Tampere
29 Mar, Friday
2° C

Proakatemian esseepankki

Yhteistyön voima – Saunakeidas



Kirjoittanut: Atso Jaakkola - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Mihin tarvitsimme yhteistöitä?

 

Saunakeitaan suunnittelua aloittaessamme oli meillä kaikilla syvä yhteisymmärrys siitä, että pelkästään omin avuin tämä ei tule valmiiksi. Tarvittiin apua, tukea ja yhteistyötä.

 

Ketä me sitten haluamme yhteistyökumppaneiksemme? Jaa a, melkoisen tyhjää löi aluksi. Varmaa oli se, että Erikoistyöt Lehtinen olisi yhteistyössä, kun heidän saunansa olisivat nuo, jotka tapahtumaan tulisivat. Toinen varma oli Narvi, joka oli meillä mukana jo jääsaunalla ja heidän viestinsä sen jälkeen oli: Kyllä me haluamme olla pojat kuulkaas mukana teidän seuraavissakin projekteissa.

 

Siinä ei auttanut kuin laittaa viisaat päät yhteen ja suunnittelemaan. Tuli mieleen, että tarvitsisimme suihku- ja pukeutumistilat. Voisiko niitä saada yhteistyönä sponsorisopimuksella? Minne perustamme saunakeitaan ja saako sinne anniskelua? Jäteveden käsittely oli vielä tuossa vaiheessa aivan auki, miten sen toteuttaisimme ja vaihtoehtoja oli monia, joskin moni näistä vaihtoehdoista todella kallis ja kannattamaton näin lyhyttä tapahtumaa varten. Löysimme Biolan ja heidän harmaavesisuodatusjärjestelmänsä. Voisiko tämä toimia ja voisiko mahdollisesti saada yhteistyönä? Entäpä Saunakeitaan kalustus? Jotain penkkejä ja auringonvarjojakin olisi hyvä olla? Mistä? Maksaa useita tuhansia. Seuraava kysymys oli. Mitä on luksus saunakokemuksellinen saunakeidas ilman paljua? Paljusta tulikin mieleen, että mitenkäs kylmäallas? Siinäpä vasta hullu idea. Onko semmoisia edes ja mistä semmoisen voisi saada. Tulipa siinä jossain kohtaa porukalla mieleen, että yhtenäinen työasuste olisi kanssa aika siisti. Mutta millä rahalla?

 

Tässä ei vielä ihan ollut kaikkea mitä tarvitsimme. Lista asioita mitä tarvitsimme Saunakeitaalle. Oli nopeasti laskettuna arvollisesti 15–25 tuhannen euron luokkaa.

 

Meillä ei ollut näihin varaa? Kuka edes näitä valmistaa? Miten saamme heidät mukaan? Mitä tarjoamme heille? Voimmeko me antaa heille jotain? Miten myymme heille idean Saunakeitaasta? Jonka visio oli vain meillä omissa päissämme ja vieläpä jokaisella hieman erinäköisenä. Tämmöisiä kysymyksiä pohdimme tuona aikana paljon.

 

Meillä oli paljon kysymyksiä. Vähän vastauksia. Rupesimme hahmottamaan millä kulmilla haluamme lähteä viemään asiaa ja yhteistyötä.

 

 

Arvot osana yhteistyötä ja kumppanuutta

ensimmäinen arvona on yhdessä tekemisen voima, kun aloimme huomaamaan, että yhdessä tekeminen on hauskempaa ja tehokkaampaa. Kuin yksin. Myös se, että voimme jakaa onnistumiset ja epäonnistumiset porukan kesken.

Toisena arvona meillä on vahvana, että haluamme tukea suomalaisuutta, suomalaisia brändejä ja perheyrityksiä. Meistä on hienoa, että Suomessa voidaan yrittää ja näyttää miten hienoja firmoja Suomessa on. Tässä erityispainotus oli suomalaisissa perheyrityksissä. Meille on itsellämme kokomusta perheyrityksistä. Ja tykkäämme heidän kulttuuristansa toimia.

Kolmantena arvona meillä on Win Win tilanne. Emme halunneet vain hyötyä vaan saada antaa ja auttaa. Myös teimme sopimuksia, jossa katsomme projektin lopussa vasta arvion, kuinka hyvin olimme onnistuneet. Sen perusteella teimme hinta arvion yhteistyölle ja saadulle tavaralle. Tämä monille on hyvä vinkki monille. Silloin kun sinulla on vilpitön mieli. Se näkyy ja kantaa pitkälle. Tuo myös keskusteluihin rentouden, kun tiedät ettei hiekkaa kannata myydä Saharaan.

 

Neljäntenä arvona meillä on virheellisyys. Tämä meinaa sitä, että lähdimme soittoihin, tapaamisiin ja neuvotteluihin siitä, ettemme tiedä vielä oikeastaan mistään mitään. Toimme selkeästi saunakeitaan riskin ja sen ettemme ole ennen tehneet vastaavaa aikaisemmin.

 

Lähde: https://www.juuriharja.fi/yhteistyotaidot-ovat-tulevaisuustaitoja Luettu 14.12.2021

 

 

Kuinka lähdimme vetämään yhteistöitä?

 

Aikaa oli vähän ja asioita piti saada paljon tapahtumaan ottaen huomioon, että edes rakennuslupaa ei ollut tässä kohtaa vielä myönnetty. Eikä rahoituksesta ollut varmuutta. Oli hieman haastavat asetelmat lähteä myymään yhteistyötä. ”Me olemme pystyttämässä Tampereelle uudenlaista saunakonseptia Tampere-talon pihaan, mikäli saamme rakennusluvat ja rahoituksen. ”hei tämä kaikki pitäisi olla pystyssä kolmen viikon päästä”. Niin kolmen viikon päästä.

 

Toimistokontti, pukuhuonekontti ja suihkukontti valmistajia löytyi jokunen, mutta intressinsä ei ollut lähteä mukaan, sillä heidän konttinsa menivät pääasiassa vuokraajille, joiden bisnekseen tämä enemmänkin vaikutti. Vuokraajia markkinoilta löytyi verrattain hyvin ja heitä kontaktoitiin toinen toisensa perään. Melko tuloksetta. Kukaan ei halunnut lähteä yhteistyökuvioon mukaan ja syy oli melko yksinkertainen. Kapasiteetti oli rajallista ja kesä oli sesonkia. Varsinkin tänä kesänä rakennustyömaita oli paljon ja kysyntä kovaa. Yllättipä vielä asiassa sekin, että vaikka ei yhteistyöhön lähdetty, oli meidän yrityksen tuoreuden takia luottamus sillä tasolla, että kaikki kuljetus ja koko kesän vuokrahinnat haluttiin etukäteismaksuna. Kyllä siinä mietittiin, että tähänkö tämä kaatuu. 5000 euroa pitäisi ennakkoon maksaa ja kuten arvata saattaa, ei meillä tuommoisia rahoja ollut vielä ennen pankkilainaa.

 

Kalustukseen kävimme läpi erilaisia kaluste firmoja. Heistä oli haasteena löytää suomalaisomisteista. Masku ja Veke olivat kaksi suomalaisomisteista firmaa.  lopulta päädyimme keskustelemaan asiasta Veken kanssa. Veke on Ranualta lähtöinen perheyritys. Vekelle oli mahtava usko ja luottamus, että tämä on hyvä juttu. Veke on tehnyt viime vuosina kovaa kasvua ja heillä oli suomalaisia huonekalu brändejä. Keskustelut yhteistyöstä etenivät. Me teimme kalusteitten hinta-arvioinnin mikä maksoin noin 2500 € – 4000 €. Päädyimme lopuksi 3000 € arvoiseen yhteistyöhön. jolla saatiin täyteläinen kattaus alueelle.

 

Palju asiaa lähdimme selvittelemään silloisen Narvin yhteistyökumppanin Kiramin kanssa. Kirami vaikuttivat hieman nihkeältä ja aika piakkoin saimmekin tietää uutisista, että Harvia oli ostanut heidät. Heillä oli siis yritysfuusio käynnissä pahimmilleen, kun yritimme heitä tavoitella. Ymmärsimme haasteen, kun Narvi ja Harvia ovat kilpailijoita. Emme halua tuoda alueelle kilpailijan tuotteita. sen jälkeen lähdimme etsimään. Onko Suomessa muita paljun valmistajia.  Lopulta meillä löytyi Rexeneri. Jonka kanssa meille syntyi hyvä keskusteluyhteys. He ovat Askolasta maailmalle ponnistava perheyritys, joka on tehnyt huikeata kasvua. He ovat laajentaneet ulkomaille. Rexener kanssa hienointa oli se, että kun soittelimme, oli heti selkeää, kuinka toimitaan ja tehdään täysillä tämä asia. He tulivat paljun ja tarvikkeitten kanssa paikalle ja palju oli meillä heti valmis.

Lähde: https://harviagroup.com/fi/harvia-vahvistaa-asemaansa-sauna-ja-spa-markkinoilla-ostamalla-kylpytynnyrivalmistaja-kiramin-4190/ . luettu 14.12.2021

 

Yksi hulluimpia ideoita oli ehdottomasti kylmäallas, eikä markkinoilla hirveästi ollut kilpailijoita, joten Avantopool tuli nopeasti vastaan Googlen hakukentässä. Heitimme aivan sokkona heille idean lähteä mukaan tämmöiseen tempaukseen ja sieltä tulikin hauska vastaus. Etteivät he lähde yleensä yhteistöihin mukaan. Silloin meillä tuli tarmoa ja halusimme tehdä heidän kanssaan yhteistyötä. Soittelimme harvasen viikko ja lopulta saimme yhden uuden mallin. Joka on kinos. Avanto toi erittäin hyvää kokemusta alueelle. Niin hyvää että porukka tuli sitä varten keitaalle.

 

Työasusteesta mietimme ja kysyimmekin alkuun Dimexiä. He eivät innostuneet. Ja sitten aloimme tarkemmin miettimään työnkuvaamme ja minkälaisessa vaatetuksessa tulisimme alueella viihtymään. Rennot ja mukavat kesävaatteet olivat mitä halusimme. Makia pampahti mieliimme ja mietimme, että nyt on hullu ajatus. Mitään ei hävitä, jos kysytään ja siitä ajatuksesta se lähti. Soitimme ja laitoimme sähköpostia. Meillä oli haasteita löytää oikea henkilö. Silloin kun yrityksellä ei ole julkisessa tiedossa organisaatiota on hankala selvittää kenelle olisi yhteydessä. Löysimme Totin numeron ja soitimme. Sielläkin oli yritys fuusio menossa. Mistä saimme lukea lehdistä, kun Vallila, Finlayson ja Makia fuusioitui. Saimme sieltä markkinoinnista vastaavan henkilön kiinni. Ja sen jälkeen kaikki meni mutkitta. Teimme yhteistyön, jonka hinta arvio oli noin 3000 €

Lähde: https://www.epressi.com/tiedotteet/talous/finlayson-vallila-makia-ja-viidennes-sastasta-siirtyvat-manna-amp-con-omistukseen-mittava-kasvuaskel-kokoluokkaan-joka-mahdollistaa-brandien-kasvun-ja-kehityksen-uudella-voimalla.html luettu 14.12.2021

 

Narvin kanssa meillä oli helppo tehdä yhteistyötä. Olimme ja tehneet aikaisemmin ja heille oli tuttu meidän tapamme toimia.

 

 

Mitä annoimme yhteistyö kumppaneille?

Tarjosimme kumppaneillemme näkyvyyttä. Se oli kulma millä lähdimme. Saimme onnistumaan ihan hyvin sen. Saimme selville. Paljon meidän lehtijuttujamme on aukaistu netissä auki saunakeitaan aikaisista jutuista 15 505 072 kertaa. Eli viisitoista miljoonaa kertaa. Siihen vielä painettu media mukaan. on meillä ihan hyvä määrä. Haasteena on saada lehtijuttuun nostettu yrityksiä mukaan. Lehdet eivät välttämättä halua, että sitä käytetään markkina-alustana. Myös ajan mittaan meillä syntyi syvemmät suhteet yrityksien kanssa. Haluamme olla avuksi jatkossakin yrityksille ketkä ovat meitä auttaneet. Ja toivomme että voimme olla avuksi heille jatkossa myös muissakin, kun näkyvyyden parantamisessa.

 

 

Mitä opimme yhteistyöstä?

 

Soita mieluummin liian ylös kuin liian alas

Tämä meinaa sitä, että on parempi soittaa organisaation ylhäälle kuin alhaalle. Soittamalla yrittäjälle tai toimitusjohtajalle. saat helpommin vastauksen ja hän voi ohjata sinut oikealle henkilölle, joka vastaa asiasta. Jos saat siunauksen asialle toimitusjohtajalta se antaa sinulle paremman pohjan tuleville keskusteluille. Toimitusjohtajien puhelinnumerot voi olla tiukassa. Monesti kun hakee pelkällä nimellä niin voi löytää jonkun asiakirjan tai mediatiedotteen, jossa on puhelinnumero. Myös jos kokeilet vaihteen kautta soittaa. Sano vain päättäväisesti ”yhdistä minut henkilölle x” silloin voit päästä vaihteen läpi suoraan.

 

Myy oma tarina

Uskomme että meillä kaikki yhteistyöt eivät ole syntyneet vain pelkän yrityksen saaman hyödyn takia. Vaan ennemminkin siitä, että ovat mukana yhteisessä tarinassa. Kerroimme alussa mistä tunnemme toisemme ja jääsaunan tarinan. Josta syntyi kuva, että tästä voi tulla jotain isoa.

 

Nauru tuo luottamusta

Kun soitetaan kylmää puhelua, on tärkeää saada rentoutettua keskustelu. Nauru tuottaa dopamiinia, joka rentouttaa kehoa.  Monesti mietimme kuinka teemme sen puhelun aikana. Siihen tuli muutama hauska vitsi mitä meille on tapahtunut ja sattunut.

Lähde: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/8-laaketieteellista-faktaa-nauru-todella-on-parasta-laaketta/5803348#gs.jeyguz Luettu 14.12.2021

Ole vilpitön virheistä ja saavutuksista

Se että kerrotaan rehellisesti, miten asiat ovat. Eikä niitä kaunistella tai rumenneta. Saamme aikaan luottamusta.  Se vahvistaa kumppanuutta ja yhteistyötä.

 

lähteet:

: https://www.epressi.com/tiedotteet/talous/finlayson-vallila-makia-ja-viidennes-sastasta-siirtyvat-manna-amp-con-omistukseen-mittava-kasvuaskel-kokoluokkaan-joka-mahdollistaa-brandien-kasvun-ja-kehityksen-uudella-voimalla.html luettu 14.12.2021

https://harviagroup.com/fi/harvia-vahvistaa-asemaansa-sauna-ja-spa-markkinoilla-ostamalla-kylpytynnyrivalmistaja-kiramin-4190/ . luettu 14.12.2021

https://www.juuriharja.fi/yhteistyotaidot-ovat-tulevaisuustaitoja Luettu 14.12.2021

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/8-laaketieteellista-faktaa-nauru-todella-on-parasta-laaketta/5803348#gs.jeyguz Luettu 14.12.2021

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close