Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Yksin pääset nopeasti, mutta yhdessä pääsemme pidemmälle



Kirjoittanut: Annika Viiala - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Myyntikolmio - amatööristä huippumyyjäksi
Jyrki Jokitalo
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Henkilökohtaisesti odotin syksyn 2020 myyntipäiviä innolla. Minulla oli alla jo yhdet onnistuneet myyntipäivät Hurman kanssa, kun viime vuonna sain olla osa heidän tiimiään. Odotukset olivat syystäkin korkealla, sillä Hurma onnistui hienosti voittamaan vuoden 2019 myyntipäivät ja tekivät monia asioita oikein myyntipäivien aikana. Mielessäni pyöri väistämättäkin muutamia kysymysmerkkejä ennen tämän vuoden myyntipäiviä. Revenalla on vaikea kevät takana ja otimme tämän vuoden tavoitteeksi liikevaihdon kasvattamisen 200 000 euroon ja toisena tavoitteena oli voittaa myyntipäivät. En ollut yhtään varma siitä, että onko Revenan tiimiytyminen vaikean kevään jälkeen sillä tasolla, että meistä olisi myyntipäivien voittajaksi. Syksy alkoi kuitenkin kevyemmissä merkeissä ja näimme useita valon pilkahduksia paremmasta tiimihengestä. Aloin itsekin uskomaan, että vaikeudet ovat takanapäin ja voimme aidosti saavuttaa asettamamme tavoitteet.

Yksin pääset nopeasti, mutta yhdessä pääsemme pidemmälle

Lähdimme työstämään myyntipäiviä valitsemalla myyntipäiville projektitiimin; Kukka, Matilda ja Nelly. He tekivät uskomattoman sinnikästä työtä myyntipäivien eteen. Ilman heitä, emme todennäköisesti olisi nyt voittajia. Lisäksi Eetu ja Mikko olivat tehneet mahtavaa työtä Herkkäprojektin parissa ja ottamalla meitä tiimin jäseniä mukaan osaksi Herkän tarinaa. Projektitiimimme Nelly, Matilda ja Kukka tekivät suunnitelmia myyntipäivien ajaksi, ja teemana tänä vuonna oli yhdessä tekeminen. Myyntipäiville valmistautumisen aikana me emme niinkään harjoitelleet erilaisia myyntitekniikoita vaan keskityimme siihen, että kaikilla on hauskaa. Projektitiimi jakoi meitä pienempiin heimoporukoihin, joiden tarkoitus oli pitää yli 20 henkilön tiimi kasassa paremmin. Sain itse kunniatehtävän olla UgaBuga -heimon heimopäällikkö. Innostus heimopäällikön tehtävästä kuitenkin laski kuin lehmän häntä, sillä flunssa otti vallan koko meidän perheestä ja jouduimme odottamaan koronatestin tuloksia ensimmäisen myyntipäivän ajan. En antanut tilanteen kuitenkaan lannistaa omaa motivaatiota ja halusin auttaa tiimiä keinolla millä hyvänsä. 2,5 puolen päivän aikana on tehtävä myyntiä, vaikka sitten oma pää kainalossa ja kipeä 2-vuotias lapsi puntinreunassa roikkuen. Mukava yhdistelmä, eikö?

Toisena myyntipäivänä pääsinkin jo tiimin kanssa kisakarkeloihin mukaan. Löysin nopeasti itselleni parhaan mahdollisen tutkaparin, Miisan ja hetken kuluttua olimmekin jo Hämeenkyrössä. Siitä hetkestä seuraavat 1,5 päivää teimme myyntiä puhelimessa, s-postilla, ständillä, face to face -tapaamisilla jne. Koimme paljon onnistumisia, mutta myös epäonnistumisia. Opimme paljon uutta jälleenmyynnistä, kauppiaista, kuluttajamynnistä ja ihmisten reaktioista tämän vuoden myyntituotteita kohtaan. Lisäksi sain uskomattomia verkostokontakteja tulevaisuuden varalle.

Koin, että tämän vuoden tuotteita oli helppo myydä sillä Herkkä tuli meidän omasta tiimistä, ja 2 muuta tuotetta olivat myös täysin Akatemialta lähtöisin.  Pystyin siis itse seisomaan tuotteiden takana täysin, mikä helpotti myyntitilannetta.

Tämän vuoden myyntipäivien oppeja ja havaintoja tulevaisuuteen:

  • etsi ympärille turvallista ja rauhoittavaa seuraa – viime hetken paniikki on täysin ok, mutta muuten itselleni toimii rationaalinen ajattelu myyntityötä tehdessä. Tämän lisäksi haluan palvella asiakkaan 100 % asiakastyytyväisyydellä, enkä niinkään paniikinomaisesti ruikuttamalla ja kiristämällä.
  • muista pitää taukoja ja syödä hyvin, mitään – ei edes Proakatemian myyntipäiviä, kannata suorittaa terveyden kustannuksella.
  • omalla asenteella on suuri merkitys.
  • Yhdessä pääsemme aina pidemmälle kuin yksin. Kukaan meistä ei yksin mahdollistanut Revenan voittoa vaan kaikkien panos oli yhtä tärkeää.
  • esipinkkujen tärkeys myyntipäivillä ja heidän integroittaminen omaan tiimiin.
  • Entreläisten huomioiminen ja kaksikielisyyden lisääminen esimerkiksi myyntimateriaaleihin.

Näin kahdet myyntipäivät läpikäyneenä ja kumpanakin vuonna voittajatiimissä olleena, voin vaan todeta, että onneksi nämä karkelot järjestetään vain kerran vuodessa.

Ensi vuodelle lähdetään tavoittelemaan uusien ennätyksien rikkomista yhteisötasolla. Tämän vuoden 66 000 euron kokonaismyynti ja voittajatiimin reilun 20 000 euron myynti on hurja saavutus!

Until next year ?

 

 

 

Kommentoi