Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Virheitä myynnin johdossa



Kirjoittanut: Janne Pussinen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mitä on myynnin johtaminen? Jos minulta kysytään, se on tiimin auttamista myynnillisten tavoitteiden saavuttamisessa. Miten tässä onnistutaan? Oikun olisin miettinyt sitä ennen kuin otin tehtäväkseni johtaa Hurmaa VisioJunior innovaatio-tapahtuman tiimipaikkojen myynnissä.

Myynnin johtamisesta kokemattomana, asetin uhmakkaasti, jopa uhkarohkeasti tavoitteeksemme hankkia paikalle 15-20 tiimiä ja tuottaa koko tapahtumalla yli 20 000€ liikevoiton. Toki nyt jälkeen päin on helppo katsoa taaksepäin ja todeta, kuinka suuruuden hullu tuo tavoite oli. Näillä näkymin tapahtuma tulee tuottamaan noin puolet siitä mitä lähdimme tavoittelemaan.

Missä epäonnistuin? Omissa silmissäni yhdessä asiassa tavoitteiden asettamisen lisäksi. Inspiroimisessa. Kuten myyntipäivillä nähtiin, Hurma osaa myydä. Varsinkin silloin kun tuote on tuttu. Miksi sitten VisioJuniorin tavoitteesta jäätiin? Tuotteella on kysyntää, lukiolain muutos takaa sen. Tapahtumaan osallistuminen ei olisi tajuttoman kallista toisen asteen opinahjoille. Suomessa on reilu 300 lukiota ja Hurmassa on 16 jäsentä. Tämä tarkoittaisi 18 lukiota per naama. Kuitenkaan näitä kaikkia ei edes soitettu läpi. Miksi? Mitä tein väärin?

Minun oletukseni on se, että en osannut inspiroida tiimiäni tarpeeksi hyvin. Virheessäni oli kaksi osaa. Hurma ei saanut selvää kuvaa tapahtuman luonteesta, enkä johtanut esimerkillä.

Järjestimme VisioJunior-tapahtumaa ensimmäistä kertaa. Tapahtuma tuli kaikille täysin uutena konseptina. Toisena tapahtuman tuottajana ja erityisesti myynnin johtajana, minun olisi tullut tehdä koko tiimille selväksi mitä tapahtumassa tapahtuu ja oikeastaan selkeyttää koko konseptia. Jos tapahtuman konsepti olisi ollut selkeämpi koko tiimille, olisivat tapahtumaa myyvät henkilöt (aka koko tiimi) osanneet korostaa tapahtuman myyntivaltteja. Ja osanneet selittää koko tapahtuman koulujen rehtoreille ja vastaaville.

Toinen selkeä osa epäonnistumistani oli esimerkillä johtaminen, tai esimerkin puuttuminen kaikin puolin. En tarjonnut tiimilleni kunnollista esimerkkiä myynnistä. Olin niin paniikissa ja ahdistunut myymisestä, etten joinain päivinä pystynyt edes nostamaan puhelinta soittaakseni myyntipuheluita. Osan ajasta, joka meidän piti omistaa myymiselle, keksin tekosyitä olla soittamatta: kuljin tarkistamassa miten muilla menee myynti, päivittämällä kontaktilistoja ja muuten ”mahdollistamalla” muiden myyntiä. En edes myynyt yhtä tiimiä loppuun asti. Pitää kiittää tiimiä siitä, että edes saimme tapahtumaan osallistujia.

Jos ei muuta, niin ainakin kokemus oli hyvin opettavainen. Ahdistava, masentava ja paniikkihäiriön laukaiseva, mutta opettava. Ainakin tiedän mitä tehdä seuraavan kerran, kun joku esittää, että johtaisin jonkun tuotteen myyntiä. Juoksen mahdollisimman nopeasti toiseen suuntaan.

Kommentoi