Tampere
16 Jan, Saturday
-13° C

Proakatemian esseepankki

Vinkkejä Instagram-tarinoihin yrityksille



Kirjoittanut: Esa Ekholm - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

 

Instagramin hyötyjä markkinointimielessä ja yrityksen someväylänä tuskin voi kieltää enää kukaan. On jopa kummallista, jos yritykseltä ei löydy Instagramia. Tästä hyvä esimerkki tulee omasta elämästäni: tarkoituksenani oli kehua erästä suurehkoa yritystä somessa, mutta kyseisellä firmalla ei ollut Instagram-tiliä, jota tägätä julkaisuun. Se tuntui oudolta – olisin mielelläni kehunut yritystä hyvästä palvelusta julkisesti.

Instagram-tarinat otettiin käyttöön vuonna 2016 – ja ne ovat kasvattaneet suosiotaan jatkuvasti. Tarinoiden suosio on johtanut joka vuosi itse feedissä näkyvien julkaisujen määrän vähentymiseen. Neljässä vuodessa keskimääräinen kuvien julkaisumäärä itse syötössä on vähentynyt luvusta 3.3 per henkilö lukuun 2.3 viikossa. Ja kuvien määrä näyttää yhä pienenevän. Toisaalta mielenkiintoista on, että kuvatekstistä on tullut tärkeämpi osa julkaisua: kuvatekstin pituus on enemmän kuin tuplaantunut vuosien myötä (Later.com, 2019)!

Mikä Instagram-tarina siis tarkalleen on? Monelle lukijoista tämä on varmasti tuttua kauraa, mutta niille jotka ei tiedä: Instagramissa on mahdollista siis julkaista tarinoita, jotka näkyvät profiilissa 24 tunnin ajan. Ilmoitukset tarinoista näkyvät palloina Instagram-etusivun yläreunassa ja palloa painamalla pääsee näkemään tarinan. Tarina voi olla kuva tai 15 sekunnin videopätkä, ja siihen voi liittää kaikenlaisia tehosteita, tekstiä, sijainnin, kyselyn, musiikkia, visan (Salla Virtanen, 2020) … Instagram-tarinoissa vain mielikuvitus on nykyisin rajana, niin laajat sen mahdollisuudet ovat.

Yritykset ovat alkaneet ottaa Instagram-tarinoita hyvin haltuun – kuten pitäisikin. Tarinat voivat olla hyvin huoliteltuja ja viimeisteltyjä mielikuvia yrityksestä ja toisaalta taas oiva tapa näyttää myös ns. autenttisempi puoli yrityksestä. Yksi vuoden 2019 trendeistä oli näyttää rehellisempi, aidompi puoli itsestä, niin yksityishenkilönä kuin yrityksenä. Instagramin käyttäjät myös arvostavat rehellisyyttä ja autenttisuutta kuin silkkaa kiiltokuvamaisuutta (Later, 2019). Tarinoiden avulla saa luota myös kohdeyleisöönsä syvemmän kontaktin ja vuorovaikutussuhteen. Voit kysyä suoraan kuluttajilta, mitä mieltä he ovat yritykseesi liittyviä teemoja ja saada kriittistä tietoa yrityksesi kehittymisen kannalta. Olemalla vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa annat itsestäsi helposti lähestyttävämmän ja kiinnostuneen kuvan. Esimerkiksi behind the scenes –tyyppinen materiaali vetoaa Instagramin käyttäjiin: on kiinnostavaa nähdä, millaiset rattaat pyörivät yrityksen kulisseissa ja mitä yrityksen pyörittäminen oikeasti vaatii. Tutkimusten mukaan jopa 62 prosenttia Instagramin käyttäjistä kiinnostui brändistä tai tuotteesta nähtyään sen tarinoita (Instagram, 2019).

Mutta miten voisit parhaiten konkreettisesti hyödyntää Instagram-tarinoita yrityksen näkökulmasta? Olen seuraavaksi listannut muutamia tärkeitä vinkkejä, jotka eivät ole vaikea toteuttaa.

  • Luo kyselyitä. Kyselyt ovat hyvin yksinkertainen tapa luoda yhteisön tunnetta ja vuorovaikutusta. Yrityksen näkökulmasta voit yksinkertaisimmillaan luoda tämä vai tämä –kyselyn vaikka kahdesta tuotteestasi. Helppoa – ja toimivaa!
  • Emoji- Eli siis se ominaisuus, jolla tarinoiden katsoja voi liu’uttaa sormea ”emojimittarilla” antaakseen mielipiteen tai reaktion johonkin asiaan. Yksinkertaisimmillaan se antaa mahdollisuuden esimerkiksi ihastella tai ”vihastella” tarinaa, mutta sitä voi käyttää myös muunlaiseen kommunikaatioon.
  • Yritys voi joko itse kysyä seuraajiltaan jotain (”Mitä mieltä olette kevään 2020 mallistosta?”, ”Millaiset aukioloajat palvelisivat teitä parhaiten?”) tai vastata itse seuraajiensa kysymyksiin (”Kysy mitä vain tuotteisiimme liittyen!”, ”Mitä haluaisit tietää kulissien takaa?”). Kysymystarrat ovat nostaneet kovasti suosiotaan – ja hyvästä syystä! Niiden avulla saa aikaan erinomaista vuorovaikutusta ja yhteisön tuntua, varsinkin jos reagoi seuraajiensa toiveisiin tai mielipiteisiin.
  • Eli ne tarrat, joissa kysytään joku kysymys ja johon on kolme vastausvaihtoehtoa. Kevytmielistä ja osallistavaa!
  • Instagram- Tätä suorempaa kommunikaatiotapaa tuskin onkaan! Seuraajia kannattaa tosin ”varoittaa” etukäteen liven pitämisestä, jotta kaikki halukkaat pääsevät paikalle seuraamaan liveä. Voit vaikka ottaa seuraajat mukaan seuraamaan tuotteesi valmistusta tai järjestää kyselyliven, jossa seuraajat kyselevät livenä kysymyksiä sinulta. Tämä on hyvin henkilökohtaiselta tuntuvaa, ja vaatii harjoittelua, mutta onnistuessaan on erittäin hyvä kommunikointitapa.

Tarinoita voi hyödyntää suoraan myös tuotteiden myynnissä. Vaikka sinulla ei olisi vielä 10 000 seuraajaa Instagramissa, joka on raja sille että saa jaettua suoran linkin tarinoissa, on muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia. Näitä ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Tuotetarroilla voit merkitä suoraan tarinoihin linkkejä omiin tuotteisiin yrityksesi koosta riippumatta.
  • Tämä on hauska tapa esimerkiksi tuotteen lanseerauksessa tai nettisivujen aukeamisessa! Countdownin avulla voit lisätä kiinnostusta tuotetta tai yritystä kohtaan ja aiheuttaa eräänlaista painetta olla ensimmäisenä paikalla.
  • Muiden ominaisuuksien lisäksi on hyvä muistaa myös perinteiset, maksetut mainokset. Nämä voivat olla hyvinkin luovia, ja voit tavoittaa suuren yleisön. Tarinamainokset ovat toimivampia videomuodossa.

Kun yrityksellä on hallussa nämä keinot, on hyvä myös miettiä, miten saa enemmän yleisöä tarinoilleen myös omien seuraajien ulkopuolelta. Tärkeimpiä vinkkejä on lisätä tarinoihin sijainti ja hashtageja. Näin ne näkyvät niillä käyttäjillä, jotka hakevat itseään kiinnostavaa sisältöä käyttämilläsi hashtageilla. Hashtagien ei tarvitse näkyä suoraan tarinoissa – ne voi piilottaa esimerkiksi tarran alle. Hashtag-merkinnöistä ei saa tehdä liian pieniä, sillä muuten Instagram ei suuremmalla todennäköisyydellä näytä julkaisuasi haussa.

Toinen hyvä tapa saavuttaa laajempi yleisö on tehdä tarinoita tasaisesti ja usein. Aina, kun julkaiset tarinoissa jotain, näkyy tarinasi hetken aikaa ensimmäisenä pallona seuraajiesi Instagram-etusivulla. Yrityksesi jää mieleen ja on ajankohtainen.

Tarinoissa on mahdollisuus mennä yhä näitäkin listattuja asioita syvemmille tasoille. Nämä ovat kuitenkin perusasioita tarinoihin liittyen, jotka jokaisen yrityksen kannattaisi ottaa haltuun. Tarinoilla voit saada lojaalin ja ostohaluisen yleisön ja jalostaa brändiäsi yhä eteenpäin.

 

Lähteet:
Somemarkkinoinnin työkirja. Salla Virtanen, 2020.
https://later.com/blog/instagram-stories-for-business/

https://blog.hootsuite.com/how-to-use-instagram-stories/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close