


Yrityksemme strategian – arvojen, mission ja vision tiivistäminen Vol2 – soluessee
Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Kirjoittajat: Kolari Veli-Matti ja Konttinen Säde
Vuosi 2020 on ollut mielenkiintoinen. Café Katto avattiin Juhannus vklp:na menestyksekkäästi ja kesä menikin kaikkia odotuksia paremmin. Vastapainona syksyn tiukentuneet rajoitukset ja asiakasmäärien raju pudotus yllättivät arviot ja odotukset negatiivisesti. Samaan aikaan, kun pohdimme miten asiakashankintaa saisi lisättyä pandemian keskellä, terassi suljettiin asiakaspaikoiltaan kylmän ilman vuoksi ja asiakaspaikkojen rajoitukset hallitukselta tiukentuivat. Nyt valmistaudutaan sulkemaan Café Katto toistaiseksi taloudellisista syistä ja lomauttamaan henkilöstö väliaikaisesti. Samalla mietimme vuotta 2021 ja meille tärkeää uudistumisen aikaa ja tulevaa kesä–sesonkia.
Yrittäjäporukan muutoksien myötä päädyimme keskustelemaan meidän strategiastamme sekä arjen keskellä näkyvistä tai näkymättömistä arvoista, missiosta ja visiosta. Välillä on hyvä pysähtyä miettimään miksi teemme tätä. Pohdinta auttaa luomaan suuntia ja syitä toiminnalle. Miia Savaspuron mukaan tutkittu tosiasia on, että ne yritykset, joissa missio, visio ja strategia tunnetaan, menestyvät parhaiten (Savaspuro 2017). Milloin sinä olet pysähtynyt miksi kysymyksen äärelle?
Arvomme
Olimme aiemmin määritelleet arvoiksi paikallisuuden, elämyksellisyyden ja persoonallisuuden.
Aika nopeasti huomasimme, että paikallisuus näkyi kyllä meidän toiminnassa, mutta emme sen mukaan lähtökohtaisesti toimineet. Monet yhteistyökumppanit esimerkiksi valitsimme enemmin persoonallisuuden kautta, vaikka näistä persoonallisista vaihtoehdoista suosimme paikallisia valintoja. Koimme myös nyt, että 2021 vuotta suunnitellessa paikallisuus arvo ehkä voisi sekoittaa viestinnällisesti meidän suuntaa ja ehkä tämän myötä tuoda meille hankalia valintoja.
Persoonallisuus ja elämyksellisyys tuntuivat istuvan meidän toimintaan kuin nenä päähän. Mietimme muita vaihtoehtoja kolmanneksi arvoksi, mutta mitään luontevaa ei löytynyt. Päätimme tarkoituksenmukaiseksi jatkaa kahdella nyt meille sopivalla arvolla, kuin että keksisimme väkisin uusia meille sopimattomia. Persoonallisuus ja elämyksellisyys myös ohjaavat hyvin ajatuksia meidän 2021 vuoden suunnitelmista. Se lupaa hyvää.
Missiomme
Aiempi missiomme kahvilalla oli “luomme kokemuksia ja elämyksiä heille, jotka haluavat kahvihetkeltään enemmän”.
Kävimme missiosta paljon keskustelua. Vaikka missiomme on ollut sopiva, tuntui se olleen edelleen itsestään selvyys kahvilallamme. Vimeksi keskusteluissa aiheet ja puheet karkailivat pois missiosta, nyt pysyimme varsin hyvin asiassa. Emme keskustelujen pohjalta kokeneet, että meillä olisi missiota, vaan missiomme olikin ollut vain toisenlainen visio. Savaspuron mukaan missio on sisältöä ja merkitystä antava määre sille, miksi yritys on olemassa (Savaspuro 2017).
Tutkimuksien mukaan vain 13 prosenttia suomalaisjohtajistaja ja vain kaksi prosenttia työntekijöistä tietää, mikä on yrityksen strategia (Savaspuro 2017). Emme kokeneet tarkoituksenmukaiseksi keksiä väkisin missiota. Näimme, että olemassaolon tarkoitus antaa ihmisille syyn tulla joka aamu töihin, tekee merkitykselliseksi jokaisen työpanoksen. Annamme asialle aikaa ja luotamme prosessiin, joka mahdollisesti synnyttää meidän kahvilalle uutta missiota, joka ei välttämättä tuntuisi niin itsestäänselvältä.
Pohdimme kuitenkin oman kokonaistoimintamme missiota, joka liittyy kaikkeen mitä haluamme. Keskustelimme ravintola-alan vaikeuksista ja työntekijöiden huonoista asemista tällä alalla. Haluamme omana missionamme olla luomassa muutos mara-alalla. Olemme kiinnostava työpaikka, jossa työntekijät pääsevät vaikuttamaan.
Visiomme
Edellinen ja tuleva Café KATTO:n visio on olla Tampereen elämyksellinen kahvila. Visiosta keskustelu oli hyvin harmoninen. Ehkä haastavan puuduttava missio keskustelukin vaikutti tähän. Emme lähteneet visiota muuttamaan, kun koimme sen osuvaksi, emmekä missioon löytäneet meille luontevaa vaihtoehtoa. Mission pitäisi parhaimmillaan pitää sisällään myös vision ja heijastaa voimakkaasti niitä arvoja, joita yritys edustaa (Savaspuro 2017).
Tavoitteemme
Tavoitteiden asettaminen on yleisesti hyvä tapa saavuttaa asioita, joita ihminen tai yritys haluaa. Ne antavat motivaatiota ja auttavat kohdistamaan ajatukset ja työnteon oikeisiin asioihin. Tavoite on matkan määränpää, mihin ihminen tai yritys pyrkii. Tavoitteiden asettamiseen ja saavuttamiseen liittyy myös ongelmia. Väärät tavoitteet voivat olla vahingollisia ja viedä väärään suuntaan, yksilöä henkilökohtaisiin vahinkoihin tai yritystä jopa konkurssiin. (Valitse itsellesi oikeat tavoitteet, Hakanen).
Ajatusmallien avulla, voimme välttää ja vähentää tavoitteisiin liittyviä ongelmia ja lisätä onnistumisia. Yksi ajatusmalli tavoitteiden asettamiselle ja saavuttamiselle on SMART-testi. Smart-testin avulla voidaan pohtia, onko tavoite; Seikkaperäisesti määritelty, Mitattavissa, Aikaan sidottu, Realistinen ja Tärkeä. Testin avulla saa helposti kiteytettyä onko tavoitteessa havaittavissa puutteita ja vastaako tavoite oikeasti hyvää tavoitetta. (Valitse itsellesi oikeat tavoitteet, Hakanen).
Kuluvalle vuodelle asetimme hyvin erilaisia tavoitteita. Tämän vuoden tavoitteet liikevaihdosta menivät rikki jo kesän aikana. Emme osanneet odottaa niin hurjaa aloitusta kahvilamme toiminnalle. Ainoastaan yrittäjien työkyvyn säilyminen oli ainut tavoite, joka ei tämän vuoden tavoitteissa täyttynyt ja tuotti haasteita. Mielenkiintoista oli myös huomata, kuinka tuotekehittely lähti laukkaamaan, kun saimme kahvilan pyörimään työntekijöillä. Vastuun jaolla on mielenkiintoisia vaikutuksia motivaatioon ja asioiden kehittymiseen.
Ensi vuoden tavoitteet ovat taas hieman erilaisia. Se tekee niistä haasteellisia, vaikka ne ovat realistisesti saavutettavissa. Keskustelujen pohjalta nämä olivat aika itsestään selviä. Markkinointiin pitää löytää 2021 vuodelle selkeät ja toimivat prosessit, jotka tukevat liiketoimintaa. Liikevaihtotavoitteet pistää meitä luomaan parempia ja toimivampia prosesseja, joilla onnistumme herättämään oikeiden kohderyhmien kiinnostusta meitä kohtaan. Osuuskunnan valmistelu opintojen jälkeiseen aikaan on taas virallisia asioita, jotka meidän on hoidettava, jotta toimintaa voidaan jatkaa ja lähteä laajentamaan.
Toteutus ja pohdinta
Café Katon väliaikainen kiinniolo antaa pientä aikaa miettiä ja suunnitella tulevaa konkreettisesti. Toivon mukaan muistetaan hurjassa idea tulvassa ja käytännön kiiressä nämä arvot, visiot ja tavoitteet, eikä lähdetä haaveilemaan kaikkea muuta. Tänä vuonna meillä käytettiin ideointiin paljon aikaa. Ehkä osa oli vähän turhaa, eivätkä ne palvelleet meidän tavoitteita, arvoja tai visiota. Onko se sitten hyvä vai huono? Avain menestykseen ei kuitenkaan usein käy suorimman ja helpoimman tien kautta.
Koemme meille tärkeäksi, että perehdymme tavoitteisiimme paremmin tänä vuonna ja palaamme tavoitteiden pariin useammin, kuin puolenvuoden välein. Haluamme jakaa enemmän tavoitteitamme työntekijöille ja ottaa heidät paremmin mukaan saavuttamaan niitä. Aiomme myös mitata tavoitteitamme useammin ja paremmin, missä olemme menossa ja mitä täytyy vielä tehdä tavoitteen saavuttamiseksi.
Arvojamme, persoonallisuutta ja elämyksellisyyttä haluamme tuoda kaikessa tekemisessämme esille. Liittyi asia sitten henkilöstöön, kahvilan valikoimaan, tuotteiden tilauspaikkoihin tai mihin vain, pyrimme ajattelemaan omalla tavallamme ja tuomaan persoonallisia ja elämyksellisiä piirteitä esiin. Koemme, että arvomme ohjaavat meitä vahvasti jokapäiväisessä toiminnassamme ja on selkeästi meidän erottautumisvalttimme erittäin kilpaillulla alalla.
Lähteet:
Savaspuro, M. 2017. Heitä missio roskikseen – vain olemassaolon tarkoituksella on väliä . Ellunkanat https://ellunkanat.fi/nakemys/artikkelit/heita-missio-roskikseen-olemassaolon-tarkoituksella-valia/
Matti Hakanen. 2017. Valitse itsellesi oikeat tavoitteet. http://www.modulcon.fi/2017/09/06/valitse-itsellesi-oikeat-tavoitteet/