Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Visio VS kulttuuri



Kirjoittanut: Tuomas Saarinen - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Visio VS kulttuuri

INTRO

Proakatemian entisen päävalmentajan Veijo Hämäläisen paja Kulttuuri Syö Strategian Aamupalaksi vuoden 2020 Pajojen Yössä käsitteli kulttuurin ja strategian eroavaisuuksia, ja kulttuurin merkitystä sekä Proakatemialla että eri tiimiyrityksissä. Kulttuuria syntyy tiimiin joka tapauksessa huolimatta siitä, kehitetäänkö sitä tietoisesti.

Essee sukeltaa kulttuurin ja vision maailmaan, mutta sitä syvintä kohtaa ei yksi essee voi välttämättä saavuttaa. Pohdin vision merkitystä erityisesti kolmeen liiketoimintaan haarautuneen Evisionin ja yhden liiketoiminnan HIGHLEVELin vinkkelistä. Visiosta puhutaan paljon ja kaikkialla, eikä tämä essee avaa sinulle vision syvintä olemusta, rakas lukija. Polttopiste on enemmän omissa kokemuksissani ja siinä, mitä Proakatemialla olen aiheesta oppinut – sanallisesti ja sanattomasti.

MIKÄ IHMEEN VISIO? MIKSI?

”Yrityksen visio tarkoittaa näkemystä siitä tulevaisuuden tavoitetilasta, jossa yritys haluaa olla tietyn ajanjakson kuluessa.” (Yrityksen-perustaminen.net)

Visio on se kantava voima, miksi jokainen yrityksen jäsen nousee työpäivänä sängystä, vetää kumisaappaat jalkaan ja lähtee lapioimaan. Evisionin ensimmäinen visio päätettiin yhdessä maaliskuussa 2019, ja se oli ”Menestytään yhdessä.” Lyhyt, muttei kovin ytimekäs. Itse en juurikaan tätä mieti arjessani, ja rohkenen väittää, ettei se ole ollut avainasemassa ohjaamassa tiimiä eteenpäin päivittäisessä tekemisessä.

Päivitimme hiljattain tiimimme yhteisen tavoitteen, joka kävisi myös loistavasti visiosta. Se kuuluu näin: ”Tehdään toimivaa ja kehittyvää liiketoimintaa, eli voitollista toimintaa sekä menestytään opinnoissa. Jokainen löytää oman suunnan.” Tykkään. Tähän voi jokainen samaistua. Toki myös voin yhtyä menestymiseen yhdessä, mutta se on edelleen todella todella todella ympäripyöreän kuuloinen.

Toisaalta ei sitä mielestäni tarvitse lähteä muuttamaankaan. Minua ohjaa eteenpäin paljon enemmän tapahtumatuotannon projektimme HIGHLEVELin visio: ”Laadukkaita elämyksiä asenteella.”

KUMPI SYNNYTTÄÄ KUMPAA: KULTTUURI VAI VISIO?

Määrittelimme kulttuurin Veijon pajassa pienryhmässä näin:

”Kulttuuri on tietyn ryhmän synnyttämä ilmapiiri, joka pitää sisällään esimerkiksi toimintatavat, puhetyylin ja pukeutumisen. Kulttuuri asettaa normit ja rajat sille, mitä saa ja ei saa tehdä.”

Kulttuuria on olemassa monella tasolla: Suomen kansan kulttuuri, Tampereen kulttuuri, oman perheen kulttuuri, tiimiyrityksen kulttuuri, projektien kulttuuri, rokkareiden kulttuuri, oma henkilökohtainen kulttuuri. Se ohjaa toimintaa alitajuisesti ja muodostuu ja uusiutuu jatkuvasti. Tiimiyrityksen kulttuuri syntyy tiimin jokaisen jäsenen vuorovaikutuksesta niin työajalla kuin sen ulkopuolellakin. Yrityskulttuuri voi ajautua huonoon suuntaan, jos siihen ei kiinnitä huomiota. Esimerkki: Toisista selän takana puhuminen saattaa alkaa kahden tiimin jäsenen välisestä keskustelusta tiistai-iltana kahvikupin ääressä ja vaivihkaa tarttua ruton lailla koko tiimiin. Kulttuuriin voi kuitenkin vaikuttaa, ja mitä aikaisemmin positiivista kulttuuria aletaan tietoisesti luoda ja negatiivista kulttuuria kitkeä, sitä parempi.

Evisionissa on kolmen liiketoiminnan lisäksi johtoryhmä, johon kuuluvat BL, TL ja talouspäällikkö. Mielestäni tiimimme nykyinen BL Arttu Hilli tiivisti business leaderin roolin hyvin: ”Kun yksi tiimin jäsen katsoo tulevaisuuteen, muut voivat keskittyä nykyhetkeen.” Johtoryhmä on mielestäni tärkein palanen hyvän kulttuurin luomisessa tiimiin. Heillä on paras kokonaiskuva toiminnasta ja paljon enemmän aikaa keskittyä koko toiminnan kehittämiseen. Jos kukaan ei varaisi tälle aikaa, työskentelisimme vain kalenteriemme sanelemana ja isot muutokset järisyttäisivät paljon rajummin. Johtoryhmän ansiosta voimme valmistautua tuleviin haasteisiin sen sijaan, että vain reagoisimme.

Kumpi siis synnyttää kumpaa? Kulttuuri kuljettaa meitä eteenpäin tietoisesti ja tiedostamattomasti ja auttaa vision muotoutumisessa, mutta ajatuksella mietitty visio näyttää myös mallia kohti parempaa yrityskulttuuria. Mitä mieltä sinä olet, rakas lukija?

TIIMIN VISIO = PROJEKTIEN VISIO?

Evisionin virallisista säännöistä on alusta asti löytynyt lause, joka kuuluu suurin piirtein näin: ”Tiimi omistaa projektit.” Rahallisesti kyllä. Vision ja kulttuurin kannalta ei välttämättä. Kolme liiketoiminnan haaraamme eroavat jo lähtökohtaisesti toisistaan todella paljon. Meillä kaikilla on eri toimiala, erilaiset vastuuroolit ja toisistaan poikkeavat työskentelyrytmit. Vaikka olemme samaa yritystä, jokaisessa projektitiimissä syntyy omanlaistaan kulttuuria jatkuvasti.

HIGHLEVELissä kulttuuriin on jo alkanut iskostua vahvasti toisten auttaminen, varmaankin siksi koska tiimimme on tällä hetkellä neljällä jäsenellään pienin, jokaisella on oma vastuutonttinsa mutta ketään ei jätetä yksin oman työtaakkansa kanssa. Edellä mainittu visiomme kuvastaa hyvin toimintaamme ja muovaa kulttuuriamme. Teemme laadukasta työtä emmekä tyydy keskinkertaiseen; keskinkertaista tarjontaa on joka toimialalla jo aivan liikaa, ja keskinkertainen harvoin on hyvä erottautumistekijä. Elämyksien tarjoaminen on pinnalla etenkin nyt; webinaareja ja livestriimejä puskee ovista ja ikkunoista, mutta aina on mahdollista hoitaa homma tavalla, jolla kukaan ei vielä ole sitä aiemmin tehnyt. Asenne kuvastaa meitä jokaista ja miten tuomme omat mausteemme HIGHLEVEL-soppaan.

Evisionin visio toki pätee myös tähän, mutta projektien on hyvä määritellä myös omansa eikä vain seurata ”emoyhtiön” näkemystä. Koko 20 hengen tiimimme ei vaikuta siihen, miten työskentelemme ja toimimme. Me neljä vaikutamme siihen eniten.

KUMPI VISIO MERKITSEE ENEMMÄN PITKÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ?

Visiota voi aina vaihtaa ja muuttaa. Sen, kuten minkään muunkaan, ei kuulukaan olla kivitauluihin hakattu käsky taivaasta, jota tulisi noudattaa läpi kovimpien myrskyjen. Kulttuuri kehittyy myös, koska lopulta mikään ei ole pysyvää. Tiedon ja taidon kasvaessa tulee eteen myös isompia myrskyjä niin tiimin ulkoa kuin sisältäkin, ja Evision-laiva luovii kaikesta huolimatta eteenpäin, sopeutuen mihin vain, aina ennakoimalla eikä koskaan reagoimalla. Laivan kyydissä on 20 keskenään tasavertaisen timanttista merenkävijää, ja kulttuurimme on näkymätön kapteenimme.

Kulttuurimme on näkymätön kapteenimme. Aina olemassa, aina ohjaksissa.

 

Lähteet:

Vision määritelmän lainaus: https://yrityksen-perustaminen.net/yrityksen-arvot/#visio

Veijo Hämäläinen – Kulttuuri syö strategian aamupalaksi (Pajojen Yö 20.2.2020)

Kommentoi