Tampere
16 Oct, Wednesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Yritykset sosiaalisessa mediassa



Kirjoittanut: Matias Savo - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Sosiaalinen media (some) on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Se on ajanut myös yritykset siihen tilanteeseen, että heidän on lähes pakko siirtyä mainostamaan itseään somessa. Miten yritys viestii somessa, täytyy harkita tarkkaan, jotta imago ei kärsi tai ihmisten käsitys yrityksestä ei muutu. Kun somea oppii käyttämään hyödyksi ja viestimään siellä oikeilla keinoilla, siitä on todella iso hyöty yritykselle. Somessa saa tavoitettua huomattavasti enemmän ihmisiä, kuin perinteisin viestinnän keinoin.

Kun facebook perustettiin vuonna 2004, ei silloin varmasti vielä uskottu, millaisen muutoksen se saa aikaan niin yksityisten ihmisten, kuin myös yritysten toiminnassa. Vuonna 2017 Facebookissa on jo kaksi miljardia rekistöröitynyttä käyttäjää. Alustana tuo mahdollistaa aivan uskomattoman informaatiovirran ja Facebookin avulla yksi ihminen pystyy tavoittamaan tuhansia käyttäjiä. Yritykset ovat myös huomanneet tämän mahdollisuutena viestiä omia palveluitaan tehokkaasti, mutta myös helposti ja halvalla.

Kuitenkin taito markkinoida pitää omata somessakin toimiessa ja jos mainos ei ole houkutteleva, eivät asiakkaatkaan kiinnostu tuotteestasi. Jari Juslèn sanoo kirjassaan, että Facebook-mainonnassa, kuten monissa muissakin uusissa ilmiöissä, on piirteitä, jotka viehättävät helppojen ratkaisujen etsijöitä. Facebook ei kuitenkaan toimi nopeana tapana rikastua.

Tästä voimme päätellä sen, että moni osaa tehdä yritysmainoksen Facebookiin, mutta moni ei osaa tehdä siitä houkuttelevaa. Eli yritys pystyy helposti viestimään tätä kanavaa pitkin mahdollisille asiakkailleen, mutta se vaatii tietoa ja taitoa tehdä viestistä houkutteleva, mikä herättää asiakkaan huomion.

Youtube on yksi somen jättiläisistä, joka on Facebookin tavoin ollut suunnannäyttäjänä muille sosiaalisen median kanaville. Youtubessa käy joka kuukausi yli miljardi erillistä käyttäjää ja palveluun ladataan joka minuutti 100h videosisältöä.

Tubettajat ovat nousseet nuorison suosioon räjähdysmäisesti viime vuosina ja monet yritykset ovatkin alkaneet jo tehdä paljon yhteistyötä eri tubettajien kanssa. Se on oiva väylä viestittää omia tuotteita ja sanomaa nuoremmalle sukupolvelle, sillä kukapa ei haluaisi käyttää saman firman vaatteita, tai tuoksua yhtä hyvälle, kuin oma esikuva. Tubettajat ovat Youtuben lisäksi usein myös todella aktiivisia muissa somekanavissa ja tällä saadaan taas lisää näkyvyyttä. Kuuluisat tubettajat ovat kuitenkin jo suhteellisen arvokkaita viestinvälittäjiä ja mainostajia esimerkiksi firman omaan Facebook -mainokseen nähden.

Yksi kuuluisa tubettaja on nimeltään Roni Back. Pienen Instagramin tutkimisen jälkeen pystyn toteamaan, että hän on tehnyt mainostamista mm. Finnairille, Idolsille, Kissainmaan autokoululle ja Magnumille. Eli hän ei lokeroidu mihinkään yhteen genreen, vaan mainostaa juuri niitä brändejä, jotka sopivat hänen omiin arvoihinsa ja kiinnostuksen kohteisiinsa. Kuitenkin rivien välistä voi huomata, että kaikki nämä yritykset, joiden kanssa Back on tehnyt yhteistyötä, on jotenkin suunnanneet palvelunsa tietylle ikäryhmälle. Toki Finnairilla on kaiken ikäisiä asiakkaita, mutta tätä kautta he saivat parhaiten tavoitettua nuoret ihmiset. Tällä samalla tavalla muutkin tubettajat pääosin toimivat ja muiden yritysten ja brändien mainostamisella he tienaavat suurimman osan palkastaan.

Instagram on ollut alun perin pääosin nuorisolle suunnattu palvelu, joka on tarkoitettu vain kuvien ja videoiden lataamiseen. Instagramiin on viime vuosina alkanut ilmestyä yhä enemmän eri yrityksien mainoksia. Myös yritysprofiilit ovat yleistyneet Instagramissa ja esimerkiksi Marimekolla on tilillään 245 000 -seuraajaa.

Instagram on alustana todella hyvä ja yksinkertainen käyttää. Esteettisesti kauniita tuotteita on siellä helppo mainostaa. Sovellusta on kuitenkin hyvin vaikea saada hyödynnettyä, jos riittävää osaamista ei löydy. Kuvien pitää olla todella houkuttelevia, tuotteen nuorille suunnattu ja Instafeedin, eli profiilissasi näkyvien kuvien kokonaisilmeen, olla visuaalisesti kauniisti toteutettu. Kaikki tämä vaatii todella paljon suunnittelua ja jos päivittäminen ei ole aktiivista, eikä suunnitellusti tuotettua, ei feed ole välttämättä riittävän kiinnostava nuorison silmissä.

Instagram on myös ottanut käyttöön mahdollisuuden yritystiliin. Yrityksillä on tätä myötä enemmän työkaluja käytettävänä näkyvyyden parantamiseen. Palvelu on lähinnä käytössä nuoremmilla sukupolvilla, joten Instagram on toistaiseksi asiakasryhmältään selkeästi suppeampi kuin Facebook, minkä takia aivan kaikkien yrityksien ei sinne kannata mainontaansa ja viestintäänsä laajentaa. (Katarina, 6/2016, Instagram yrityskäytössä)

 

Rahalla saa ja hevosella pääsee. Tämä vanha sanonta pätee myös somessa. Rahalla saat ostettua enemmän näkyvyyttä yrityksellesi ja jokainen palvelu käyttää omia suosittelualgoritmejaan saavuttaakseen juuri sinun yrityksen palveluita tarvitsevat käyttäjät. Algoritmit keräävät dataa ihmisten käyttäytymisestä verkossa ja sen mukaa määrittelevät, mitä mainoksia jokainen yksittäinen ihminen näkee. Jokainen yritys pystyy ottamaan maksullisena palveluna käyttöön mainoksen, jolle palvelun tarjoaja etsii sopivat käyttäjät. Algoritmien toimintaa on kuitenkin mahdotonta tietää ja välttämättä kaikki mahdolliset asiakkaat eivät saa juuri sinun mainostasi näkyviin, vaikka he sillä hetkellä sitä tietoa tarvitsisivatkin.

Hakukoneoptimointi on itsessään hyvin yksinkertainen asia, mutta se on myös hyvin työläs toimenpide nettisivujen ylläpidossa, mikäli yrityksesi myymiä palveluita on monella muullakin sivustolla tarjottavana. Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sitä, kuinka korkealle saat nostettua sivustosi hakukoneessa (google, bing, yahoo, yms…). Yrityksesi sijoitusta saat nostettua sivustoosi upotetuilla sanoilla, joita haetaan paljon, tai sanoilla, jotka ovat olennaisessa roolissa ostopolulla. (Arttu Raittila, 12/2016, nettibisnes.info) Myös hakukoneisiin on mahdollista ostaa mainostilaa ja hakusanaan määritetyt mainokset tulevat ensimmäisenä esiin, ennen hakukoneoptimoinnilla nostettuja sivuja.

Some on mahdollistanut yrityksille todella laajat mahdollisuudet viestiä asiakkailleen. Jokaiselle kohderyhmälle löytyy oikea kanava ja sitä myötä oikea tapa lähestyä mahdollista asiakasta. Vanhemman polven yrittäjillä on aika iso homma pysyä kehityksessä nuorempien toimijoiden vauhdissa, joille some on nykypäivää ja arkinen asia.

Kaikki kanavat eivät kuitenkaan sovi kaikille yrityksille. Tämä tarkoittaa sitä, että asioista pitää ottaa selvää, jotta tietää kanavat, jotka sopivat juuri sinun yrityksesi viestintään. Tällä vältetään myös ylimääräistä turhaa työtä. Esimerkiksi vanhempia ikäluokkia ei välttämättä kauhean helposti löydä Instagramista tai Youtubesta, mutta Facebookissa suurin osa heistä jo on.

Maksullisilla mainoksilla saa käyttöön isojen yhteisöpalveluiden algoritmit, joilla saa tavoitettua kohdeyleisöä. Hakukoneoptimoinnilla saa hakukoneella tietoa etsivät eksymään suoraan sivuillesi.

Internetillä ja sosiaalisella medialla on todella suuri voima ja mahdollisuus viestiä käyttäjille tietoa ja palveluita. Tämän takia moniin yrityksiin onkin jo palkattu henkilö tai henkilöitä, jotka vastaavat täysin yrityksen viestinnästä ja markkinoinnista internetin ihmeellisessä maailmassa.

Lähteet:

https://www.youtube.com/intl/fi/yt/about/press/

https://www.facebook.com/facebook

http://www.kuulu.fi/blogi/instagram-mainonta-helpottuu

(Katarina, 6/2016, instagram yrityskäytössä)

http://nettibisnes.info/hakukoneoptimointi/#hakukoneoptimointi_on

(Arttu Raittila, 12/2016, nettibisnes.info)

https://www.instagram.com/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close