Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Projektin Kvartaalisuunnitelma Q1 & Q2



Kirjoittanut: Miisa Hiltunen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Vieno on neljän naisen pyörittämä, matkailupalveluita tuottava yritys. Tarjoamme elämystelttailua luonnon helmassa avaimet käteen -palveluna. Kaiken keskiössä on mahdollisuus rauhoittua luonnon parissa. Projektissamme yhdistyy moni rakastamamme asia: luonto, retkeily, asiakaspalvelu, elämyksien tarjoaminen sekä yhdessä tekeminen. Kaikkea tätä tehdään lisäksi yli tiimirajojen! 

Tiimimme urheilija Mikko tietää ja komppaa varmasti Avaimet menestykseen sivustolla vuonna 2018 julkaistua tekstiä “Kehitä yritystä kokonaisuutena”, jossa yritystoimintaa verrataan urheiluun. Urheilussa laaditaan pitkän ajan tavoitteet ja unelmat, joiden saavuttaminen pilkotaan pienempiin osiin, välitavoitteisiin. Näin tulee tehdä myös yritystoiminnan kanssa. Yritystä kehitetään kokonaisuutena, joka tulee kuitenkin pilkkoa pienempiin osiin. Osiin pilkkominen voidaan tehdä esimerkiksi pilkkomalla iso tavoite vuosiin ja kvartaaleihin. Aivan kuten urheilussakin luodaan kilpakaudelle harjoitusjaksotmyös yritystoiminnassa luodaan esimerkiksi kvartaalikohtaisia suunnitelmia ja tavoitteita. (Avaimet menestykseen 2018.) 

Kvartaalitasolla toimintaa on helpompi suunnitella ja myös seurata. Kvartaalikohtaisten suunnitelmien ja tavoitteiden avulla jokainen tiimin jäsen tietää edessä olevien kuukausien fokuksen ja osaa toimia näiden mukaan. Emme tehneet omalle projektillemme vuoden alussa kvartaalisuunnitelmaa, emmekä ole ehtineet vielä miettiä pitkän aikavälin tavoitteita. Ensimmäisen kvartaalin päätyttyä oli kuitenkin aikaa pysähtyä reflektoimaan jo tehtyjä asioita ja suunnitella tulevia kuukausia, sillä vaikka pitkän aikavälin tavoite ei ole vielä täysin selvillä, on tulevien kuukausiemme tavoite valmistella kaikki niin, että saamme myytyä kesäkuulle ensimmäiset yöpymiset.  

Ensimmäinen kvartaali (tammi-, helmi- ja maaliskuu) 

Ensimmäinen kvartaalimme sujui pitkälti neuvotteluiden parissa. Neuvottelimme tulevan kesän telttapaikasta, sekä loimme erilaisia suunnitelmia ja ideoita kesän varalle. Villeimmillään mietimme jopa teltan ja saunalautan yhdistämistä – kuka tietää, kenties siitäkin kuulee vielä! 

Ensimmäinen kvartaali oli pitkälti uusien asioiden ihmettelyä ja ihmettelyä siitä, miten paljon eteen voikaan sattua asioita, joita ei ole osannut edes ajatella! Ihmettely on vaatinut muutamat syvät huokaisut ja epätoivon parahdukset, mutta siitä on seurannut hyvääkin. Ensimmäisen kvartaalin aikana huomasimme esimerkiksi tarvitsevamme selkeän projektipäivän joka viikolle, sillä yksin puurtaminen alkoi puuduttamaan ja palavereita oli hankala sovitella kalenterin sekamelskaan. Järjestelimme työtätapojamme siis hieman uusiksi sekä sovimme selkeämmin asioista, joita jokainen hoitaa omatoimisesti eteenpäin. Näin saimme loppukvartaalista hoidettua asioita eteenpäin täysin erilaisella energialla. Arvokeskustelukin vei meiltä vain vajaan tunnin, vaikka pelkäsin ja odotin pahempaa. Yllätyin siitä, miten helposti meidän ajatukset kohtasivat ja arvoista tuli täysin meidän näköiset! 

Toinen kvartaali (huhti-, touko- ja kesäkuu) 

Toisen kvartaalin tavoitteenamme on valmistella, testata sekä myydä palveluamme oikeille asiakkaille. Huhtikuu tulee olemaan tehokas valmistelukuukausi, jonka aikana konsepti paketoidaan ostettavaan muotoon. Huhtikuun aikana hiomme yhteistyökumppanin kanssa käytännön asiat, aamupaloista pelastussuunnitelmiin, kuntoonTestaamaamme kohderyhmällämme esimerkiksi paketin yökohtaista hintaa sekä arvolupausta Google Forms –kyselyn avulla. Näin saamme kerättyä dataa vastauksista. Toisen kvartaalin aikana teemme viimeiset hienosäädöt pakettiin sekä työstämme nettisivut julkaisukelpoisiksi. Otamme myös houkuttelevat markkinointikuvat heti, kun luonto herää kevääseen ja pääsemme pystyttämään telttamme ulos. 

Huhtikuun aikana pyrimme siis hiomaan konseptia kuntoon sekä esimerkiksi markkinoimaan ja lisäämään tunnettuuttamme. Pidämme esimerkiksi somepäiviä, joiden aikana jokainen vuorollaan päivittää sosiaalista mediaa ja kertoo miten valmistelee projektia. Tarinat ja behind the scenes -materiaalit kiinnostavat aina, joten huhtikuun aikana erityisesti näitä tulee näkymään sosiaalisessa mediassamme. Huhtikuun lopulla, viimeistään toukokuun alussa alkaa palvelupolun ja koko palvelun testaus. Järjestämme testiöitä, joiden avulla keräämme palautetta ja hiomme palvelua toimivaksi. Hiomme myös toukokuun alkuun mennessä varauskalenterin valmiiksi, jotta voimme alkaa myymään kesän öitä. Päivitämme sosiaalista mediaa aktiivisesti ja esittelemme tarinaamme sekä herätämme kiinnostusta palveluamme kohtaan.  

Kvartaalikohtainen suunnitelma auttaa siis organisoimaan toimintaa ja seuraamaan tavoitteita. Tämän lisäksi tulosten seuraaminen kvartaaleittain eli “harjoitusjaksoilla” antaa mahdollisuuden tehdä korjausliikkeitä ennen, kuin energiaa on kulutettu liikaa vääriin asioihin. (Avaimet menestykseen 2018). Projektissamme tulee siis hyödyntää suunnitelmallisuutta ja tavoitteiden asettamista entistäkin tehokkaammin.  

Ennen kesäkuuta on listalla paljon hoidettavia asioita, mutta palkinto on kaiken sen arvoinen.  Tervetuloa siis nauttimaan Vienomaisista öistä! 

 

Lähteet: 

Avaimet menestykseen. 2018. Kehitä yritystä kokonaisuutena. Luettu 9.4.2021. https://www.avaimet-menestykseen.fi/kehita-yritysta-kokonaisuutena/ 

Kommentoi