Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Yleisö mukaan tapahtumassa



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Usein tapahtumissa yleisö kuuntelee hiljaa kun esiintyjä puhuu lavalla. Tylsää. Tapahtumassa yleisön aktivoiminen on tapahtuman ilmapiirin kannalta tärkeää, yleisön aktivointi pitää heitä hereillä ja he jaksavat keskittyä paremmin kuuntelemaan mitä tapahtuu. Yleisöä voi aktivoida monilla tavoin ja nykypäivänä teknologian tuomat mahdollisuudet helpottavat tämän tekemistä, eihän kaikki yleisössä halua sanoa mielipidettään ääneen, mutta se on helppo kirjoittaa puhelimella. Tässä viisi helppoa vinkkiä mistä lähteä liikkeelle kun suunnittelee tapahtumaa jossa haluaa osallistaa yleisöä mukaan tapahtumaan.

 

1. Aseta tavoite, tee suunnitelma ja sitouta viestinnällä

Muista muun tapahtuman suunnittelun ohessa suunnitella myös yleisön osallistamista ja millaisessa vuorovaikutuksessa haluat yleisön kanssa olla. Kun asetat tavoitteita tapahtuman vuorovaikutukselle, helpottaa se päättämään millaisia keinoja ja tekniikoita tulet tapahtumassa käyttämään vuorovaikutuksen luomiseksi.

2. Ohjeista ja aktivoi esimerkillä

Kun haluat käynnistää vuorovaikutusta katsojien kanssa, on siihen paras aika tapahtuman alku. Hyviä vuorovaikutuksen keinoja tapahtumissa on esimerkiksi viestiseinä, johon pystytään luomaan keskustelua ja osallistaa yleisöä läpi tapahtuman. Viestiseinälle voi esimerkiksi twiitata tunnelmia tapahtumasta tai lähettää kysymyksiä ja se on kaikille näkyvillä. Yleisön osallistumuskeinoja ei voi myöskään liikaa muistuttaa, ihmiset unohtavat jos kerrot mahdollisuudesta vaikuttaa tapahtumaan vain kerran tapahtuman alussa. Muistuttele esimerkiksi viestiseinästä sopivin väliajoin ja anna ensimmäisellä kerralla ihmisille aikaa ottaa sovelluksen toiminta haltuun. Myös oman esimerkin näyttäminen viestiseinän käytössä parantaa muiden osallistumista.

3. Tarjoa osallistavaa sisältöä läpi tapahtuman

Passiivinen kuuntelu ei toimi ja ajatus karkaa. Osallista yleisöä läpi tapahtuman kyselyillä, äänestyksille, keskusteluilla, niin, että jokaisella pysyisi mielenkiinto kuunnella tapahtumaa. Paras keino on miettiä itseään katsojan rooliin katsomoon ja miettiä mitä itse haluaisit siellä kokea, tapahtuman kannalta paras ei ole aina kuulijan mielestä paras.

4. Luo vuorovaikutteinen keskustelu yleisön ja tapahtuman järjestäjän välillä

Tehokkainta vuorovaikutus on monisuuntaista, ei pelkästää yleisön välillä käytävää keskustelua vaan myös tapahtumajärjestäjän ja yleisön välinen keskustelu on tärkeää. Tapahtuman järjestäjä voi viestiseinän käytön avulla vastata reaaliaikaisesti yleisön kysymyksiin, ohjata keskustelun suuntaa ennalta mietityillä kysymyksillä ja tuoda asiaa takaisin raiteilleen jos keskustelu lähtee laukalle.

5. Jatka keskustelua tapahtuman jälkeen

Tapahtuman loputtua kaikki uusi oppi ja tieto on yleisöllä mielessä ja siitä halutaan vaihtaa mielipiteitä. Kannattaa siis suositella yleisöä jatkamaan keskustelua, mutta kuitenkin ohjata heidät siihen tarkoitettuun tilaan. Tällöin on myös helppo saada tapahtumasta palautetta joka ohjaa jatkossa vieläkin paremman tapahtuman järjestämiseen.

 

 

Näiden viiden vinkin avulla pystyt aktivoimaan yleisöä tapahtumassa ja näin ollen tapahtumasta tulee heille mielenkiintoisempi kuunnella ja myös itsellesi järjestää. Muutaman tapahtuman juontaneena ”konkarina” yleisön aktivointi on erittäin tärkeää, siksi suosittelen jokaista tapahtuman järjestäjää lukemaan ja pohtimaan oman yleisönsä osuutta tapahtumassa. Jos tuntuu, ettei tämä itseltään lähde niin apua saa allekirjoittaneelta!

 

 

https://prospectum.fi/blog/2015/05/11/yleison-aktivointi-viisi-vinkkia-joilla-onnistut-tapahtumassasi

https://prospectum.fi/palvelut/viestiseina

Kommentoi