Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Viraalimarkkinointi – WHAT OR NOT



Kirjoittanut: Arttu Asunta - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
Petri Silmälä
Eetu Karppinen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Yksilöessee, Arttu Asunta, 10.3.2019
Markkinointi

VIRAALIMARKKINOINTI – WHAT OR NOT?

Markkinointia on kaikki se, millä yritys pyrkii saamaan asiakkaan ostamaan yrityksen tarjoaman tuotteen tai palvelun. Markkinointi ei kuitenkaan ole pelkästään mainontaa ja myyntiä. Parhaimmillaan markkinointi luo tarpeen, jota alun perin ei asiakkaalla tietoisesti ole ollut. Markkinointi perustuu asiakkaiden tarpeiden tunnistamiseen ja niihin vastaamiseen. Nykypäivän markkinointiin on niin monia erilaisia aspekteja ja lähestymistapoja, että yrityksen täytyy todenteolla pohtia, mitä kanavaa käyttäen potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan kaikista parhaiten.

Viraalimarkkinointi terminä oli itselleni hieman vieras, mutta tutustuttuani aiheeseen, huomasin, että olen itsekin tehnyt sitä, tiedostamattani. Viraalimarkkinointia voi verrata termiin word-of-mouth, joka tarkoittaa käytännössä internetissä ja sen eri alustoilla tapahtuvaa kommunikointia niin eri kanavien välillä kuin niiden sisällä. Tämä nykypäivän ”puskaradio” perustuu siis viraaliefektiin, jossa esimerkiksi hauskan videon, meemin tai kuvan nähnyt jakaa kyseistä mediaa jollain kanavalla tai verkkopalstalla. Toisinkuin puskaradio, netissä leviävä viesti pysyy samanlaisena koko sen kulkeman ketjun ajan. Jokainen on joskus nähnyt tai lukenut jostain viraali-ilmiöstä ja viraalimarkkinointi toimiikin juuri tällä idealla. Viraalimarkkinointia kutsutaan toisinaan myös ns. virusmarkkinoinniksi, sillä se on kuin virus, joka voi levitä hetkessä ympäri maailmaa.

Tämä markkinointitapa on erittäin helppo ja halpa ja onnistuessaan voi olla uskomattomankin tehokas, mutta todellisuudessa se ei aina vastaa odotuksia. Viraalimarkkinoinnin yksi huonoista puolista on sen seuraamusten ennustaminen, minkä takia liian suurta painoarvoa ei kannata jättää ainoastaan tälle markkinointitavalle. Yksi tapa millä viraali-ilmiöt syntyvät, on se, että niiden sisältö on jollain lailla poikkeuksellista, muista erottuvaa ja joskus jopa outoa. Seeding on termi, jolla tarkoitetaan haluamasi viestin levitystä mielipidevaikuttajien, nykyisin influencereiden, sekä verkostoituneiden ihmisten kautta suuremman yleisön tietoisuuteen. Tähän lähdettäessä on oltava tarkkana, minkälaista sisältöä jakaa, sillä viraalimarkkinointi on nykyisin yksi vahvimpia tapoja saada tunnettuutta ja sitä kautta luoda yrityksen brändiä, niin hyvässä kuin huonossa.

Osoituksena viraali-ilmiöiden voimasta toimii suomalainen ”Smoukahontas”, kielinainen, jonka YouTube-video levisi sosiaalisen median palveluissa kulovalkean tavoin. Nettisuosio ja näkyvyys tekivät Sara Forsbergistä tunnetun kasvon ympäri maailman, ja tätä kautta hän pääsi mm. Ellen DeGeneresin vieraaksi supersuosittuun The Ellen Show:hun Yhdysvalloissa, puhumattakaan urasta, jonka hän on luonut paitsi artistina, myös tv-kasvona ja juontajana. Tällaisia menestystarinoita on vaikea kopioida, sillä kuluttajaverkostojen reaktioita on mahdoton ennustaa. Maailma on nyt nähnyt kielinaisen. Kuka kiinnostuu, jos joku toinen tekee samanlaisen videon?

Viraali-ilmiöt kertovat usein tarinaa, ovat ajankohtaisia, vetoavat tunteisiin, ovat helposti jaettavissa ja osallistuttavissa tai ne sisältävät hyödyllistä tietoa. Toinen esimerkki viraali-ilmiöstä on nettisivu http://trumpdonald.org, jossa klikkaaja voi pöhöttää Presidentti Trumpin hiuksia trumpetilla. Ruotsalainen markkinointitoimisto loi yksinkertaisen sivun, jolla on kirjoitushetkellä yli 386 miljoonaa trumppausta. Sivun alakulmassa lukee yrityksen nimi ja linkki, joka johtaa yrityksen twitteriin, mahdollisia kiinnostuneita asiakkaita tai kumppaneita varten. Kyseinen tempaus luo heti kuvan yrityksestä ja sen arvoista. Idea oli ajankohtainen, hauska, omaperäinen ja ennen kaikkea outo, mutta se toimi.

Vuonna 2008 Suomen kuluttajavirasto laati viraalimarkkinoinnille säännöt, joiden tehtävänä on rajoittaa esimerkiksi sähköpostiviestien lähettämistä ilman vastaanottajan ennakkolupaa. Säännöillä on pyritty kitkemään niin sanottua feikkimainostusta, jossa tuotteen valmistaja, yrityksen osakas tai edustaja esiintyy keskustelussa yksityishenkilönä. Tällöin aitojen mielipiteiden erottaminen feikeistä hankaloituu ja voi johtaa huonoihin lopputuloksiin.

LÄHTEET:
https://blog.zef.fi/kuinka-saat-viestisi-levi%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n-sosiaalisessa-mediassa-3-vinkki%C3%A4-viraaliin-sis%C3%A4lt%C3%B6%C3%B6n

Viraalimarkkinointi


https://wiki.metropolia.fi/display/socialmedia/Viraalimarkkinointi

Viraalimarkkinointi voi joko meikata tai breikata sun bisneksen


https://www.eetukarppanen.fi/viraalimarkkinoinnin-voima/

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi