Tampere
24 Nov, Tuesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Yrityksen visuaalinen linja ja imago apuna myynniss



Kirjoittanut: Anniina Rantalainen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Yrityksen visuaalinen linja ja imago apuna myynnissä

Kävin TAMKin kirjastolla ja lainasin kolme kirjaa. Mitään tiettyä kirjaa en ollut mielessäni pyöritellyt, vaan ainoa kriteeri oli se, että kirja olisi mahdollisimman ohut. Näin käy kun jättää kirjaesseiden teon viime tinkaan. Toivon, että joskus opin virheistäni, ettei tarvitse nyhjäistä tyhjästä sitten kun se ohut kirja ei olekaan millään tavalla kiinnostava. On aika vaikea kirjoittaa oikeastaan yhtään mistään pakon edestä.
Onnekseni ainakin yksi kolmesta kirjasta oli sellainen, josta voisin ihan oikeasti olla kiinnostunut. Päätin aloittaa siitä. Kirjan nimi oli ”Yrityksen visuaalisen linjan ja tavoiteimagon luominen”, ja se on kirjoitettu vuonna 2006. Ei siis mitään ihan vimpan päälle tietoa markkinoinnista näin 12 vuoden jälkeen enää. Koska kuitenkin yrityksen viestintä sekä imagon luominen ja ylläpito ovat aiheina kiinnostaneet minua jo pitkään, ajattelin, että voisin käyttää lukemaani kirjana lähinnä heijastamaan nykytilannettamme ja tulevaisuuden suunnitelmiamme Hurmassa.
”Visuaalisuus on nykyään yhä keskeisempi kilpailutekijä, jolla yritys voi erottautua kilpailijoistaan” (Laiho). Selvää on, että yrityksen markkinointia ja myyntiä edesauttaa hyvin mietitty ja silmää miellyttävä visuaalinen linja. Visuaaliseen linjaan kuuluu kaikki niin logosta kirjasintyyliin kuin kuvista käytettyihin materiaaleihinkin. On tärkeää, että yritys valitsee itselleen tietyn linjan, jota noudattaa kaikessa markkinoinnissaan. Käyntikorttien pitää jollain tapaa sopia yhteen verkkosivujen kanssa, ja ensimmäinen erä flaijereita ei voi olla eripaksuista paperia kuin toinen. Asiakkaan mielikuva yrityksestä paranee ja pysyy hyvänä, jos yrityksen tuottama materiaali on tasalaatuista ja tarkoin mietittyä.
Hurma on tällä hetkellä murroksessa. Kun osuuskunta perustettiin, oli meillä olevinaan selvät sävelet. Nimi päätettiin yhden pajan aikana ja kaupparekisteriinkin päästiin kivuttomasti ja nopeasti. Oli ihan voittamaton olo, ja tuntui siltä, että hommia piti alkaa tehdä sillä sekunnilla kun juridisista esteistä oli päästy yli. Sinisilmäisinä aloimme suunnitella markkinointia sen kummemmin asiaa miettimättä. Muodostimme visuaalisuustiimin ja viestintätiimin. Molemmat tiimit yrittivät saada jotain aikaan omalla tontillaan tajuamatta, että visuaalisuutta ja viestintää ei voi erotella, kun on markkinoinnista kyse. Kun tuli käyntikorttien suunnittelun aika, kumpikaan tiimi ei osannut tarttua töihin, koska ei tiennyt, mitkä asiat kuuluisivat omaan vastuualueeseen ja mitkä pitäisi jättää toiselle. Ei oltu tajuttu, että kirjasintyyli käyntikortissa on kyllä visuaalinen seikka, mutta liittyy mitä suurimmissa määrin viestintään.
Käyntikortit saatiin vaikeuksien kautta tilattua, mutta muut asiat jäivät höllymään ja löllymään epätietoisuuden aallokkoon. Olisi pitänyt perustaa Facebook-, Instagram- ja LinkedIn-tilit, mutta kukaan ei yhtäkkiä enää tiennytkään, kuka päivittää, mitä päivittää ja milloin. Ei oltu innostuneisuuden takaa tajuttu, kuinka paljon markkinointiin oikeasti tarvittaisiin ajatusta ja harkintaa. Tajuttiin onneksi kuitenkin se, että jos nyt aletaan vasurilla vääntää, on vaikea myöhemmin korjata itse tehdyt virheet. Lamaannuimme ja päätimme odottaa ”tärkeämpien” asioiden selvittämistä ennen markkinoinnin aloittamista.
Kun hommat jäivät seisomaan, iski angsti ja ahdistus. Töitä tehtiin kuin silmäpuolisonnit, mutta missään ei voitu sitä hehkuttaa. Markkinoinnin aloittamisen jättäminen myöhemmälle sai aikaan jonkinlaisen lumipalloefektin, ja yhtäkkiä huomattiin Hurman olevan tilanteessa, jossa kaikki asiat seisovat ja odottavat viimeistelyä. Ihmiset alkoivat turhautua siihen, ettei ollut mitään järkevää tekemistä, vaikka aikaa hommien paiskimiselle olisikin ollut. Koska monet Hurmureista ovat markkinoinnista ja brändäyksestä innostuneita, moni tunsi itsensä hyödyttömäksi, kun ei voinut kanavoida intoaan konkreettisiin tekoihin.
Onneksi tajusimme ongelmamme näinkin pian. Tuntuu vähän naurettavalta näin jälkeenpäin kutsua ongelmaksi sitä, ettemme päässeet pariin kuukauteen päivittelemään Facebookia, vaikka olisimme halunneet. Mutta kyllä se vaan meille haaste on ollut. On ollut vaikea kokea onnistumista Hurman jäsenenä, kun on ollut vielä itsellekin epäselvää, mikä Hurman yhteinen linjaus esimerkiksi markkinoinnissa on. Ja koska yrityksen visuaalinen linja ja imagon luominen on niin tärkeää myynnin kannalta, on ollut myös vaikeaa myydä vakuuttavasti ilman markkinoinnillista tukea. Varsinkin, kun yksi Hurman tarjoamista palveluista on markkinointiapu yrityksille. Aika ironista.
No, kriisit on nyt kriiseilty, ja nyt tuntuu siltä, että hommia päästään vihdoin tekemään kunnolla. Visuaalisuus- ja viestintätiimit on yhdistetty markkinointitiimiksi, jonka vastuulla on kaikki Hurman visuaalisesta linjasta aina imagon luomiseen asti. On jännittävä nähdä, millaiseksi Hurma brändinä muovautuu seuraavien kolmen vuoden aikana. Toki joitakin rajoitteita markkinointiin ja imagon luomiseen on asetettu koko tiiminkin voimin. Päällimmäisenä mieleen tulee se, että Hurman nimen ja logon leikkisyyden pitää välittyä kaikessa markkinoinnissa, oli kyse sitten asiakkaille lähetettävistä sähköposteista tai rennommista Instagram-päivityksistä. Lukemassani kirjassa puhutaan paljon siitä, että on suuri etu, jos yrityksen luonne jollakin tavalla heijastuu visuaaliseen linjaan. Näin halutunlaisen imagon luominen asiakkaiden silmissä on helpompaa, ja yrityksen on helpompi myynnissään ja markkinoinnissaan erottua muista. Hurman sisällä ei jäykistellä, puhuta kirjakielellä tai olla näyttämättä tunteita. Miksi toimintamme pitäisi siis näyttää asiakkaiden silmissä siltä?

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close