Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Viraalimarkkinointi



Kirjoittanut: Jesse Pihkanen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Teknologian kehittyessä myös myynti ja markkinointi ovat muuttuneet runsaasti. Myyntiprosessissa asiakas haluaa olla yhä vähemmän tekemisissä myyjän kanssa. Tämän vuoksi markkinoinnin merkitys korostuu. Markkinoinnin tarkoitus onkin useissa tilanteissa nykyisin sekä herättää asiakkaan kiinnostus tuotetta tai palvelua kohtaan että clousata kauppa myyjän puolesta. Omakohtaiset kokemukseni markkinoinnista markkinoijana pyörivät pitkälti Aglin markkinoinnin parissa. Tällä hetkellä Aglin markkinointi nojaa suuresti pelkkään sosiaalisen median markkinointiin. Erilaisia markkinointitekniikoita pohtiessani olen useasti törmännyt viraalimarkkinointiin. Mitä siis viraalimarkkinointi tarkoittaa käytännössä? Voiko siihen vaikuttaa, vai onko se puhdasta tuuria?

Viraalimarkkinointi ei ole muuta kuin word of mouth -viestintää, jolla tarkoitetaan suomeksi puskaradiomarkkinointia. Tämä tapahtuu sähköisessä ympäristössä, eli sosiaalisessa mediassa. (Kirby & Marsden 2006). Viraalimarkkinoinnin synnyn ja kehittymisen on edellyttänyt teknologian kehittyminen ja laajeneminen globaalisti. Viraalimarkkinoinnilla tarkoitetaan siis laajalle levinnyttä markkinointia, joka leviää ihmiseltä toiselle ilman, että markkinoijan tarvitsee nähdä hirveästi vaivaa markkinoinnin leviämiseen. Toisin sanoen asiakas itse osallistuu yrityksen markkinointiprosessiin, usein jopa huomaamattaan. Nykypäivän viraalimarkkinoinnin perinteisiä muotoja ovat erilaiset kilpailut ja arvonnat sekä meemit, joihin on sisällytetty jokin yritykseen liittyvä piirre. Erinomainen esimerkki viraalimarkkinoinnista on Coca-Colan kampanja painattaa pulloihin nimiä. Kampanja herätti paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa, kun ihmiset alkoivat postaamaan kuviaan pullon kanssa, jossa oli henkilön oma nimi. Asiakkaalle tilanne saattoi näyttää hauskalta, mutta Coca-Colalle se oli puhtaasti ilmaista markkinointia, joka levisi ympäri maailmaa.

Viraalimarkkinointi ei ole kuitenkaan helppoa, vaikka toisin usein luullaan. Salmenkivi ja Nyman ovat teoksessaan ”Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0” tuoneet esille muutaman menestystekijän, joilla markkinointi voi lähteä ns. viraaliksi.

– Markkinoinnin hauskuus, ravisuttavuus tai erilaisuus
– Aiheen ajankohtaisuus
– Mainoksessa esiintyvien henkilöiden kiinnostavuus ja tunnetuus
– Onnistunut seeding, eli levitys verkostoituneiden ihmisten ja mielipidevaikuttajien kautta
(Salmenkivi & Nyman 2007).

Edellisten lisäksi, nostaisin esille myös yleisestikin markkinoinnissa oleellisen kohdan, kohdeyleisön. Markkinointikampanja ei onnistu, jos sen tavoitteena on haalia jokainen markkinoilla oleva ihminen mukaan. Viraalimarkkinoinnissa kyseessä olisi siis jokainen internettiä tai tiettyä alustaa käyttävä henkilö. Markkinointia aloittaessa on tärkeää pohtia asiakassegmenttiä ja testauttaa erilaisia markkinointeja kyseisillä asiakassegmenteillä. Jokaiseen palveluun tai tuotteeseen on olemassa ideaaliasiakas, jota myytävä tai markkinoitava tuote koskettaa eniten. Tämä linkittyykin oleellisesti Salmenkiven ja Nymanin listaamaan seedingiin. Viraaliksi markkinoinnin saa vain, jos kohderyhmä, jolle ”viesti” aluksi istutetaan, on juuri oikea. Esimerkiksi terveystuotteita markkinoitaessa on hyvä pohtia, kannattaako seeding tehdä fitnessalan sometähdille, vaiko tuikitavalliselle salilla säännöllisen epäsäännöllisesti käyvälle henkilölle. Mm. Nocco on brändinä keskittynyt ns. Noccon ambassadoreihin, jotka omassa sosiaalisessa mediassaan mainostavat Noccoa. Usein nämä ambassadorit ovat henkilöitä, jotka julkaisevat kuvia saleilta, joten Nocco onkin saanut jalansijaa markkinoilta juuri salilla käyvien keskuudessa. Toinen esimerkki on meemit. Nuorten keskuudessa meemit ovat suuressa suosiossa. Esimerkiksi Instagram on täynnä meemisivustoja, joiden seuraajamäärä lähtee kymmenistä henkilöistä aina satoihin tuhansiin jo pelkästään Suomen mittakaavalla. Globaalisti tunnetun meemejä julkaisevan 9gagin Instagram seuraajamäärä on miltei 52 miljoonaa.

Meemien suosion avain liittyy niiden samaistuttavuuteen. Markkinoinnille onkin oleellista, että mainos herättää tunteita, joko positiivisia tai negatiivisia. Viraaliksi mainos voi päätyä esimerkiksi, jos riittävän moni pitää markkinointia hauskana ja haluaa jakaa sen myös ystävilleen. Näin mainos leviää yhä uusien silmäparien nähtäväksi ilman suuria kustannuksia. Markkinointi voi myös osua vikaan, jos mainos herättää negatiivisia tunteita. Tämäkään ei välttämättä ole aina huono asia, sillä usein juuri negatiiviset mainokset muistetaan ja mainostettu tuote tai palvelu jää ihmisten mieliin. Hyvänä esimerkkinä tästä nostan esiin Nopeet-brändin vuoden takaisen uutisen. Iltapäivälehdet uutisoivat asiakkaan olleen näreissään, kun tilauksen kiitosviestissä kirjoitettiin ”Kiitos tilauksesta äidinnussija”. Tämä johti vilkkaaseen keskusteluun kyseisestä brändistä. Suurin osa kuitenkin koki asian huvittavana, eikä lainkaan loukkaavana ja se nostatti Nopeet-brändin ihmisten mieleen. Uskon itse, että kyseessä oli tietoinen ilmianto lehdistölle ja asialla oli jokin yrityksen henkilö. Tapaus oli kuitenkin Nopeet-brändille ilmaista markkinointia. Huomionhakuisessa markkinoinnissa piilee tietysti myös omat vaaransa. Mikäli enemmistö aisasta lukeneista olisi tuominnut brändin, olisi myynti oletettavasti laskenut odotetun nousun sijaan. Markkinointia tehdessä on hyvä kiinnittää huomiota, että herättääkö mainos tunteita, kuten iloa, surua, pelkoa, kunnioitusta tai hyödyllistä tietoa.

Aglin markkinointi on pyrkinyt olemaan erilaista jo alusta pitäen. Koska brändimme arvoihin kuuluu rohkeus ja erilaisuus, olemme pyrkineet näyttämään sitä myös ulospäin markkinoinnin keinoin. Esimerkiksi nyt Korona-pandemian jyllätessä Agli otti markkinoinnissaan kantaa Koronaan. Samaan aikaan eräs pienehkö meemiprofiili otti Agliin yhteyttä Instagramissa ja kysyi yhteistyömahdollisuutta. Seuraajien määrä profiililla on 3000, mutta sitoutuneiden määrä postauksiin mielestäni hyvä. Sovimme profiilin ylläpitäjän kanssa, että toteutamme hänen profiilissaan arvonnan, jonka tavoitteena on tuoda kummallekin profiilille Instagramissa lisää seuraajia. Tein vessapaperiaiheisen meemin, jossa olivat Aglin sukat, joten postaus sopi meemin vuoksi hyvin profiiliin, sekä tekstikenttään tiedotettiin arvonnasta, jossa oli mahdollista voittaa itselleen ja tuttavalleen sukat. Arvonta ei varsinaisesti ole vielä kantanut sn suurempaa hedelmää, vaikka siihen sitoutuneita on jo päivässä useampi sata. Näen kuitenkin pienten ja nousujohteisten meemiprofiilien potentiaalin Aglin kannalta varsin hyvänä, sillä nämä ovat myös hyvin edullisia kanavia markkinoida, usein palkkioksi sivuston tai profiilin ylläpitäjälle riittää muutama pari sukkia.

Jään innolla odottamaan, mikäli joku Aglin postauksista joskus vielä lähtee viraaliksi, edellytykset sille ovat olemassa, mutta myös tuurin osuus tässä on valtava.

Lähteet:
Kirby & Marsden 2006. Connected Marketing: The viral, buzz and word of mouth revolution. Butterworth-Heinemann.
http://gurumarkkinointi.fi/viraalimarkkinointi/ (18.3.2020)
https://seoseon.fi/viraalimarkkinointi-ja-viraalisisalto/ (18.3.2020) https://wiki.metropolia.fi/display/socialmedia/Viraalimarkkinointi (18.3.2020)

 

Kommentit
  • Amanda Hiltunen

    Hyvä ja selkee essee mielenkiintosesta aiheesta. Nappasinkin tän sun lähteet omalle lukulistalleni. Viraalimarkkinointi on kyllä konstikas juttu, ja sitä kovasti mekin mietitään liiketoiminnassa, että miten ihmeessä ne somejutut sais meneen viraaleiksi. Vaikuttajamarkkinointi on kyllä iso bisnes nykyään, ja olisikin hienoa, että siitä olis vielä helpompaa löytää ajantasolla olevaa infoo ja vinkkejä pienyrittäjänä siitä kuinka tehdä onnistunutta vaikuttajamarkkinointia. Seuraava liikeidea? Aglilla on kyllä kaikki mahdollisuudet postauksien puolesta päästä viraaliks. Ehkä nyt tarvitaan sitä kuuluisaa hyvää tuuria ja kovaa duunia.

    2.4.2020
Post a Reply to Amanda Hiltunen cancel reply