Tampere
01 Dec, Tuesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Web-tuotanto



Kirjoittanut: Veli-Matti Kolari - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kirjoitin esseen tapahtumatuotannosta, joten ajattelin kirjoittaa myös toisesta meidän tiimiyrityksen liiketoiminnan haarasta, web-tuotannosta. Pakko sanoa samaa, että on kyllä muuttuva ja mielenkiintoinen ala tämäkin. Olemme entistä enemmän kytkettyinä internettiin ja tekoäly nostaa päätään. Miten Evisionin web-tuotanto erottuu muista? Koen edelleen erottumisen tärkeäksi, oli ala mikä tahansa. Mitä järkeä on lähteä tekemään samankaltaista liiketoimintaa kuin nykyiset alan yritykset, jos ei pysty tuomaan jotain lisäarvoa verrattuna muihin?

Meidän web-tuotanto tiimi on jo paiskinut ja tehnyt paljon hommia, josta selkeänä osoituksena on meidän Evisionin nettisivut https://www.evisionosk.fi/. Nettipalveluita on nykyisin olemassa miljoonia erilaisia ja määrä vain koko ajan kasvaa. Tänä päivänä voit hankkia netin kautta mitä vaan. Tämä myötä web-palveluja tarjoavia yrityksiäkin on miljoonia. Jokainen kaipaa näkyvyyttä, mutta miten erotutaan edukseen miljoonien joukosta? Ei ole helppo tehtävä.

Suomessa on paljon erilaisia web-tuotanto yrityksiä, olisiko heiltä jotain opittavaa? Nopean googlettelun perusteella löytää paljon karuja esimerkkejä epäonnistuneista web-hankkeista. Esimerkkien perusteella epäonnistumisissa on ollut kyseessä isojen kokonaisuuksien monitahoisista ja laajoista palapeleistä, joita työstäneet useat eri osaavat ihmiset, mutta kokonaistoimivuutta ja tarkoitusperäisyyttä ei testannut kukaan projektin edetessä. Esimerkkinä VR:n verkkokauppa, joka on paininut pitkää ongelmien kanssa. Jos asetun minkä tahansa PK-yrittäjän saappaisiin ja haluaisin tuotteilleni sekä palveluilleni verkkokaupan, niin kyllä vuorovaikutuksella on iso merkitys. Mikäli vastapuoli tutustuu yritykseeni ja tarpeisiini, niin koen varmasti heidän pystyvän tätä kautta rakentamaan yrityksien tarpeille sopivat web-palvelut. Vuorovaikutus on varmasti asia, millä voi erottua.

Tutustuin Tamperelaisen PK-yrittäjän yritykseen, joka mainostaa esimerkiksi tällä hetkellä verkkosivuillaan tarjoavansa sisällöntuotanto, mainonta ja optimointi palveluita. Yrittäjä Petri Makkonen kertoo, että tie näihin kategorioihin on ollut loppupeleissä itsestään selvä, mutta useamman vuoden mittainen. Makkonen nostaa esille, että he lähtivät alussa liikkeelle tarjoamalla yrityksille lisää myyntiä SOME:n kautta. Tämä tarkoitti sitä, että he olivat usein sisällöntuotannon, mainonnan ja optimoinnin lisäksi tekemässä asiakkaille mm. nettisivuja ja some-tilejä. He tekevät edelleen samojakin hommia kuin alussa, mutta paljon on karsiutunut pois, mutta miksi? Jos tarjoaa yritykselle useampia palveluita, niin silloinhan luulisi saavan isompaa tulosta?

Makkonen nostaa esille kumppaneiden merkityksen tämän päivän yrityksille, erityisesti PK-sektorilla. Ennen he pyrkivät tekemään kaiken itse yrityksen sisällä, mutta nykyisin toteuttavat esimerkiksi mainonnankin yhdessä Kasvuhakkereiden kanssa. Tämä vapauttaa heidän resursseja muihin osa-alueisiin sisällöntuotantoon ja optimointiin sekä luo mahdollisuuden parempaan erikoistumiseen. Tärkeimpänä seikkana Makkonen kuitenkin vaikuttaa pitävän kumppanien kautta tulleita liidejä/myyntejä. Aluksi en oikein ostanut ideaa erikoistumisesta, mutta kotona pohdittuani ymmärsin sen valtavan merkityksen. Ymmärsin Proakatemiankin perustavan saman periaatteen taakse.

Proakatemian perus oppi, että yksin voit päästä nopeasti, mutta yhdessä pitkälle ja isosti. Sama mielestäni toteutuu yritysmaailmassa. Yritys voi esimerkiksi saada liidejä/myyntejä x määrän, kun keskittyy tuottamaan kaiken itse. Mikäli yritys erikoistuu ja ei toteuta kaikkia palveluita itse, niin silloinhan yritys saa itse toteuttamia palveluitaan varten vähemmän liidejä/myyntejä. Erikoistumisen hyöty on siinä, että tällöin kumppanit myös hankkivat sinulle liidejä/myyntejä, jolloin kokonaismäärä kasvaa paljon suuremmaksi perus markkinatalouden periaatteiden mukaisesti. Yhteistyö yrityksien kanssa varmasti pääsee pidemmälle ja isommin, kuin yksin. Tästä olen varma. Tämän tajuamiseen ja ymmärtämiseen meni itsellä hetki. Makkosen yrityksestä myös huomaa, että erikoistuminen on helpottanut markkinointia ja myyntiä, kun yrityksen toiminta on selkeämpää.

Onko erikoistumisella mitään pohjaa? Osaavayrittäjä sivuston mukaan monesti pienyrittäjät ryhtyvät tavoittelemaan asiakkaikseen kaikkia mahdollisia ostajia, koska he ajattelevat näin pienentävänsä liiketoimintasa riskiä. Sivustolla sanotaan, ettei yritys pysty kaikkia kunnolla miellyttämään, jos tavoitellaan liian laajaa asiakaskuntaa, joiden tarpeet ja vaatimukset voivat olla hyvinkin erilaisia. Sivustolla todetaankin, että liian laajan asiakaskunnan tavoittelu voi johtaa siihen, että yrityksestä tulee kompromissi, joka ei kunnolla pysty ketään miellyttämään. Ehkä olennaisin kysymys on tarjota palveluita, jotka kannattavat eniten yritykselle ja joista on kysyntää?

Mistä WEB-palveluista tänä päivänä on kysyntää? Digitoimisto Karhu Helsingin mukaan kolme suurinta syytä yrityksien nettisivujen uusinnalle on sujuvampi palvelu mobiilissa, päästä isommin esille hakukoneissa ja saada enemmän kauppaa. Suomalaisten netinkäytön kasvu tapahtuu lähes pelkästään mobiilissa Karhu Helsingin mukaan, joten kasvua hakevien yrityksien on myös keskityttävä sinne. Tämä voi olla itsestään selvää, mutta olen huomannut monien yrityksien nettisivujen ja verkkokauppojen toimivan huonosti mobiilissa. Erityisesti juuri PK-yrityksien.

Näen kyllä web-tuotannossa potentiaalia monessa suunnassa. Hankala on sanoa ja miettiä, mitä lähteä tekemään. Ehkä asiaa pitää ennemminkin tarkastella kannattavuuden ja tehokkaan tekemisen kautta? Näin ehkä löytyy se keihäänkärki, millä isketään. Hyvää tulokseen on varmasti monta polkua, joten mielenkiintoista seurata, mitä reittiä meillä Evisionissa mennään.

 

”Kaikille kaikkee, on ei mitään kellekään” – Ruger Hauer

 

Lähteet

Karhu Helsinki, 2016. 7 syytä miksi yrityksen nettisivut kannattaa uudista: Kuulostako tutulta. Karhulla on asiaa – blogi. Luettu 13.12.2019. https://www.karhuhelsinki.fi/blogi/7-syyta-miksi-yrityksen-nettisivut-kannattaa-uudistaa-kuulostaako-tutulta

Makkonen, P. 2019. Yritystapaaminen 20.9.2019. Tampere.

Talouselämä, 2011. Suomella on pitkä it-mokahistoria. Luettu 13.12.2019. https://www.talouselama.fi/uutiset/suomella-on-pitka-it-mokahistoria/21636423-500c-357c-90f5-ae97982a52d8

Osaavayrittaja. Yritystoiminnan tietopankki. Yritysajatuksesta liikeidea. Luettu 13.12.2019. http://www.tieto.osaavayrittaja.fi/yritysajatuksesta-liikeidea

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close