Tampere
25 Jan, Monday
0° C

Proakatemian esseepankki

Viisi peruspilaria logon luomiseen



Kirjoittanut: Caroliina Sievers - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Olemme tiimini kanssa nyt siinä pisteessä, että mietimme yrityksemme logoa. Visuaalisena ihmisenä ja brändäyksestä kiinnostuneena halusin ehdottomasti olla mukana tässä vaiheessa. Itse koen logon todella tärkeänä elementtinä osana yritystä, eikä tuo ole edes itseasiassa mielipidekysymys, vaan fakta. Logo kuvastaa meitä ja on ensimmäisiä asioita, joita tuleva asiakas meistä näkee ja millaisen mielikuvan meistä saa.  

Lähdimme ajatuksesta, että logon tekemistä ei ulkoisteta. Miksi? Koska olemme tulleet kaikki tähän kouluun oppimaan ja tämä on yksi oiva tilaisuus päästä kehittämään taitoja tällä osa-alueella. 

Logotiimi siis koottiin ja yhdessä iltapäivässä jokainen esitti teoksensa muille ja niistä valittiin fiilispohjalta miellyttävimmät yksilöt esiteltäväksi lopputiimille.  

Itse vetäydyin hieman kuoreeni, sillä oma mielikuvitukseni ja flow-tilani vaatii rauhaa ja tilaa ympärilleen. Onko sinulla samoja fiiliksiä? Tarvitsetko luovuutta vaativissa tehtävissä itsellesi rauhan? 

Minulla oli jo mielessäni muutamia vaihtoehtoja, joita olisin halunnut lähteä heti työstämään. Koin kuitenkin, että oli syytä pohtia aihetta syvemmältä kuin ”tämä näyttää kivalta” -aspektilta. 

Logoa suunniteltaessa tulisikin noudattaa viittä sääntöä 

1.     Yksinkertaisuus 

Yksinkertainen logo on helppo havaita, mutta vaikeus syntyy juurikin siinä, miten pysyä uniikkina laittamatta logoon liikaa erilaisia aspekteja. 

2.     Muistettavuus 

Kun logossa ei tapahdu liikaa, on se helppo silloin myös muistaa. Logo, joka kykenee luomaan mielleyhtymän nimeen tai yrityksen toimialaan, on tehokkaampi, kuin pelkkä fontin muuttaminen logoksi.  

3.     Ajattomuus 

Tehokas logo pitäisi olla ajaton, tulisi pohtia mitä se viestittää vaikka 10 tai 20 vuoden päästä.  

4.     Monipuolisuus 

Logon pitäisi toimia niin pienenä kuin isona. Sen täytyisi olla sopiva niin värikkääseen, tummaan kuin yksinkertaiseen vaaleaan taustaan. Siten logon muotokin on tärkeä. Pitkä logo on vaikeampi sijoittaa kuin kompakti enemmän neliön mallia muistuttava. Logo pitäisi pystyä sijoittamaan niin pysty- kuin vaakasuoriin formaatteihin.  

5.     Asiallisuus 

Täytyy pitää mielessä kohdeyleisö. Tulemme tekemään erilaisia projekteja eri asiakaskunnille, joten logo ei saa olla liian identifioiva esimerkiksi lapsille suunnatuilla hauskoilla fonteilla. Se veisi uskottavuutta muilla toimialoilla toimiessa. 

Miltä tuntui? Olivatko asiat sinulle päivänselviä? Onko jotain mihin sinä kiinnittäisit lisäksi huomiota? Itse sain enemmän luottoa omalle ehdotukselleni ja reunaehdot, joissa haluan pysyä. Nyt sitten jännitetään, millainen logo meillä äänestetään voittoon.  

Pitääkö #ApajaCrew nämä faktat mielessään, vai päädymmekö johonkin aivan muuhun? 

 

Lähteet: https://justcreative.com/2009/07/27/what-makes-a-good-logo/https:// www.smashingmagazine.com/2009/08/vital-tips-for-effective-logo-design/ 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close