Tampere
20 Jan, Wednesday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Viis myynnistä – ja pari lisää



Kirjoittanut: Sanna Tahlo - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

1 JOHDANTO

Mietin kuinka lähestyä osaksi vierastakin aihetta – myyntiä. Löysin käteeni huvittavan pienen vinkkikirjan, 101 ideaa asiakaspalveluun (Lundberg 2012). Hetken kirjaa selailtuani tajusin, että hei, tässähän on hyviä juttuja. Juuri sellaisia pieniä vinkkejä ja huomautuksia, mitä aloittelava myynnintekijä tarvitsee ja, jotka on ehdottoman hyvä muistaa. Sadastayhdestä hyvästä vinkistä poimin lopulta viisi mieleenpainuvinta ja vielä sen jälkeen kaksi lisää, koska valitseminen oli vaikeaa.

Vaikka myynti ja asiakaspalvelu eivät ole sama asia, niin ajattelen silti myynnin keltanokkana, että ne tarvitsevat molemmat toisiaan. Hyvä asiakaspalvelu voi olla avain myyntiin ja vieläpä hyvään sellaiseen. Hyvä myynti voi olla myös hyvää asiakaspalvlua.

2 MITKÄ IHMEEN VIIS JA PARI MUUTA

Lundber (2012, 8) kertoo jo heti alussa asenteesta. Ongelmat ratkeavat myönteisyydellä. Tämä ajatus pysäytti minut heti, se on sellainen ajatus, joka pitäisi täällä synkässä Suomen talvessakin muistaa. Asenteen merkitys on ensijaisesti siinä, että teet koko ajan parhaasi, etkä sivuuta pikkuasioita merkityksettöminä. Ja jos menestykseen ei riitä se, että teet parhaasi, opettelet tarvittavia uusia tietoja ja taitoja, joilla voit vastata päivittäisiin haasteisiin. (Lundberg 2012). Asenne ratkaisee usein paljon. Minä itse voin päättää, mikä on vastaus klassiseen kysymykseen – onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä, miten reagoin haasteisiin

Kun asenne on kunnossa, mitä on hyvä muistaa seuraavaksi? Tarjoa ostajalle hyötyä.  Lundberg (2012, 14) tiivistää hyvin. Oleellista on tuotteen antama hyöty, epäoleellista on sen ominaisuudet. Esittele mielummin miellyttävää nukkumista kuin patjaa, helppoa siivoamista kuin pölynimuria, makuelämyksiä ja virkistymistä kuin virvoitusjuomaa, hyvää kuntoa ja ulkonäköä kuin soutulaitetta. Myy asiakkaalle hyötyä ja ratkaisua.

Kun myymme tai palvelemme asiakasta, kohtaamme hänet. Ja, kun kohtaamme asiakkaan, niin mitä meidän on muistettava? Jo ilman kirjaakin, olisin minäkin, myynnin keltanokka nostanut tämän kohdan pöydälle – muista aina tervehtiä. Jokaista asiakasta tulee tervehtiä kohteliaasti. Asiakas saavuttaa tunteen siitä, että me myyjinä tai asiakaspalvelijoina pidämme häntä tärkeänä. Lundberg (2012, 25) kirjoittaa, palvelutapahtuman onnistuminen ratkeaa, kun asiakasta on tervehditty  jä häneltä on tiedusteltu, millä tavalla häntä voidaan palvella.

Voittajilla on viiden vuoden suunnitelma, yhden vuoden ohjelma, kuuden kuukauden kampanja ja kevään projekti. He tietävät, että kaikkein tärkeimpiä ovat tämän päivän tunnit ja minuutit. Jaa tavoitteesi sopivan pituisiin jaksoihin ja toteuta suunnitelmasi tunnollisesti. Salaisuus on tehdä vähän joka päivä, ja tietää mihin se kaikki johtaa. (Lundberg 2012). Neljäs nosto, sekin elintärkeä – tavoitteet. Tavotteiden asettaminen, niiden pilkkominen ja saavuttaminen vie eteenpäin. Ehkä meistä kaikista voi tulla voittajilla, kun otamme tavoitteet vakavasti ja ymmärrämme niiden tärkeyden?

Paluu vielä asiakkaan kohtaamiseen, ota kontakti. Lundberg (2012, 38) nimeää kirjassaan asiakaspalvelun kontaktilajiksi. Se merkitsee sitä, että myyjän tulee saada ostajaan henkilökohtainen yhteys. Hän pohtii, kuinka usein joudummekaan puhelimessa kuuntelemaan nauhotteita tai kaupassa harhailemme etsimässä myyjää, jota ei löydy. Nykyisin kuulee liian usein, että asiakas hakee kontaktia, mutta ei saa sitä. Pitäkäämme siis mielessä valppauden ja läsnäolon. Kun asiakas hakee itse aktiivisesti kontaktia, myyjän on oltava heti valmis.

Kontakti ei tarkoita sitä, että käymme itse päälle ja hukutamme asiakkaan omiin puheisiimme. Siksi nostan tämän kohdan esiin, kuuntelu. Kuuntelu ei tarkoita vain sitä, että osaamme olla itse hiljaa ja teeskentelemme kuuntelemista, ei. Lundberg (2012, 48) kertoo hyvin, meidän tulee kuunnella enemmän kuin itse puhumme. Asiakkaan aito kuuntelu tarkoittaa, että oikeasti kuuntelet häntä ajatuksella. Kun painat mieleesi, mitä asiakas sanoo, pääset selville hänen todellisista tarpeistaan. Vain aidosti kuuntelemalla opit ymmärtämään asiakastasi.

Mikä vielä oli yksi tärkeimmistä? 101 vinkkiä sisältää paljon elintärkeitä pointteja myynnistä ja asiakaspalveluista, joita voi hyödyntää myös arkisissa kohtaamisissa. Viimeisiä sivuja lueskellessani löysin tärkeän kohdan itselleni, jota haluan noudattaa ystävänä, tiimityöskentelijä ja myyjänä. Innostus, myötinnostus. Innostus on välittämistä. Siihen kuuluu se, että todella välität asiakkaistasi ja olet aidosti kiinnostunut heistä.

Kirjoitin nämä itselleni painavimmat kohdat ylös, haluan muistaa ja ottaa ne haltuun ja sen jälkeen nostaa lisää uusia, seuraavia tärkeitä kohtia esiin. Myynnin suureen maailmaan on hyvä lähteä pala palalta ja tämä oli minun ensimmäinen haukkaukseni, elintärkeät vinkit kohtaamiseen myyjänä ja asiakaspalvelijana.

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close