Tampere
19 Jan, Sunday
3° C

Proakatemian esseepankki

YouTube: Tie menestykseen



Kirjoittanut: Kirill Sultanshin - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Ohi meni ne päivät, jolloin YouTube oli vain paikka hauskoille videoille ja kissoille. Nykyään YouTube on Googlen jälkeen maailman toiseksi käytetyin hakukone, jonne ladataan 500 tuntia videoita joka minuutti. Ja siitä syystä myös brändit ovat alkaneet huomata YouTuben potentiaalin markkinointikanavana.

 

Kuvatkaa vain sellaisia videoita, joita te itse jaksaisitte katsoa.

 

YouTube kanavan rakentaminen on osaa palvelumuotoilua

Olen avannut oman YouTube kanavan (@Kirill Sultanshin) vähän yli puoli vuotta sitten. Sillä ajalla tajusin, että haluan lopettaa YouTubettamista ”harrastuksena” ja tehdä siitä oikea työ. Tienatakseen rahaa YouTubella minä tietenkin tarvitsen tilaajia ja aktivisuutta kanavallani. Siinä vaiheessa tuli aika paljon haasteita, miten minä pystyisin muotoilemaan tätä ”palvelua” katsojille sopivaksi ja luoda lisäarvoa tarjoava katselukokemusta.

 

Mitä pitää ottaa huomioon YouTube kanavan avattaessa?

Monet aikuiset virheellisesti luulevat, että tienaaminen ei onnistu millään, koska YouTube on jo täynnä ja siinä on jo riittävästi YouTubettajia. Se ei pidä paikkaansa ja tämä ennakkoluulo johtuu heidän tietämättömyydestä kyseisestä aiheesta. Paikka, jossa pyörii yli miljardia ihmistä päivässä, on mainio business paikka, jossa on aina tilaa uusille ja ainutlaatuisen contentin tarjoaville YouTubettajille.

Tässä kohtaa kannattaa sanoa kaikille aloitteleville YouTubettajille, että sinun täytyy suhtautua YouTubeen samaten kuin omaan firmaan, jonka sinä tietenkin haluat kehittää ja joka tietenkin vaatii paljon aikaa ja panostusta.

 

YouTube-strategian viisi askelta

Okei. Sinä päätin sen. Sinä haluat YouTube työksesi. Mahtavaa! Ota huomioon, että hyvä YouTube-strategia sisältää ainakin seuraavat viisi elementtiä.

  1. Kanavan tavoitteet ja kohderyhmä

Ennen videon upottamista YouTubeen on tärkeää määrittää, mikä on kanavan tavoitteet ja kohderyhmä.

Tavoite ja kohderyhmä toimii koko strategian perustana, sillä ne määrittelevät sen, minkälaista sisältöä kanavalle tehdään. ”Miksi minä haluan YouTube-kanavan?”; ”Minkälaiset ihmiset katsoisivat minun videoita?”; ”Kuinka monta tuntia viikossa olen valmis käyttämään YouTube kanavan kehittämiseen?”. Näihin kysymyksiin vastaaminen auttaa ymmärtämään paremmin mihin suuntaan sinä olet menossa.

  1. Content Plan (Sisältösuunnitelma)

Kun tavoitteet ja kohderyhmä on määritelty, voidaan alkaa pohtia YouTube-kanavan sisältöä. Millainen sisältö tukee asetettuja tavoitteita ja millainen sisältö kiinnostaa tavoiteltavaa kohdeyleisöä?

  1. Aikataulutus (Julkaisusuunnitelma)

Maksimoi tuotantoinvestointisi julkaisusuunnitelman avulla. On tärkeää, että julkaiset videoita säännöllisesti, mutta ei liian usein. Näin pystyt pitämään kanavan tilaajien mielenkiinnon yllä, houkuttelemaan uusia tilaajia ja ylläpitämään keskustelua. Sinun aktivisuus vaikuttaa siihen, miten sinun kanavasi tai videosi näkyy käyttäjän etusivulla.

  1. Optimoi kanava

Visuaalinen ilme. Hyvä visuaalinen ilme ja muiden elementtien optimointi vaikuttavat positiivisesti katsojiin. Päivitä saannollisesti kaikkia profiilikuviasi ja tämä auttaa katselijaa tunnistamaan brändisi nopeasti.

Soittolistat. Muista lisätä soittolistoja! Soittolistat auttavat katselijaa löytämään etsimänsä sisällön ja surffailemaan tehokkaasti kanavalla.

Thumbnail-kuvat. Tämä tarkoittaa videon pikkukuvaa esikatselussa. Yritä tehdä pikkukavastasi mahdollisimman houkutteleva, jotta katsojat painaisivat sitä. Jos sinulla on paljon erilaisia soittolistoja kanavallasi, niin voin muotoilla pikkukuviasi aihealueittain.

  1. Jakelusuunnitelma

Ei kannata odottaa, että katsojat löytävät itsenäisesti sinun kanavan. Mieti, missä sinun videot olisivat ajankohtaisia.

Esimerkiksi:

Kuukausi sitten tein coverin biisistä ”Saara Aalto – Monsters”. Kaikki tietävät, että tämä biisi tulee Euroviisumiin ja sen takia jaoin oman julkaisuni muutamassa ”Euroviisut” Facebook ryhmässä. Niistä sain paljon positiivista palautetta ja uusia tilaajia.

Kommentit
  • ida

    Kiva teksti Kirill!!
    En kummemmin Youtuben mahdollisuuksia miettinyt kun ensimmäisen kerran vuonna 2007 alustan avasin ja ensimmäiset Smosh videot katselin. Siellä olen aikaani viettänyt tähänkin päivään asti.

    Nuo viisi mainitsemaasi steppiä ovat hyvinkin tärkeät ja oli mukava lukea ne konkreettisesti näin itse Content Creatorilta! Paljon on suunniteltavaa ja pohdittavaa. Kanavasi olen ottanut tilaukseen ja viihtynyt videoita katsellen. Kuinka mahtavalta se varmasti tuntuu kun saa tehdä mieleistään sisältöä ja vielä tehdä siittä työ?

    Tuo kuulostaa näin pienen hetken liiketaloutta ja yrittäjyyttä opiskelleena hyvinkin tutulta. Oman brändin, tuotteen tai palvelun luominen taitaa olla aika samankaltaista, mutta eri mittakaavalla^^

    29.4.2018
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close