoiminnan yksityiskohtaisempiin osioihin.

Zadaa on digitaalinen alusta, jonka liiketoimintamalli perustuu kahden yksityishenkilön väliseen secondhand-kauppaan mobiiliapplikaation välityksellä. Ansaintalogiikkana sovelluksella toimii provisiomalli, joka suhteutetaan ostohinnan mukaan kuhunkin myyntitilanteeseen. Itse sovellus on freemium-mallinen, eli se on ladattavissa ilmaiseksi sovelluskaupoista. Freemium-sovellukselle tyypillisiä ovat maksulliset lisäosat, kuten lisäpalvelut, fyysiset tuotteet tai kosmeettiset, puhtaasti virtuaaliset ominaisuudet. Angrybirds on oiva esimerkki freemium-mallista. Pelisovellus on ilmainen, mutta pelin sisältä voi ostaa hahmoille lisävarusteita, taitoja tai kosmeettisia parannuksia, kuten vaikka erivärisen höyhenpuvun. Zadaa tarjoaa käyttäjilleen sovelluksen ilmaiseksi ja pyrkii luomaan tuottoa provisiomallilla, kun sovelluksen sisällä ostetaan tai myydään fyysisiä tuotteita. Ostotapahtuma tapahtuu siis sovelluksen sisällä, jolloin alustan tarjoaja ottaa myyntiprovision jokaisesta kaupasta. Esimerkkitilanteessa myyjä laittaa tuotteensa myyntiin kymmenellä (10) eurolla. Sovellus ilmoittaa myyjälle jäävän summan, kun hinta on asetettu. Tässä tilanteessa ilmoitus olisi esimerkiksi: ”Sinä saat yhdeksän (9) euroa.” Sovellus ottaa myyntihinnasta tietyn osuuden, joka tarkoittaa sitä, että ansaintalogiikka perustuu isosti myyntivolyymiin. Zadaa ei itse omista sovelluksen sisällä valikoimassa olevia tuotteita, joten volyymien tulee olla korkeita, jotta sovellus voi tuottaa. Sovelluksen sisään on integroitu maksuvälittäjän ohjelmisto, jonka kautta maksut välitetään turvallisesti ostajalta myyjälle.

Zadaan ekosysteemi koostuu itse sovelluksesta (Zadaa), maksuvälittäjästä (Stripe), kuriiripalveluista (Posti, Matkahuolto) sekä kuluttajista, jotka luovat toiminnallaan ekosysteemin lähtökohtaisen toimivuuden. Osaksi ekosysteemiä voidaan laskea myös erinäiset vaate- ja tekstiiliteollisuuden toimijat, sillä heidän tuotteensa toimivat kaupankäynnin kohteena, vaikka kyseiset yritykset eivät varsinaisesti olekaan sitoutuneena sopimuspohjaisesti Zadaan ekosysteemiin. Toimijat pyrkivät tukemaan toisten toimijoiden arvonluontia mahdollistamalla sovelluksen käyttäjälle helppokäyttöisen sovelluksen, jossa käyttäjä voi ostaa ja myydä uusia käytettyjä vaatteita, kenkiä ja asusteita. Turvallinen maksutapa sekä reaaliaikaisen seurannan tarjoava kuljetus nopealla aikataululla mahdollistetaan yhteistyöllä eri toimijoiden kanssa. Applikaation käyttäjien ei tarvitse jakaa esimerkiksi yhteystietojansa kaupankäynnin mahdollistamiseksi. Muun muassa nämä tekijät luovat luotettavan mielikuvan sovelluksesta. Zadaa toimii kyseisten yhteistyökumppaneiden asiakkaana, mutta samalla heidän palveluidensa näkyvyyden mahdollistajana. Arvoa syntyy kaikille osapuolille, ensisijaisesti rahallisesta näkökulmasta, mutta myös vastuullisena vaihtoehtona käytettyjen hyödykkeiden ostamisalustana.

Palvelu pyrkii modernisoimaan kaupankäyntiä ja tuomaan perinteiset kirpputorit yhä lähemmäs nykykuluttajien arkipäivää. Eri toimijoiden arvo-odotuksia voisi luonnehtia toimivan yhteistyön kautta. Tunnetut ja suuret yhteistyökumppanit ovat vakiinnuttaneet paikkansa omilla toimialoillaan, jolloin luotettavuus ja yrityksen imago lähinnä paranevat entisestään, luoden itse pohjasovelluksesta luotettavamman kuvan käyttäjälle.
Helppous, kierrätys, ekologisuus, edullisuus, turvallisuus (korona-aika).

Arvonluonti perustuu suurilta osin sovelluksen käyttökokemukseen sekä sen sisällä käytävään kaupankäyntiin. Kaupankäynnin arvon luovat sovelluksessa tuotteitaan myyvät yksityishenkilöt, joiden kautta arvo asiakkaalle eli loppukäyttäjälle syntyy, verkostovaikutuksen mukaisesti. Tuotteiden laatu, maksut, toimitus sekä ystävällinen asiakaspalvelu kehittävät paitsi ostajalle myös myyjälle mielikuvia siitä, miten sovelluksen tuottama arvo koetaan. Zadaan toimintaperiaatteen kulmakiviin kuuluu tuotteiden ja myyjien julkinen arvostelu tähdillä asteikolla 1-5.

Arvostelut ja kommentit ovat julkisia, jolloin toisten käyttäjien muodostamat arvostelut luovat arvoa myyjille sekä toisille ostajille. Arvostelut kertovat, onko tietty myyjä esimerkiksi luotettava, asiakaspalveluhenkinen tai epäaktiivinen vastaamaan sovelluksen sisällä esitettyihin kysymyksiin tuotteisiin liittyen. Ekosysteemin osat tukevat toisiaan tavalla, jolla osto- ja myyntiprosessit on saatu mahdollisimman yksinkertaisiksi. Kokemusten pohjalta voidaan todeta, että Zadaan luomat arvot ovat helppous, edullisuus ja ekologisuus. Myyjä pääsee eroon vanhoista vaatteistaan, tienaa hieman rahaa ja tukee samalla kiertotaloutta. Ostaja saa laajasta, jatkuvasti vaihtuvasta valikoimasta vaatteita edullisemmin, säästää aikaa kirpputoreilla ja kivijalassa vierailemisen sijaan ja niin ikään tukee kiertotaloutta.

Sovellus mahdollistaa maksuvälittäjien systeemin, kuljetusliikkeen sekä muiden tarvittavien komponenttien integroinnin secondhand-kaupankäynnin palvelukokonaisuuteen. Mikäli yksi olemassa olevista palveluista lakkaisi toimimasta tai kohtaisi suuria ongelmia, koko ekosysteemi kärsisi. Suurimpana uhkana sovelluksen toimivuudella ovat mahdolliset ohjelmistovirheet tai kyberhyökkäykset, joiden vuoksi koko palvelu olisi vaarassa tuhoutua. Käyttökokemus on nykypäivänä valtavan tärkeä osa menestystä; keskiarvollisesti kuluttaja tekee latauspäätöksen noin 7 sekunnin aikana sovelluksen arvostelut ja kuvaukset nähtyään. Sovelluksen täytyy vastata käyttäjien tarpeisiin, jotta sen levikki ja volyymi voivat päästä sellaiselle tasolle, jolla kyseinen ohjelmistoliiketoiminta on kannattavaa. Lakisääteiset muutokset voivat myös tehdä hallaa ohjelmistoliiketoiminnalle, sillä lainsäädäntö ja turvallisuusvaatimukset online-ostamiseen ja kaupankäyntiin kehittyvät jatkuvasti. Vahva tunnistautuminen ja henkilötietojen lähettäminen sovelluksen pyynnöstä voi vaikuttaa suuresti asiakkaiden kokemaan arvoon sovelluksen helppoudesta ja turvallisuudesta. Iltasanomat uutisoi 28.10.2020 Niinasta, jolta vaadittiin kuvaa henkilökortista tai passista, jotta kaupankäyntiä voitaisiin jatkaa. Kyseessä oli ensimmäistä kertaa eteen osunut laajempi tilanne, jossa käyttäjiä vaadittiin tunnistautumaan sovellukseen, ennen kuin rahojen tilitystä voitaisiin jatkaa. Tämä herätti paljon kysymyksiä ja epäilyksiä turvallisuuteen liittyen. Kyseinen pyyntö tuli maksunvälittäjältä suoraan, eikä Zadaa voinut vaikuttaa asiaan mitenkään muuten, kuin viestimällä käyttäjilleen, miksi tällaista tietoa vaaditaan.

Mahdollisista riskitekijöistä huolimatta Zadaa on onnistunut kasvattamaan käyttäjämääränsä yli 100 000 ja kasvattanut liikevaihtoaan suuresti vuodesta 2016 lähtien. Tämä menestys on mahdollista jokaisen ekosysteemin osapuolen yhteistyön ansiosta. Zadaa tarjoaa modernin, asiakaslähtöisen ratkaisun vaatteiden kierrätykseen kaikille osapuolille kannattavalla tavalla. Sovellus vastaa ajankohtaisiin trendeihin, muun muassa kiertotalouden osalta. Toisaalta, Zadaa ei olisi mitään ilman käyttäjäkuntaansa, jotka näkevät Zadaan tuoman arvon secondhand-kaupankäynnissä. Zadaan arvonluonti voidaankin tiivistää seuraavasti; secondhand made simple.

Tällaiset alustat ovat nykypäivää ja tulevaisuutta. Käyttäjien saaminen omalle alustalle vaatii lähtökohtaisesti joko paljon rahallisia ja ajallisia resursseja tai sitten yksinkertaisesti todella mullistavan systeemin, jonka ihmiset omaksuvat sen toimintojen ja käytettävyyden perusteella omakseen ja kertovat siitä itsenäisesti eteenpäin. KiKi projektimme perustuu samaan toimintamalliin kuin Zadaan, mutta resurssimme ovat ehkä hitusen pienemmät. Mielenkiinnolla odotamme, miten kaikki lähtee käyntiin!

LÄHTEET:
Mistä arvonluonnissa on kyse? Oppimateriaalit – Työterveyslaitos. Luettu 9.3.2021. https://www.ttl.fi/oppimateriaalit/opas/arvonluonti/mista-e-arvonluonnissa-kyse/

Niina, 34, yllättyi, kun suosikkisovellus vaati välittömästi kuvaa passista – 50 euron
saatavat jäädytettiin. 28.10.2020. Ilta-Sanomat. Luettu 29.1.2021. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006702422.html
https://zadaa.co/fi/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close