


Vision muodostaminen tiimiyrityksessä
Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Tiimillähän on oltava visio. Tai sitä ainakin täällä akatemialla toistellaan. Visio, missio & arvot. Onhan ne toki yritykselle tärkeät, ellei jopa oleelliset. Näistä on ollut paljon puhetta myös Roimassa. Visio luo tiimille suuntaa, ja toimii ohjenuorana niin tiimin toiminnalle kuin projektienkin liiketoiminnalle. Olen kuitenkin alkanut epäilemään tarkan vision tärkeyttä tiimiyrityksessä. Akatemiatiimin kokoiseen ryhmään mahtuu monia uskomuksia, asenteita, toiveita sekä unelmia. Toiset haluavat tehdä projekteja, toiset haluaisivat tehdä projekteja, mutta eivät tiedä mitä tehdä ja osa puolestaan keskittyy vastuurooleihin. Tämän takia uskonkin yhden saman tavoitteen, taikka vision, olevan tiimiyritykselle suhteellisen vaikea käsite.
Mikä yritystä sitten voisi yhdistää, ellei visio? Googlen tutkimuksen mukaan vastaus tähän voisi olla merkitys. Googlen laajassa tiimityötä tutkineessa tutkimuksessa selvisikin, että huipputiimien ominaisuudet olivat vahvasti sidoksissa merkityksellisyyteen. Näihin lukeutui sekä yksilön itsensä kokema merkityksellisyyden tunne, että tiimin kyky saavuttaa sille merkityksellisiä asioita. (Tanner 2020.)
Ongelmaan mielestäni törmätäänkin näiden merkityksien risteyksessä. Käytännön esimerkeillä ongelmaa pohtiessa tulee mieleeni myös esimerkki rakkaasta Roimastani. Tiimimme asettaa tavoitteita liikevaihdolle, jonka haluaisimme toteutuvan tiettyyn aikaan mennessä. Nämä tavoitteet ovat osaltaan hyviä, mutta kuten olen tiimillenikin huomiona nostanut, ei ne kannusta aloittamaan projekteja, jotka vaatisivat vähänkään pidempää aikaa suunnitella. Tämä toteutuu ihan oman asuntosijoitusprojektinikin kohdalla. Suunnitteluun ja valmisteleviin toimenpiteisiin kuten osakeyhtiön perustamiseen ja projektista pitchaamiseen kului viime keväänä satoja tunteja, jotka ei Roimalle liikevaihtoa tuottaneet. Vaihtoehtoisesti tämä aika olisi voitu käyttää esimerkiksi jonkun toisen projektin eteen työskentelemiseen, mikä tuntipalkallisena olisi kasvattanut liikevaihtoa, mutta tämä ei olisi vienyt meitä projektina mihinkään pitkässä juoksussa.
Tämän takia haluaisinkin haastaa tiimiyrityksiä ja projektitiimejä niiden sisällä ajattelemaan tavoitteitaan sekä visiotaan merkityksensä kannalta. Onko yrityksen tai tiimin tavoitteet linjassa sen kanssa mitä OIKEASTI kaikki osalliset haluavat saavuttaa? Ja mielestäni sitäkin tärkeämpänä, onko tiimin merkitys tai visio tarpeeksi kirkas, että osalliset ovat valmiita sen eteen myös toimimaan siitä puhumisen lisäksi?
Lähteet
Tanner, R. 2022. Mistä on hyvät visiot tehty? Bonfire. Verkkosivu. Viitattu 25.8.2022. https://bonfire.fi/mista-on-hyvat-visiot-tehty/