Tampere
24 Nov, Tuesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Vinkkejä bisnekseen



Kirjoittanut: Henna Koivula - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Raha ratkaisee -kirja käsittelee Jethro Rostedtin elämää ja siinä ohessa hän jakaa vinkkejä liike-elämään sekä tavalliseenkin elämään. Mielestäni monet hänen vinkeistään ovat hyviä ja mitä aionkin ottaa jatkossa huomioon. Keskityn siihen, kuinka hyödyntää hänen vinkkejään liiketoiminnassa.

Luo tarina. Se tuo herkkyyttä ja tunnetta. Ilman tarinaa ei ole mitään. Monilla hyvillä yrityksillä on toiminnan takana tarina, joka tekee yrityksestä mielenkiintoisen ja myyvän. Hyvällä tarinalla on helppo saada ihmiset koukuttumaan ja kiinnostumaan yrityksestä. Sympaattisuus tai samaistuminen toimii tarinassa asiakkaille.

Kovan työnteon ohella on muistettava ottaa myös rennosti. Oma aika takaa parempaa menestystä, kun työhön käytettävä aika tehostuu ja on energiaa keskittyä siihen. Työntekoonkin voi kyllästyä, jos sitä tekee liikaa eikä muista huolehtia itsestään siinä samalla.

Itselleen on hyvä asettaa tavoitteita. Ilman tavoitteita on todella vaikea saavuttaa mitään suurta. Jos itselleen ei aseta tavoitteita tekeminen hidastuu tai asiat saattavat jäädä kokonaan tekemättä. Konkreettiset tavoitteet saavat ihmisen tekemään, sillä itsellään on takaraivossa tietynlainen paine koko ajan.

On fakta, että suhteet ja erilaiset verkostot helpottavat aina liiketoimintaa. Mitä enemmän ympärilläsi on ihmisiä, sitä enemmän sinulla on ihmisiä auttamassa saavuttamaan haluamaasi. On kuitenkin tärkeää muistaa, että itseään jarruttelevat ihmiset eivät ole niitä, joilla itsensä kannattaa ympäröidä. Ihmiset, jotka eivät usko sinuun tai anna sinulle muuta kuin negatiivisuutta on parempi jättää taakseen. He, jotka vievät sinua eteenpäin ansaitsevat olla lähelläsi.

”Asenne ratkaisee” kuulostaa jo hieman kliseiseltäkin, kun aina ja kaikkialla puhutaan siitä. Se vain sattuu olemaan totuus, että myynnissä ja kannattavassa liiketoiminnassa se pitää paikkaansa. Usko itseensä ja tuotteeseensa on löydyttävä, jotta muutkin voivat uskoa.

Monille suurten yritysten johtajille ja perustajille on jossakin vaiheessa sanottu ei. Ensimmäisestä ei-sanasta ei pidä lannistua. Sen jälkeen omaa liiketoimintaansa tai ideaansa voi kehittää. Eikä sekään aina ole välttämätöntä. Toisinaan mielestäsi kaiken tietävä ei välttämättä tiedäkään kaikkea ja saattaa olla väärässä. On aina suhtauduttava kriittisesti ja varauksella muiden sanomisiin.

Kysynnän ja tarjonnan on kohdattava markkinoilla. On turhaa tehdä tuotetta, jota kukaan ei halua. Sen takia on aina muistettava testata tuotetta ja kysyä ulkopuolisilta. Myös ajoitus on tärkeä. Monet tuotteista saattavat toimia hetken ja tiettynä ajankohtana, mutta hetken kuluttua se sama ei enää myykään. On monia esimerkkejä ohikiitävistä trendituotteista, joita ihmiset ovat käyttäneet kuten esimerkiksi fidget spinner. Joskus on ymmärrettävä, että tietyn tuotteen aika ei ole nyt. Sitä ei kuitenkaan tarvitse unohtaa kokonaan, sillä myöhemmin voi tulla aika, jona se taas myy. On oltava sitkeä ja ymmärrettävä, että jokainen tuote ei nouse markkinoille hetkessä ja muodostu hitiksi. Joidenkin yritysten on nähtävä aikaa ja vaivaa tehdessään itsestään suuri.

Huoliteltu ulkonäkö on aina tärkeä. Se vakuuttaa ja luo luottamusta, kun näyttää siistiltä. Omalla ulkonäöllä on helppo viestiä koko ajan. Omaa brändiään ja imagoaan luo aina, kun näyttäytyy jossakin.

Aina yrityksille löytyy kilpailijoita ja tärkeintä onkin, miten saa erotettua yrityksensä muista. On löydettävä syy, mikä nostaa oman yrityksen pinnalle kaikkien muiden joukosta.  Täytyy myös aina pystyä sopeutumaan erilaisiin tilanteisiin ja reagoida niihin sen vaatimalla tavalla. Aina ei voi onnistua ja aina ei välttämättä ole se, joka on sillä hetkellä pinnalla. Siihen voi ja täytyy kuitenkin sopeutua, jotta sieltä voi nousta.

Koskaan ei tule kadehtia muita, heitä on ihailtava. Yritysmaailmassa huomaa valitettavan usein kadehdintaa ja sen myötä kyseenalaista toimintaa. Monet yritykset voisivat tehdä ennemmin yhteistyötä ja täten saada koko alan kukkimaan paremmin, kun he nostattaisivat yhdessä sen markkina-arvoa. Jostain syystä meihin moniin suomalaisiin on iskostunut kateuden siemen, jonka takia monet muut nähdään vihollisina eikä kumppaneina.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close