Tampere
25 Sep, Friday
14° C

Proakatemian esseepankki

Verkkovalmennus yhtenä liiketoimintamallina



Kirjoittanut: Anniina Tirkkonen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
4 tunnin työviikko
Tulevaisuuden lukujärjestys
tim ferris
Perttu Pölönen
joel hakala
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Nyt kun korona tilanne on käsillä, olen pohtinut paljon erilaisia liiketoimintamalleja ja erilaisia tulomalleja. Kun työt tehdään etänä, eikä ihmisiä voi nähdä, liiketoiminnankin täytyy muuttua sitä palvelevaksi. Perttu Pölösen kirjassa puhuttiin siitä paljon, kuinka tulevaisuudessa yritystoiminta tulee lisääntymään ja muuttumaan radikaalisti ja he pärjäävät parhaiten, jotka ovat valmiita reagoimaan muuttuvaan maailmaan ja omaksumaan uutta tietoa sekä viemään sen käytäntöön. Yksi asia, joka minua on kiehtonut yrittäjyydessä, on mahdollisuus tehdä töitä ainakin osittain aika- ja paikkariippumattomasti. Sen vuoksi olen pohtinut paljon sellaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja, jotka eivät sido minua toimistoon. 4 tunnin työviikko kirjassa puhuttiin myös liiketoiminnan automatisoinnista, joka tarkoittaa, että raha liikkuu, vaikka minä en liikkuisikaan. On tärkeää pohtia passiivisia tulovirtoja ja tienausmalleja, jotta jokainen euro ei ole riippuvainen omista liikkeistä. Tässä esseessä keskityn verkkovalmennukseen yhtenä liiketoiminnan muotona. Katsoin Joel Hakalan tekemän videon, jossa pureuduttiin siihen kuinka kääntää omat ideat tuottavaksi verkkovalmennukseksi ja auttaa ihmisiä, olematta bisneksessä täysin kiinni.

 

Mikä on verkkokurssi?

Verkkokurssi tai verkkovalmennus on informaation ja opetuksen jakamista netin välityksellä. Siihen voi yhdistää tekstiä, videota, ääntä PDF tiedostoja ja tehtäviä. Verkkovalmennuksissa on useita eri tapoja rakentaa ne, mutta pääasia on, että asiakas saa ostamansa tuotteen ja materiaalin. Jos oman palvelun kanssa on alkutekijöissä, Hakalan mukaan ensin kannattaa panostaa vain verkkovalmennuksen sisältöön ja yksinkertaisuuteen ja vasta niistä tulevilla tuotoilla verkkosivuihin ja verkkovalmennus alustaan. Siinä vaiheessa kun ensimmäisiltä asiakkailta on saanut palautetta ja kehitysideoita niin ne voi viedä jo käytäntöön uusille alustoille.

 

Ensimmäinen vaihe verkkovalmennuksen pohtimisessa on oman ’’jutun’’ löytäminen. Täytyy pohtia mitä annettavaa minulla on muille ja millaista lisäarvoa voin ihmisille tuottaa. Millaista taitoa ja tietoa minulla on, joka voisi hyödyttää ihmisiä? Hakala oli kerännyt videoon apukysymyksiä oman intohimon löytämiseen. Kun teemme kurssia sellaisesta aiheesta joka on lähellä omaa sydäntä, siihen on luultavasti myös enemmän annettavaa.

  • Mihin käytät aikasi ja rahasi?
  • Mistä puhut jatkuvasti?
  • Ketä vedät puoleesi?
  • Kuka on sinun heimoasi?
  • Oma historia, saavutukset, kokemukset
  • Jos ei ikinä tarvitsisi tehdä töitä, mitä tekisin?
  • Kysy läheisiltä, mistä puhun aina

 

Kun verkkokurssin aihe on selkeänä itsellä, täytyy selvittää, miten luodaan sellainen palvelu tai kurssi, mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan. Videolla kerrattiin hyvin jo Proakatemialla opetettuja asioita. Helposti lähdemme aina liikkeelle siitä mikä meidän mielestämme olisi hyvä ratkaisu ongelmiin, hyödyntämättä asiakasta ollenkaan. Kuitenkin parhaat vastaukset saadaan kerättyä asiakkailta itseltään. Nämä kysymykset olivat minusta todella hyvä ja tarpeeksi avoimia eikä ohjaile asiakasta vastaamaan haluamallamme tavaölla. Siinä asiakas saa toivoa oikeastaan mitä vain ja sen pohjalta me pystymme rakentamaan oikeaan ongelmaan ratkaisun.

  • mikä on suurin haaste, mikä sinulla on ollut viime aikoina liittyen aiheeseen X?
  • Mitä olet tehnyt ratkaistaksesi ongelman ja miten se on toiminut?
  • Mitä tapahtuu, jos ongelma ei ratkea?
  • Jos saisit toivoa ihan mitä vain niin millaisen ratkaisun haluaisit tilanteeseen?
  • Olisiko tämä ratkaisu maksamisen arvoinen? Jos kyllä, niin kuinka paljon olisit siitä valmis maksamaan?

Itse pohdin näiden kysymysten jälkeen vielä sitä, että kuinka aloittaa, jos sinulla ei ole henkilöbrändiä, joka toimisi sillä alalla, jolle olet rakentamassa verkkokurssia. Tai mistä vastauksia saa kartoitettua tarpeeksi.

 

Hakala kertoi videolla, että oli itse aloittanut verkkovalmennuksen myymisen ilman valmista alustaa sille. Hän oli kasannut Google driveen erilaset kansiot, jossa asiakkaille oli opetusvideo, PDF ja tehtävä. Hän teki yksinkertaisen verkkokurssin hyvin selkeytettyyn aiheeseen ja keskittyi siihen. Hän puhui kuinka aluksi oli tehnyt sen virheen että oli kasannut paljon eri materiaalia jotta kurssi oli mahdollisimman laaja, mutta ymmärtänyt ettei kyse ollut siitä. Kyse oli enemmän löytää asiakkaan ongelma, ja myydä helppo vaivaton ratkaisu siihen, eli myydä hyöty asiakkaalle. Aluksi voi aloittaa niin että Google driveen lähettää asiakkaalle linkin vaikka sähköpostitse, mutta kun asiakkaita alkaa olemaan enemmän tai kurssi tavoittaa ihmisiä, laittaa kurssin myyntiin Holviin. Siellä maksaa tili 8€/kk ja 2,5% maksuvälityspalkkio. Näin verkkokurssin myymiseen voi päästä käsiksi erittäin edullisella hinnalla. Myös etävalmennuksen pitäminen livenä onnistuu esimerkiksi Zoomin välityksellä.

 

Seuraavana, kun verkkovalmennus on tehty, tulee kysymys, että kuinka niitä asiakkaita oikein saadaan? Miten löydän itselleni maksavia asiakkaita. Hakalan mielestä on tärkeää tarjota asiakkaalle ilmaiseksi jotain. Se voi olla pieni maistiainen kurssistä tai jokin opas, mutta joku mikä kasvattaa luottamusta sinuun ja palveluusi ja josta asiakas voi saada jo jotain hyötyä. Tässä esimerkissä video/webinaari oli ilmainen. Hakala kertoi verkkovalmennuksen perus stepit, mutta webinaarin lopussa hän myi valmennusta jossa hän auttaa konkreettisesti näissä kaikissa kohdissa ja auttaa sinua tekemään valmennuksen ja markkinoinnin. Tämä palvelu on tietenkin maksullinen, mutta asiakkaan on paljon helpompi ostaa palvelu, kun on saanut jo ensi maistiaisen ja voi muodostaa mielipidettä asiaan. Luultavasti useampi ihminen ostaa sen noin, kuin niin että Hakala myisi suoraan palvelua. Tässä on myös se hyöty, että asiakas joutuu jättämään sähköpostinsa, jotta saa webinaari tai videolinkin sinne. Tällöin kerrytät omaa liidilistaasi kuin itsestään, ja kun niitä on kerättynä, heille voi sähköpostin välityksellä myydä aina jatkossa. Joillain asiakkailla kestää kauemmin kerätä luottamus sinuun ja osa ei tarvitse palveluasi juuri nyt, joten se voi johtaa myös myöhemmin kauppoihin.

 

Kun myyt valmennusta ensimmäisille asiakkaille, on myös tärkeää tehdä kartoitusta esim. puhelimitse jossa sinulla on mahdollisuus kysyä miksi asiakas osti tuotteen, mitä he eniten haluavat kurssilta, mikä on heidän suurin saamansa hyöty ja oliko heistä kurssi hyvän hintainen. Tämän jälkeen myyntisivustoa voi alkaa rakentaa sen mukaan, mitä dataa asiakkaalta on tullut.

 

Mielestäni tämä kuva webinaarissa avasi hyvin myyntiprosessia ja asiakkaan kulkua. Kartoitus prosessi ja myyntisivun muokkaaminen jatkuu kokoajan, sillä haluamme ymmärtää paremmin asiakkaan ostopäätöksiä.

 

 

Kun olemme saaneet rakennettua toimivan verkkovalmennuksen ja oikean tulokulman, jolla asiakas ostaa kurssia, viimeinen vaihe on automatisointi. Kun on myyntisivu joka toimii ja kääntää vierailijat maksaviksi asiakkaiksi. Liidimagneetti, joka herättää luottamusta ja saa asiakkaan klikkaamaan itsensä myyntisivulle. Tilaussivu josta ihmiset tilaavat maksuttoman oppaan. Mainoksia, jotka tuovat klikkejä verkkosivuille ja somepäivityksiä jotka saavat tykkäyksiä ja jakoja. Tällöin somepäivitykset voidaan ajastaa ja asiakkaille lähtevät sähköpostit voidaan ajastaa. He voi katsoa ilmaisen materiaalin jonka jälkeen he voivat klikata tuotteen itselleen, vaikka itse ei tekisi mitään. Myyntiprosessista syntyy toimiva putki. Asiakkaalle myydään hyötyä, ajatusta siitä mitä tulee tapahtumaan, kun asiakas investoi verkkovalmennukseen. Webinaarin myötä aloin itse pohtimaan sitä millaista osaamista meidän tiimissämme on, jota voisi myydä myös verkossa.

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close