Tampere
03 Dec, Thursday
0° C

Proakatemian esseepankki

Voittamisen anatomia



Kirjoittanut: Olli Pohjoisvirta - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Aki Hintsa on pitkän uran tehnyt huippu-urheilulääkäri, joka on toiminut mm. F1:ssä Kimi Räikkösen, Sebastian Vettelin, Lewis Hamiltonin ja Mika Häkkisen varikkolääkärinä. Hänen filosofiansa menestykseen, onnellisuuteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin on se, että elämässään yhteen tai kahteen osa-alueeseen fokusoiminen ei riitä. On hallittava kokonaisuus, nk. menestyksen ympyrä. Tämä ympyrä koostuu kuudesta pienemmästä osatekijästä, jotka kaikki osaltaan vaikuttavat paitsi urheilusuorituksiin, myös meidän jokapäiväiseen elämäämme. (Saari, 70-73) Hintsan teorian mukaan sitä suuremman hyvinvoinnin ja menestyksen saavuttaa mitä tasapainoisemmin kuudesta osatekijästä pitää huolta.

Core

Menestyksen ympyrän keskiössä on Hintsan mukaan ns. Core, joka käytännössä tarkoittaa henkilön minuuden ydintä, henkistä profiilia. Se on itsensä, tavoitteidensa ja motiiviensa perinpohjaista tuntemista. Ydin muodostuu vastauksista kolmeen kysymykseen: Tiedätkö, kuka olet? Tiedätkö, mitä haluat? Hallitsetko omaa elämääsi? (Saari, 85). Identiteetti on Hintsan mukaan muutakin kuin se, mitä ihminen tekee, on tehnyt, tai omistaa. Se on yhtälö, joka koostuu useasta eri tekijästä ja siihen kuuluvat erittäin vahvasti arvot. ”Jos arvojen ja tavoitteiden välillä ei ole logiikkaa, on todennäköisin seuraus turhautuminen ja pahoinvointi – identiteettikriisi.” (Saari, 91). Esimerkkinä omien arvojensa vastaiseen elämään voisi olla vaikka perhekeskeinen henkilö, joka uhraa aikansa omaisuuden ja uran luomiseen, juuri arvostamansa perheen kustannuksella.

Omien arvojen mukainen elämä ja niiden mukaisten tavoitteiden määrittelyn tärkeyttä perustelee aito motivaatio. Jos ihminen ikään kuin ajautuu tekemään asioita, miellyttääkseen muita tai koska ei ollut parempaakaan tarjolla, päätyy hän tekemään jotain, josta ei todellisuudessa ole innostunut. Esimerkkinä urheilija, joka treenaa, koska valmentaja käski tai työntekijä, joka vastentahtoisesti kömpii sängystä, koska muuten esimies taas soittaa perään. Ilman aitoa motivaatiota ei voi saavuttaa omaa kapasiteettiään, ja vaikka saavuttaisikin, olisiko se sen arvoista?

Kun oma identiteetti, arvot, unelmat, toiveet ja tavoitteet ovat selkeytyneitä, vasta sitten on aika siirtyä eteenpäin kohti hyvinvoinnin ympyrän ulompaa kehää. Mainittakoon, että oman identiteetin täydellinen selvittäminen on varmasti helpommin sanottu kuin tehty. Allekirjoittaneella on yhä kysymyksiä esimerkiksi omiin arvoihin liittyen ja olen huomannut niiden myös hieman muuttuvan sitä mukaa kun, haluaisin sanoa ”kasvua tapahtuu”, mutta ainakin elämäntilanteiden vaihtuessa.

Fyysinen kunto

Huolehdi riittävästä perusliikunnasta. 30 minuutin treeni ei korvaa pitkittyneestä istumisesta koituvaa haittaa aineenvaihdunnalle. Muista liikkua monipuolisesti ja pidä huolta lihaskunnostasi, erityisesti keskivartalon lihaksista. Näin 30-vuotiaana ja onnellisesti lihaksistollisen rappeutumisen rajapyykin ylittäneenä on mukava tietää, että lihasharjoittelulla voi ainakin hidastaa vääjäämätöntä lihaskatoa. (Saari 187-190)

Henkinen energia

Tasapainota energiaa vievät ja tuovat asiat ja pyri elämään arvojesi mukaista elämää. Jos tavoitteesi ovat sinun itsesi asettamia ja ne ovat ”harmoniassa” arvojesi kanssa, olet myös aidosti motivoitunut saavuttamaan ne. Hintsa kehottaa arvioimaan eri asioihin investoimaansa aikaa ja peilaamaan sitä siihen, miten haluaisi aikansa käyttää.

Lepo

Panosta laadukkaaseen lepoon ja erityisesti kunnon yöuniin. Tarvittaessa aikatauluta nukkumisesi kuten treenit, työt, opiskelut tai mikä tahansa välttämätön asia. (Saari 113-118)

Ravinto

Kunnollinen, ravitseva ruokavalio vaikuttaa terveyteen kokonaisvaltaisesti: se ehkäisee kroonisia sairauksia, kuten diabetesta sekä sydän- ja verisuonitauteja. Sen lisäksi ravinto vaikuttaa suoraan mielialaan, vastustuskykyyn, palautumiseen ja energiatasoihin. Huono ravinto vastaavasti vaikuttaa negatiivisesti näihin kaikkiin. (Saari 130-133)

Nyt erilaisten fitness-buumien vallitessa ravinnosta puhutaan mediassa paljon. Tuntuu, että joka vuosi ilmaantuu uusi ihmedieetti tai tuote, jota ilman ei voi selvitä. Hintsa kuitenkin kehottaa välttämään kaikenlaisia kuureja vaan tasapainottamaan ruokavalion hiilihydraatit, rasvat ja proteiinit mahdollisimman luonnollisilla raaka-aineilla. ”Jos et osaa lausua sitä, älä syö sitä. Jos isoäitisi ei ole koskaan kuullutkaan siitä, älä syö sitä.” (Saari 138-145)

Yleinen terveys

Yleinen terveys on osa-alue, johon kaikki muutkin menestyksen ympyrän osa-alueet suoraan vaikuttavat. Ihminen selviää kyllä pitkiäkin aikoja huonolla ruokavaliolla, puutteellisella levolla ja vähäisellä aktiivisuudella, mutta lopulta vaikutukset näkyvät terveydessä. Elintavat määräävätkin pitkälti sen, mitkä sairauksia aiheuttavat geenit alkavat ihmisessä vaikuttaa ja mitkä eivät. On myös selvää, että terveys on erittäin olennainen asia, kun arvioimme onnellisuuttamme.

Mielenkiintoisimpana seikkana kirjasta nousi Hintsan filosofinen lähestyminen terveyteen, onnellisuuteen ja menestykseen. Sinänsä käytännön askelissa ei ollut juurikaan uutta, koska itsekin pyrin harrastamaan jo nyt liikuntaa, syömään kohtuullisen terveellisesti ja nukkumaan hyvin, mutta en ole aiemmin ajatellut terveyden ja onnellisuuden nitoutuvan niin vahvasti myös arvoihin. Kyllähän se varmasti niin on, että arvojen vastainen menestyskään ei välttämättä tuota onnea, kun taas arvojen mukainen keskinkertaisuus hyvinkin saattaa sitä tuottaa.

 

 

Lähteet: Saari Oskari (2015): Voittamisen anatomia WSOY

Aihetunnisteet:
Kommentit
  • Elina Merviö

    Mitä muutat omassa arjessasi Hintsan ajattelun avulla?

    1.11.2017
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close