Tampere
04 Dec, Friday
0° C

Proakatemian esseepankki

Ykislöessee: Näin teet itsestäsi brändin



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

Mitä tarvitaan henkilöbrändin luontiin?

Onko haaveissasi  vallata asiantuntija puheenvuorolla isot lavat? Entä haluatko olla esikuva muille ja lisätä heidän tietoutta kuunnellen sinua? Miltä tuntuisi olla näkyvä henkilö, jolla on oma sanoma?

Brändiä luodessa, meillä tulee olla tietty aihealue, joka on sinulle suuri intohimo. Voimme äärettömästi kerätä valtavat määrät tietotaitoa. Faktojen opettelu, tiedonjano ja kouluttautuminen luovat sinulle vakaanpohjan sille, että toimit asiantuntija tehtävissä. Asiantuntijan tulee omata jatkuva opettelemisen ja uudistumisen halu, mutta miten saat tarjottua osaamisesi muille? Nämä samat piirteet kuuluvat myös henkilöbrändin alle. Jatkuva ajanhermolla pysymisen jano, auttaa sinua pysymään trendien mukana.

Raha ei ratkaise brändin luonnissa, koska se on pitkäjänteistä työtä. Aika on rajaton, jolle luot brändisi, koska se on sinusta lähtöisin ja omaan itseesi nojaavaan. Luodusta brändistä ei voi ottaa lomaa. Ajanhermolta tippuminen on helppoa, ja voit muuttaa henkilöbrändisi suuntaa, mutta pois sitä et saa. Mieti siis tarkkaan oletko valmis ottamaan tämän vastuun? Haluatko todella itse brändi?

 

Polkaise brändin luonti käyntiin

Saat itsesi parhaiten näkyville, jos luot itsestä brändin. Brändin luomisen voit aloittaa siitä, että lähdet miettimään omia vahvuuksiasi. Apuna voit myös käyttää mielikuvan luontia, ja miettiä minkä kuvan haluat antaa muille. Mieti myös, kuka olet ja miltä vaikutat. Näin saat kirkastettua brändisi viestin, jota levität näkyvyydellä.

Brändillä tulee olla mieleen jäävä nimi. Jos sinulla on esimerkiksi erikoinen toinen nimi, niin käytä sitä. Varo sekoittumasta muihin tai kopioimasta muita, koska brändin idea ei missään tapauksessa ole hukkua massaan tai jättää harmaa väljä kuva itsestäsi. Ole mieleenpainuva ja tunteita herättävä, koska tunteet ovat ne, mitkä ohjaavat ihmistä.

 

Miltä vaikutat?

Se miltä vaikutat, muodostuu suurimmaksi osaksi kehonkielestä ja ulkoisista vaikutteista, kuten ulkonäöstä. Se miten pukeudut ja mitä itsessäsi korostat, tulee olla tietoista, jotta voit herättää tunteita juuri haluamallasi tavalla. Liian erikoinenkin voi olla luotaantyöntävä. Katleena Kortessuo ehdottaakin kirjassaan, että pukeudu niin kuin muutkin alalla, mutta lisää jokin oma särmä asuun. Näin olet positiivisessa mielessä huomion herättäjä ja jäät mieleen.

Väreillä voit viestiä myös hyvin paljon. Väreillä on ihan omat viestitkin, esimerkiksi sininen kuvastaa rauhaa ja turvallisuutta, kun taas vihreä on uudenluomisen väri. Mieti, mikä väri on sinun viestisi takana. Kuitenkin asiantuntija brändiä miettiessä itse pukeutuminen ei saa olla sinua ohjaava, vaan persoonasi. Kaikki tämä perustuu siihen, millainen olet. Erottumisen keinoina voi myös olla fyysisyys, joskus vartalon malli on jo niin näkyvä, kuten kirjassa mainittu esimerkki Paavo Lipposesta, joka tunnetaan suurista hartioista ja jäyhyydestä. Älä siis yrittämällä yritä asettaa yllesi jotain, mikä voisi olla kiva, jos jo tiedät olevasi näkyvä ilmankin. Ulkoasu moka voi myös syödä uskottavuuttasi. Tämän vuoksi harkitse aina tarkkaan, mitä puet yllesi.

 

Kehonkieli voittaa sanat

Kehonkielen avulla pystyt kuitenkin loihtimaan lähtemättömän vaikutuksen. Olemus kertoo paljon ihmisen varmuudesta ja ajatusmaailmasta. Suora katsekontakti ja hyvä ryhti luovat luotettavuutta kuulijalle. Kun ihminen osaa asiansa, hän seisoo omin jaloin sanomansa takana. Sinulle ei pidä tulla olo, että tietääköhän tuo aivan nyt mistä puhuu? Sinun tulee tunnistaa omalle brändillesi sopiva kehonkieli. Haluatko olla helposti lähestyttävä ja avoin, vai pikemminkin vakuuttava asiantiedottaja. Eleillä ja ilmeillä on myös suuri vaikutus sille, millaisen yhteyden saat kuulijaan. Ne myös toimivat armottomana paljastajana, jos sanat ja ilmeet ovat ristiriidassa. Brändiä luodessa ei kuitenkaan tarvitsi ryhtyä näyttelijäksi, ole rehellinen itsellesi ja tiedosta kehonkielesi.

 

Brändisi ei synny ilman myyntiä

Ketään ei tulla hakemaan kotoa ja nimetä huippuasiantuntijaksi tai henkilöbrändiksi, ellet myy osaamistasi. Henkilöbrändin luonnissa on erityisen tärkeä tuoda esille oma osaamisesi ja kiinnostuksenkohde. Oman brändin myynti ei ole aina helppoa ja se vaatii positiivista asennetta ja sinnikkyyttä.

Brändiä myydessä, sinun tulee tiedostaa omat myyntivalttisi. Mitä sinulla on, mitä muilta ei löydy? Pystytkö kenties persoonallasi vakuuttamaan asiapitoisuuden lisäksi. Henkilöbrändin myynnissä tulee näkyä oma viesti lävitsesi, ei siis ole vaikuttavaa kertoa pelkkiä ominaisuuksia vaan innosta persoonallasi. Tämä lisäksi vakuuta asiakas ja takaa vielä osaamisesi haluamallasi tavalla. Nämä kolme ominaisuutta ovat valtteja brändiä myydessä.

Myynnissä on myös tärkeää löytää omat asiakkaat. Luo heille tila minne tulla kuulemaan, ota kantaa ja keskustele sosiaalisessa mediassa ja tuo itseäsi julki, luoden tilaisuuksia, johon voi tulla saman henkisiä ihmisiä. Nämä saman henkiset ihmiset ovat avain asiakaskuntaasi, koska voit heiltä kerätä palautteen, minkä avulla kuulet tarkemmin mitä samasta asiasta kiinnostuneet henkilöt kaipaavat lisää ja mikä vastaavasti meni hyvin.

 

Henkilöbrändin vaiheet

Noudattamalla henkilöbrändin luomisprosessia, voit tehdä pysyvän henkilöbrändin. Osa-alueet nojaavat vahvasti toisiinsa, joten älä jätä mitään vaihetta vähemmälle, tai brändin luomisesi yksi puoli jää uupumaan.

 

1.     Suunnittelu Etsi ensin oma itsesi, itsetuntemuksesi sekä mieti mitä haluat viestiä.
2.     Luominen & Vaikuttaminen  Ota itsellesi apuun esikuvia ja mentoreita
3.     Uudistamalla säilyttäminen Ulkoasu on tärkeää pitää trendeissä mukana
4.     Muuttaminen Voit vaihtaa kohde ryhmää, jos haluat
5.     Päättäminen Tästä lajista ei voi jäädä eläkkeelle!

 

Näitä vaiheita noudattamalla, sinulla on hyvät mahdollisuudet tulla näkyväksi ja tehdä itsestäsi brändi. Nyt valinta onkin vain sinun. Oletko valmis tekemään pitkäjänteisesti töitä ja tiedät sen olevan sinulle itselle henkisesti palkitsevaa? Jos vastasit kyllä, ei muuta kuin tartu vaiheeseen yksi ja lähde suunnittelemaan itsestäsi brändi. Muista ettet hio yksin huoneessa timanttia, vaan tuo se brändisi esille, testaukseen ja kommentoitavaksi muiden eteen. Näin alat kasvamaan brändisi takana ja saat kullan arvoisia kehitysehdotuksia.

 

Kommentit
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close