Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Viisi vinkkiä Instagramiin



Kirjoittanut: Anni Minkkinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Oma suosikkini somekanavista on ehdottomasti Instagram ja olen myös kokenut sen parhaaksi kanavaksi Mielan markkinoinnin suhteen. Reilun vuoden ajan somemarkkinointia vakavammin tehneenä olen huomannut muutamia hyviä kikkoja, miten esimerkiksi julkaisuille saa paremmin orgaanista eli ei maksettua näkyvyyttä, sekä lisää sitoutuneita seuraajia. Olen myös lukenut paljon erilaisia artikkeleita aiheesta ja kirjannut parhaita neuvoja niistä talteen. Tässä muutamia vinkkejä, jotka varsinkin juuri Instagramissa yritystilin perustaneen kannattaa laittaa korvan taakse!

 

  1. Suunnittele postaukset etukäteen

Olen huomannut, että postaukset kannattaa suunnitella hyvin etukäteen. Kannattaa esimerkiksi tehdä markkinointikalenteri aina jokaiselle kuukaudelle ja pohtia hieman etukäteen, mitkä voisivat olla hyviä postausaiheita tulevalla kuulla. Kuukauden suunnitelma voi olla vielä alustava, johon poimii vaikka muutamia tärkeitä päivämääriä ja kampanjoita valmiiksi. Itse suunnittelen aina sunnuntaisin seuraavan viikon postaukset niin, että mietin valmiiksi postattavat kuvat ja tarkistan erillisellä suunnittelutyökalulla, että kuvat sointuvat hyvin yhteen ja kirjoitan kuviin valmiiksi alustavat tekstit. Saatan joskus täydentää tai muokata tekstejä vielä julkaisun yhteydessä, mutta minulla on ainakin jo siinä vaiheessa valmiina aihe kuvatekstille. Laitan sovellukseen hälytyksen sopivalle julkaisuajankohdalle, ja sen koittaessa laitan kuvan eetteriin. Itse olen käyttänyt suunnitteluun ja postausten ajastamiseen sellaisia sovelluksia kuin Plann ja Planoly ja voin niitä lämpimästi suositella!

 

  1. Panosta visuaalisuuteen

Instagram on visuaalinen alusta ja visuaalisuuteen kannattaa panostaa siellä aina kun mahdollista. Itse haluan, että Mielan feedi on visuaalisesti selkeän ja kutsuvan näköinen, sillä aina kun uusi seuraaja löytää meidät, hän katsoo ensimmäisenä profiilin yleisilmeen eli miltä noin yhdeksän ensimmäistä kuvaa näyttävät kokonaisuutena profiilin yleisnäkymässä. Jos profiili näyttää kiinnostavalta ja visuaalisesti selkeältä, painaa vierailija todennäköisemmin ”seuraa” nappia, kuin jos feedi näyttää jo ensi silmäykseltä epäloogiselta ja suttuiselta. Tutkimusten mukaan ihminen muodostaa mielipiteen ja tekee esimerkiksi seuraamispäätöksen parissa sekunnissa. Siksi näiden nopeiden silmien alla kannattaa olla selkeä ja kiinnostava. Otan lähes kaikki Mielan someen tulevat kuvat järjestelmäkameralla ja pidämmekin Mielan tyttöjen kanssa lähes kuukausittain kuvauspäiviä, jolloin otamme koko kuun kuvamateriaalit kerralla purkkiin. Suosittelen tällaisten kuvauspäivien järjestämistä, sillä silloin voi rauhassa keskittyä kuvaamiseen ja materiaalin laatuun voi panostaa aivan eri tavalla, kuin jos kuvaisi joka päivä töiden lomassa nopeasti jonkun somekuvan.

 

  1. Käytä hashtageja

Instagramissa käytetään eniten hyödyksi hashtageja verrattuna moniin muihin sovelluksiin. Ihmiset hakevat sisältöä Instagramista hashtagien avulla ja nykyään käyttäjät voivat jopa seurata erikseen hashtageja. Hashtagit ovat kuvan tunnisteita ja oikeiden sellaisten avulla voit löytää uusia kohderyhmääsi sopivia asiakkaita. Laitan itse noin 20-30 hashtagia per kuva ja olen ajan saatossa koittanut löytää aina vain tarkempia ja kuvaavampia hashtageja. Minulla on puhelimeni muistiinpanoissa tiedosto, johon kerään erilaisia hashtag-ryppäitä. Esimerkiksi minulla on omat listat naisten vaatteita esitteleviin kuviin, korukuviin, lastenvaatekuviin, sisustuskuviin ja paperituotekuviin. Olen tutkinut kilpailijoiden ja eri suomibrändien kuviinsa laittamia hashtageja, ja aina kun huomaan Instagramia selatessani jonkun hyvän hashtagin jonkun muun julkaisussa, kopioin sen talteen listoihini. Hashtagien lisääminen tuntuu monien mielestä vaivalloiselta, mutta ne kannattaa ehdottomasti aina lisätä! Olen huomannut analytiikkaa seuratessani, että ne kuvat, joihin en ole laittanut tageja tai olen laittanut vain noin viisi hashtagia, eivät ole saaneet läheskään niin paljon orgaanista näkyvyyttä, kuin ne, joihin olen usean kymmenen hashtagin joukon postannut. Itse laitan tagi-kasan aina kuvan ensimmäiseen kommenttiin, joten ne jäävät hieman katseelta piiloon ja itse kuvateksti pääsee paremmin edukseen. Jossain vaiheessa puhuttiin, että tagien kommenttiin laittaminen vähentää näkyvyyttä, mutta tutkimusten mukaan näin ei ole. Ei ole siis väliä, laitatko hashtagit kuvatekstin perään vai kuvan kommenttikenttään, tärkeää on vain muistaa naputtaa ne mukaan.

 

  1. Hyödynnä Instagram Stories

IG Stories on todella näppärä osa Instagramia ja se kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön! Jos et esimerkiksi ehdi lisätä kuvia joka päivä uutisvirtaasi, kannattaa kuitenkin laittaa Storiesiin joka päivä jotain. IG Stories on matalamman kynnyksen kanava ja sinne voi postata enemmän hetken mielijohteesta tulevia aiheita, kuitenkin muistaen oman brändisi linjan. Omiin tarinoihin voi vaikka höpötellä videoille uusista tuotteista tai ihan vain päivän kuulumisia nopeasti. Aikaa näiden tekemiseen ei mene minimissään kuin pari minuuttia. Me olemme Mielassa kirjanneet ylös joka päivälle stoori-ideoita. Esimerkiksi maanantaisin postaamme fiiliksiä ja näytämme muutamia poimintoja kaupan valikoimasta sekä esittelemme miltä kaupassa juuri nyt näyttää. Keskiviikkoisin pyrimme ottamaan muutamia kuvia tuotteista itsemme päällä ja perjantaisin kerromme lisätietoja meillä olevista brändeistä. Storiesissa on myös paljon kaikkia hyviä ominaisuuksia, esimerkiksi asiakkailta voi kysyä mielipidettä kyllä/ei -napilla tai pyytää asiakkaita jättämään kysymyksiä ja ajatuksia kysymysboksiin. Nämä ovat olleet ainakin meillä todella suosittuja ja niillä saa kerättyä hyvin mielipiteitä asiakkailta, sekä tallennettua arvokasta dataa asiakkaiden mieltymyksistä.

 

  1. Tutki analytiikkaa

Instagram tarjoaa todella kattavasti erilaista analytiikkaa esimerkiksi siitä, miten hyvin postaukset ovat tavoittaneet käyttäjiä, sekä mihin aikaan seuraajasi ovat aktiivisimpia. Itse pyrin seuraamaan Mielan Instagramin analytiikkaa viikoittain ja analysoimaan tuloksia, sekä mahdollisesti tekemään muutoksia niihin perustuen. Esimerkiksi huomasin yhdessä vaiheessa, että meidän seuraajamme ovat aktiivisimpia illalla klo 18-21 välillä. Niinpä aloin ajoittamaan postaukset tähän aikaan ja sen seurauksena ne ovat saaneet enemmän tykkäyksiä! Instagramin algoritmi suosii niitä postauksia, jotka saavat enemmän tykkäyksiä ensimmäisen tunnin aikana julkaisusta. Niinpä, jos postaat kuvan siihen aikaan, kun kukaan ei ole Instagramissa ja tykkäyksiä ei ensimmäisen tunnin aikana kerry tarpeeksi, Instagram ajattelee, että kuva ei ole kiinnostavaa sisältöä, eikä siis näytä sitä myöhemmin enää niin usealle. Siksi on hyvä postata kuva silloin kun seuraajat käyttävät todennäköisimmin Instagramia ja ovat aktiivisena.

 

+ Ole itse aktiivinen!

 

Instagram on sosiaalisen median alusta, joten siellä kuuluu olla sosiaalinen. Älä vain postaa kuvia ja videoita ja jätä niitä somemaailmaan ilman aitoa vuorovaikutusta. Vastaa aina kommentteihin, joita saat ja koita panostaa vastausten laatuun, jotta saat luotua mukavaa ja aitoa vuoropuhelua seuraajiesi kanssa. Seuraa aktiivisesti muita käyttäjiä, tykkää ja kommentoi heidän kuvistaan. Kommentointi varsinkin lisää tilisi näkyvyyttä, sillä silloin käyttäjänimesi näkyy toisille kommentoijille ja hyvin muotoiltu kommentti saattaa herättää jonkun toisen kiinnostuksen ja saada hänet kurkkaamaan sinun tilisi. Ja kun olet hionut profiilisi houkuttelevan näköiseksi, saatat saada uuden kiinnostuneen seuraajan!

 

Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä muillekin!

 

Lähteet:

https://www.kuulu.fi/blogi/instagram-stories-opas-osa-1/

https://www.kuulu.fi/blogi/tehokas-hashtag-kaytto-instagram/

https://www.kuulu.fi/blogi/graafikon-vinkit-visuaalisesti-parempaa-sisaltoa-instagramiin/

https://somelemon.fi/miniopas-instagramiin/

Somelemonin Instagram webinaari, osallistuttu 8.10.19

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi