Tampere
23 Apr, Tuesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Yrityksen kasvattaminen



Kirjoittanut: Tuomas Kuusisto - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

 

Liikevaihdon kasvu on yksi yrityksen tärkeimmistä tavoitteista, sillä se vaikuttaa suoraan yrityksen kannattavuuteen ja kehitykseen. Kun yrityksen liikevaihto kasvaa, sen kyky investoida uusiin projekteihin ja laajentua kasvaa samalla. Liikevaihdon kasvu onkin usein merkki yrityksen menestyksestä. “Monelle yritykselle kasvu tapahtuu lähes luonnollisena tuloksena hyvin tehdystä ja kunnianhimoisesta työstä. Oma ryhmänsä ovat kasvuyritykset, jotka tavoittelevat aggressiivisesti nopeaa ja merkittävää kasvua,” (Huhtinen 2018.) Kaikille yrityksille liikevaihdon kasvu ei ole itseisarvo tietää OP:n Helsingin pk-yrityksistä vastaava pankinjohtaja Jani Taskinen. Suomen Yrittäjien vuoden 2020 alussa julkaistun PK-barometrin mukaan 10 prosenttia kaikista Suomen pienistä ja keskisuurista yrityksistä tähtää voimakkaaseen kasvuun. (Zervant 2020.) 

Tahtotila 

Yrityksen kasvattamisen edellytyksenä on tahto. Johdon pitää sitoutua kasvun tavoitteluun ja samalla on varmistettava, että kompetenssit ovat kohdallaan. (Kettunen 2015.) Jos ydintiimissä on ristiriitoja tavoitteiden asettelun suhteen, ei kasvu tavoitteita saada puskettua läpi. (Kettunen 2018,) toteaa, että tarvittaessa on myös uskallettava tehdä muutoksia ydintiimiin. 

Osaamisen tuotteistaminen 

Oman osaamisen tuotteistaminen tarkoittaa käytännössä asiakkaan ostamisen helpottamista (Ukko.fi 2020). Oman osaamisen eli palvelun tuotteistaminen tarkoittaa sitä, että palvelusta tehdään tuote, jolloin palvelu näyttäytyy helpolta ostettavalta asiakkaalle. Kun palvelu on tuotteistettu, hinnoittelu saadaan selkeäksi ja samalla katteet paranevat. Markkinointiviestintä saadaan selkeäksi, ajan käyttö tehostuu ja toiminnan kehittämisestä saadaan systemaattista. (Ukko.fi 2020.) Palvelun tuotteistaminen parantaa myös asiakastyytyväisyyttä, kun palvelu ja hinta on vakioitu (Ukko.fi). Tuotteistamisen seurauksena asiakas tietää aina mitä saa, jolloin voidaan puhua “avaimet käteen palvelusta”. 

Myynti 

Harva yritys olisi edes olemassa ilman myyntiä.  Myynnin tehostus korreloi yrityksen liikevaihdon kasvun kanssa. Palvelu- tai tuotekenttää ei tarvitse laajentaa, jos myynti saadaan vetämään. Myynnin tulosta voidaan kehittää volyymilla, tehostamisella (kuten seuranta ja muu analytiikka) ja markkinoinnin lisäämisellä. Markkinoinnin ja myynnin tulisi tukea toinen toisiaan ja näyttäytyä yhtenäisenä asiakkaalle.  

Skaalaus 

Kasvua tavoittelevalla yrityksellä on oltava skaalaus mahdollisuus. Yrityksen skaalautuminen tarkoittaa, että yritys voi kasvattaa tulostaan ilman kuluja. Hyviä esimerkkejä ovat erilaiset teknologiayhtiöt. Useilla yrityksillä näin selkeää skaalaus mahdollisuutta ei ole, esimerkiksi Finnair ei pysty lisäämään asiakkaiden määrää, ilman että lentoja lisätään, jolloin kulut kasvavat, ellei liiketoimintamalliin tehdä muutoksia. (Pulkkinen 2017.) Skaalautuminen voidaan nähdä monella tapaa. Yrityksen skaalautumisena voidaan nähdä myös se, että yritys voi kasvattaa toimintaansa, mutta tähän vaadittavat resurssit ovat matalat. Esimerkiksi siivousalan yritys haluaa laajentaa toimintansa uudelle paikkakunnalle. Yritys tietää tarkasti mitä resursseja siihen tarvitaan, jonka avulla skaalautuminen on edullista.  Franchising yritykset voidaan näin ajateltuna nähdä skaalaus kelpoisina yrityksinä. “Olennaista skaalautuvassa liikeideassa on tunnistaa, millä tavoin yrityksen tuote tai palvelu voidaan tuoda yhä useamman ihmisen käytettäväksi ilman, että se vaatii panostuksia tai lisäinvestointeja samassa suhteessa”. (Fisk 2022.)  

Asiakastyytyväisyys 

Asiakastyytyväisyydestä huolehtiminen on vakaan ja kasvavan yrityksen perustuskivi. Kun vanhat asiakkaat saadaan sitoutettua kestoasiakkaiksi, saadaan kasvua. “Kertakauppa ei tuo kasvua vaan johtaa siihen, että perusliikevaihto tulee myydä aina jokaiselle tilikaudelle uudelleen” (Kettunen 2018). On siis ensiarvoisen tärkeää huolehtia jo olemassa olevasta asiakaskunnasta. Kanta-asiakasohjelmat ovat loistava keino lisä asiakasuskollisuutta ja sitouttaa asiakkaita. Ne lisäävät toistoja ostoihin. Yrityksen sisäistä asiakasrekisteriä voidaan hyödyntää myynnissä ja analytiikassa. Sen avulla voidaan esimerkiksi seurata, kuinka kestäviä asiakassuhteet ovat ja tehdä tarvittavia muutoksia, kun havaitaan puutteita asiakkuuksien kestävyydessä. 

Yhteistyö muiden yritysten kanssa 

Yhteistyö muiden yritysten kanssa voi olla kulmakivi yrityksen kasvulle. Yritys voi esimerkiksi tarjota yhteispaketteja muiden yritysten kanssa tai tehdä yhteistyötä tietyn teeman ympärillä. Yhteistyöt ovat matalan kynnyksen keino, sillä ne eivät vaadi pääomistusta. Yritykset voivat palvella toinen toisiaan ja elää symbioosissa. Hankaluutena on toki löytää luotettava yhteistyökumppani, joka jakaa samat arvot. Yhteistyöt tarjoavat loistavan keinon kasvattaa yritystä myös siksi, että silloin osaaminen voidaan ulkoistaa. Uutta palvelua lanseeratessa ei tarvitse tehdä kaikkea itse, vaan osaamisen voi ulkoistaa yhteistyön avulla. Yhteistyöt kasvattavat palvelun/tuotteen tarjontaa ja näkyvyyttä. “Kasvava liiketoiminta on suhteiden rakentamista” (Hämäläinen 2022). 

Uudet palvelut ja tuotteet 

Uusien tuotteiden tai palveluiden kehittäminen voi auttaa yritystä kasvattamaan liikevaihtoaan. Asiakkaille tarjottavan lisäarvon lisääminen voi houkutella uusia asiakkaita ja lisätä nykyisten asiakkaiden ostohaluja. Päällekkäin rakennetut palvelut tai tuotteet, jotka tukevat toisiaan nostavat myynnin keskihintaa per asiakas. Näin saadaan suurempi liikevaihto, vaikka asiakaskunta ei kasvattaisi kokoaan. Ennen uuden palvelun tai tuotteen lanseeraamista, kannattaa pohtia, onko edellinen tuote tai palvelu muotoiltu kohdilleen. Jos liiketoimintaa pusketaan eteenpäin pelkillä uusilla palveluilla ja tuotteilla, voi loppu tuloksena olla yritys, joka on kuin sillisalaatti, josta puuttuu myyjät. Näin ollen liikevaihto ei välttämättä kasva lainkaan. 

Tehokkuuden parantaminen 

Tehokkuuden parantaminen voi auttaa yritystä kasvattamaan liikevaihtoaan. Tehokkaampi tuotanto, tehokkaampi toimitusketju ja parempi varastonhallinta voivat auttaa vähentämään kustannuksia ja parantamaan yrityksen kilpailukykyä.  

 

 

Kaikki edellä mainitut keinot voivat auttaa yritystä kasvattamaan liikevaihtoaan. On tärkeää muistaa, että jokainen yritys on erilainen ja että paras tapa kasvattaa liikevaihtoa riippuu usein yrityksen erityispiirteistä ja markkinoiden tarpeista. Yrityksen on tehtävä huolellista suunnittelua ja arviointia ennen kuin se valitsee keinon, joka toimii parhaiten sen liikevaihdon kasvattamiseksi. Pidän ihmeellisenä, että vain 10 prosenttia yrityksistä pyrkii voimakkaaseen kasvuun. En löytänyt vastausta siihen, kuinka moni yritys ei pyri kasvuun lainkaan. Mielestäni jokaisen yrityksen tulisi kuitenkin pyrkiä kasvuun. Kasvun mittareita on toki muitakin kuin pelkkä liikevaihto, mutta jos suomalaisista yrityksistä vain 10 prosenttia pyrkii kasvamaan voimakkaasti, mitä muut tekevät. Koittavat pysyä kilpailussa mukana? 

 

 

Lähteet: 

Fisk, M. 2022. Skaalautuva liiketoiminta tuo kasvua mille tahansa toimialalle. Yritystehdas. Verkkosivu. Viitattu 16.4.2023. 

https://www.yritystehdas.fi/blogi/skaalautuva-liiketoiminta-tuo-kasvua-mille-tahansa-toimialalle#:~:text=Mit%C3%A4%20skaalautuva%20liiketoiminta%20tarkoittaa%3F,mielikuvat%20skaalautuvasta%20liiketoiminnasta%20ovat%20v%C3%A4%C3%A4ristyneit%C3%A4. 

 

Huhtinen, H. 2018. Hyvä kasvu on hallittua kasvua – nämä seikat kasvua havittelevan yrityksen tulisi muistaa. OP Media. Verkkosivu. Viitattu 16.4.2023.  

https://www.op-media.fi/yrittajyys/yrityksen-kasvu/hyva-kasvu-on-hallittua-kasvua–nama-seikat-kasvua-havittelevan-yrityksen-tulisi-muistaa/  

Hämäläinen, V. 2022. Systemaatiinen ajattelu. Paja n.d. Tampereen ammattikorkeakoulu. Tampere. 

Kettunen, S. 2015. Viisi keinoa kasvattaa yritystä. Kauppalehti. Verkkosivu. Viitattu 16.4.2023. 

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/viisi-keinoa-kasvattaa-yritysta/57cb7b59-b445-59c9-97a2-10dcebad1373   

Pulkkinen, V. 2017. Mitä tarkoittaa skaalautuminen? Inderes. Verkkosivu. Viitattu 16.4.2023. 

https://www.inderes.fi/fi/mita-tarkoittaa-skaalautuminen  

Ukko.fi. 2020. Oman osaamisen tuotteistaminen – näillä vinkeillä pääset alkuun osaamisesi myynnissä! Verkkosivu. Viitattu 16.4.2023. 

https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/oman-osaamisen-tuotteistaminen/ 

Zervant. 2020. 5 tapaa yrityksen liikevaihdon kasvattamiseen. Verkkosivu. Viitattu 16.4.2023. 

https://www.zervant.com/fi/blogi/yritys-liikevaihto/ 

Esseessä on käytetty apuna chat gpt:tä. 

 

Jos olisin tiennyt, että aikuinen voi olla näin tyhmä. Olisin vieläkin lapsi.

Kommentoi