Tampere
26 Nov, Thursday
3° C

Proakatemian esseepankki

Viking Line, Älä selitä!



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kävipäs hyvä zägä, satuin löytämään kiinnostavan uutisen Viking Linesta. Tähän johtava syy saattaa toki olla myös se, että esseepisteiden deadlineraja lähestyy ja pisteitä puuttuu vielä… Uutinen Viking Linesta käsittelee yhtiön antamaa tulosvaroitusta, ja siinä lukee mm. näin. “Yhtiön mukaan kilpailu meriliikenteessä tuottaa yhä painetta sekä hintoihin että volyymeihin, mikä rasittaa matkustajakohtaista tuottoa. Polttoaineen ennakoidaan puolestaan olevan viime vuotta kalliimpaa.” Onko nämä asiat nyt tosiaan yhtiön tulovaroituksen todelliset aiheuttajat? No mielestäni ei todellakaan. Olen aina ollut innokaslaivailija, ja ompas tuota itämertakin tullut koluttua nyt jo parikymmentä vuotta. Mielestäni tämä liiketoiminta Suomessa on erittäin kaavoihin kangistunut, olipa se sitten Viikkari tai kilpailija. Laivoilla pyörii samat aktiviteetit ja ohjelmat jotka ovat nyt olleet siellä jo ainakin sen parikymmentä vuotta. Mielestäni tämä on syy, miksi liikevaihto ei lisäänny. Ei sitä tarvitse laivalle lähteä Katri Helenaa nähdäkseen, kyllähän se keikkailee maissakin. Tässäpä muutama idea millä tulos lähtisi varmasti nousuun.

Uusia aktiviteettejä, ja lopetetaan vanhan idean ylikuluttaminen!

Ensiksi segmentoidaan kohderyhmä paremmin. Laivoilla käy kaikenikäistä väkeä, mutta siitä huolimatta ei voi olettaa ohjelman olevan kaikkien mieleistä, tai edes suurimman osan. Pitäisi miettiä myös muita kilpailijoita kuten ulkomaan lomailijat, baarissa käyvä nuoriso, pikkujouluporukat ja reittiliikennöitsijät. Aloitetaan ulkomaanmatkailijoista. Heidän kohdallaan tulisi miettiä miten vaikuttaa ostopäätökseen siinä kohtaa, kun lomapäivät on lyöty lukkoon, ja asiakkaan on tarkoitus varata reissu. Laivayhtiöiden brändihän on nyt se, että siellä remutaan ja kännätään kuin viimeistä päivää, eikä kukaan tasapainoinen ihminen halua lähteä sinne rentoutuvalle lomalle. Digitaalista markkinointia voisi kohdistaa mm. sivustoille joiden kautta lomia varataan. Sieltä kun asiakas löytäisi mainoksen, missä mainostetaan rentouttavaa lomaa edulliseen hintaan, ja kerrotaan vielä hyödyt miksi valita laiva eikä parin päivän kaupunkilomaa. Tällä keinolla saisi varmasti lisää asiakkaita. Baarissa käyvälle nuorisolle voisi miettiä ohjelmaa myös ihan uusiksi. Kuvata vaikka myyjiä videoita sosiaaliseen mediaan siitä, miten paljon hauskempaa on lähteä reissuun laivalle, versus baariin vetämään perseet. Kun tästä tekisi tarpeeksi innostavan ja toisi sen nuorison silmille, vaihtuisi varmasti muutama baari reissu hyökyaalloilla bailaamiseen ja merituoksusta nauttimiseen. Lisäksi pitäisi miettiä keinoja miten nuoret kuvaisivat myös itse näitä videoita laivalla, joita sitten jakaisivat somessa. Tässä olisi jo laivailun maine ihan uudessa nousussa, eikä Viikkarin tarvisi kitistä kiristyneestä kilpailusta muiden laivayhtiöiden kesken. Nämä selitykset mitä uutisessa on, ovat mielestäni vain silkkaa laiskuutta ja kaavoihin kangistumista, eikä todelllisia syitä haluta edes myöntää.

Jos itselläni ei olisi kädet täynnä töitä, kirjoittaisin pienen liiketoimintauudistuksen Viking Linella, ja lähettäisin sähköpostilla hintani millä tämän toteutan, sekä tilinumeron kaupan päälle. Mutta hei! Arvon akatemia kolleegat, tässä mielekästä projektia tapahtumajärjestämisestä kiinnostuneille, sekä markkinointi guruille. Vasso kuud!!

https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005444309.html

https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=2194406337591023189#editor/target=post;postID=3043587386418287661;onPublishedMenu=allposts;onClosedMenu=allposts;postNum=0;src=postname

 

Kommentit
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close