Tampere
25 Jan, Tuesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

VERKKOSIVUJEN MAAILMAAN WORDPRESSIN AVULLA



Kirjoittanut: Julius Honkanen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

AIHE: Digitaalinen liiketoiminta
Pisteluokitus: 3 esseepistettä, akateeminen essee
Kirjoittajat: Arto Ala-Seppälä, Julius Honkanen ja Jesse Vuori

 

Johdantoa verkkosivujen ihmeelliseen maailmaan

Monet ovat saattaneet kuulla verkkosivuihin liittyviä termejä ja sanastoa kuten sisällönhallintajärjestelmä (eng. content management system tai CMS), Word Press, Drupal, hakukoneoptimointi (eng. search engine optimization), verkkosivualusta- ja editori tai vaikkapa CSS-koodi. Mutta mitä nämä kaikki sitten tarkoittaa? Miten verkkosivut ylipäätään rakennetaan? Ja mitä asioita verkkosivuista olisi ylipäätään hyvä tietää ja ymmärtää? Nämä ovat kysymyksiä, joita alamme purkamaan tässä soluesseessämme. Lisäksi loikkaamme WordPressin pariin ja avaamme muutaman syyn, miksi juuri WordPress on hyvä valinta verkkosivualustaksi. Kerromme myös vinkkejä siitä, miten voit helposti hypätä opettelemaan verkkosivujen rakentamista tai mitä niistä olisi ylipäätään ehkä hyvä ymmärtää tulevaisuuden yrittäjänä ja tiiminjohtajana.

 

Verkkosivualustat

Niin kuin johdannossa ehdimmekin jo mainita, on WordPress ”number uno”, kun puhutaan verkkosivualustoista. Word Press on sisällönhallintajärjestelmä (eng. content management system tai CMS) ”eli suomeksi sen avulla voidaan hallita ja tuoda sisältöjä näkyviin verkkoon kätevästi ilman sen kummempaa teknistä taikuruutta. Jos haluat saada jotain sisältöä verkkoon koko maailman nähtäväksi, on siihen muutamakin keino, joista omat verkkosivut ja niiden sisällön hallinnan mahdollistava julkaisujärjestelmä kuten WordPress tai Drupal vallan mainio keino.” (Pixels.fi, Muranen, A. 2018) Drupal on toinen vastaavanlainen, hieman teknisempi verkkosivualusta, jonka avulla voidaan luoda verkkosivuja. Tässä esseessä sukellamme kuitenkin WordPressin maailmaan pohtimalla juuri tämän alustan plussia ja miinuksia verkkosivusolussa oppimiamme pointteja nostaen. WP on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä ja sen omistuksessa on peräti yli 50 % CMS- markkinasta. Pelkästään tämä valtava suosio herättää luottamusta järjestelmän toimivuuteen. Turhaan ihmiset eivät kyseistä alustaa käytä, vaan suosio perustuu useisiin eri hyötyihin, joita mainitsemme myöhemmin tekstissä.

CSS-, HTML- ja PHP-koodi… Pelkät sanatkin saavat jo aivot solmuun. Onneksi koodausta ei tarvitsekaan opetella, kun on olemassa Word Press! Word Pressin käyttäminen ei vaadi siis minkäänlaisia koodaustaitoja, vaan koodi syntyy taustalla rakennellessasi sivustoa lisäämällä kuvia, painikkeita, otsikoita, tekstisisältöä tai mitä tahansa. ”WordPress on avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, mikä mahdollistaa helpon ylläpidon nettisivuille. Avoimen lähdekoodin ratkaisu tarkoittaa, että julkaisujärjestelmä on lisenssimaksuton ja kaikille kehittäjille vapaa ympäristö jatkokehitystä varten. Kuka tahansa siis voi julkaista järjestelmään lisäominaisuuksia ja parannuksia.” (folcan.fi, Mikä on CMS?) WP on siis kaiken lisäksi ilmainen käyttää. Ainoat asiat, mistä nettisivuissa täytyy siis maksaa ovat webhosting (eli tila verkossa) ja verkkotunnus eli domain, mikäli haluat tietyn esimerkiksi fi- tai com- päätteisen verkkotunnuksen. Mikäli et halua maksaa palvelintilasta, voit harjoitella WordPress- sivujen tekemistä localWP- palvelun kautta lataamalla sen omalle koneellesi. Julkaistessa sivun verkkoon täytyy palvelintilasta kuitenkin maksaa.

 

Word Pressin edut
Sen lisäksi, että WP on ilmainen, on alustassa lukuisia muitakin etuja, joita seuraavaksi listaamme.

  • Helppo sisällön hallinta
  • Edulliset kehittämiskulut
  • Laaja kehittäjäyhteisö
  • Skaalautuvuus
  • Ekosysteemi
  • Ei toimittajaloukkua
  • Tietoturva
  • Laajennettavissa verkkokaupaksi

WordPressin miinukset

  • Lisäosien viidakko
  • Hosting-palvelujen kirjo
  • Huonosti ylläpidettynä alttius tietoturvaongelmille
  • Tekijöiden & toimistojen vaihtelevuus

(Pixels.fi, Muranen, A. 2018)

 

Verkkosivueditorit

Sivustoja voi rakentaa WP:n omien teemojen lisäksi erilaisten erikseen ladattavien verkkosivueditorien (eng. page builder) avulla. Suosituimmat page builderit maailmalla ovat Elementor ja Elegant themes Divi. Näiden avulla pystytään kustomoimaan sivuista juuri sellaiset, kun halutaan. Kyseiset builderit mahdollistavat monia eri ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia sivuston kustomoimiseksi. Nämä page builderit sisältävät myös lukuisia valmisteemoja, joita voi halutessaan hyödyntää. Edellä mainituista vain Elementorilta löytyy ilmainen versio, jolla pystyy kuitenkin vain rajatusti hyödyntämään työkalua. Divin voi taas ostaa elinikäisellä lisenssillä, jolloin siihen kuuluu myös ohjelmapäivitykset loputtomiin tai niin kauan kuin editori on ylipäätään olemassa. Elementor taas on kuukausimaksullinen työkalu, joten se tulee nopeasti kalliimmaksi. Kummatkin ovat suuressa suosiossa WP:n käyttäjien kohdalla ja varmasti toimivia vaihtoehtoja. Se on pitkälti tottumuskysymys, kumpi toimii kenenkin kohdalla paremmin. Mikäli haluat rajattomasti mahdollisuuksia muokata sekä visualisoida sivuja oman näköisiksi ja erottua joukosta, kannattaa ehdottomasti harkita Divin ja Elementorin kaltaisia ohjelmia.

Verkkosivun kivijalka

Mitä verkkosivuilta olisi hyvä löytyä? Mitkä asiat hyödyttävät yritystä omien verkkosivujen kohdalla? Entä mihin asioihin tulisi kiinnittää huomiota? Verkkosivuilta tulisi ensinnäkin löytyä riittävä määrä informaatiota, jotta kävijä löytää varmasti tarvitsemansa tiedon. Tekstisisällön kohdalla tulee kuitenkin miettiä, mikä on relevanttia tietoa kävijälle ja mikä ei sekä karsia turhanpäiväinen epärelevantti tieto pois. Monesti oleellisia tietoja ovat etenkin yrityksien nettisivuilla: ajantasaiset yhteystiedot ja yhteydenottolomakkeet, tuotteiden tai palveluiden esittelyt, henkilökuvat ja ehkäpä tarina yrityksen perustamisesta. Verkkosivut kannatta myös synkronoida sosiaalisen median tileihin, jolloin kävijäliikennettä voi tulla myös somen kautta. Sivuston visuaalisuuteen kannattaa ehdottomasti myös panostaa ja käyttää muutamaa (2–3) brändiväriä. Sivuston tulisi näyttää miellyttävältä ja olla rakennettu kävijäystävälliseksi rakenteellisesti. Sivusto tulee optimoida niin tietokoneille, kuin mobiililaitteille sopivaksi. Sivun optimointi mobiiliin kannattaa ehdottomasti tehdä huolella, sillä ihmiset surffailevat yhä enemmän netissä mobiililaitteillaan. Statistan tutkimuksen mukaan jopa 57 % kaikesta maailmanlaajuisesta verkkoliikenteestä tapahtui mobiililaitteilla elokuussa 2021. (Statista, 2021)

Sivuston rakenteen ja ulkonäön lisäksi, on tärkeää kiinnittää huomiota myös sivun teknisiin ominaisuuksiin ja toimivuuteen. WP:ssä toisaalta hyvänä, että huonona puolena on valtava kirjo erilaisia lisäosia. Lisäosat mahdollistavat sivustoihin monia toiminteita, esimerkiksi WooCommercen avulla voit rakentaa oman verkkokaupan ja HubSpotin avulla voit kerätä liidejä CRM-järjestelmään. Toisaalta taas ylimääräiset lisäosat hidastavat sivun latausnopeutta ja tekevät sivustosta kankeamman. Suuri määrä käytössä olevia lisäosia heikentää myös tietoturvaa. Siksi kannattaakin miettiä tarkoin, mitä lisäosia oikeasti tarvitsee. Latausnopeuksiin vaikuttavat myös sivuston muu sisältö, kuten kuvakoot. Kuvat kannattaa optimoida mahdollisimman tiivisti pakattuun muotoon, jotta ne eivät vie turhaa tilaa. Samoin kannattaa toimia myös muun sisällön kohdalla. Sivuston nopeutta voi testata esimerkiksi GTmetrixin avulla.

 

Pohdinta

Verkkosivuihin liittyviin käsitteisiin tutustuminen ja niiden ymmärtäminen on avainasemassa sujuvan työskentelyn mahdollistamiseksi. Ymmärtäminen on myös erittäin tärkeää yritystoiminnan johtohenkilöille, vaikka he eivät itse tekisi sivuja. Sivustojen rakentaminen vie aikaa ja onkin tärkeää pohtia, että ulkoistaako niiden tekemisen ammattilaiselle vai tekeekö ne itse. Mikäli päädytään ulkoistamiseen, niin käsitteiden ymmärtäminen on ainoa tapa päästä yhteisymmärrykseen siitä mitä ollaan tekemässä ja mitä halutaan saavuttaa. Mikäli ei tunneta termistöä, voi tulla myös hyvin nopeasti huijatuksi sivustotilauksen kanssa. Kun perusteet on hallussa, on yrityspäättäjän helpompi mitata verkkosivurakentaja osaamista ja luotettavuutta.

Verkkosivujen ja hakukoneiden hyödyntäminen keskenään voi tuoda haluttua kilpailuetua jopa isompaakin toimialan kilpailijaa vastaan. Näin pienempikin pk -yritys voi päihittää suuremman toimijan. Onkin erittäin ratkaisevaa pyrkiä löytämään asiakkaan ostopolku digitaalisen maailman syövereistä ja pyrkiä erottumaan positiivisesti edukseen hakukonelistauksen joukosta. Hakukone kun löytyy tänä päivänä lähes kaikilta puhelimesta, niin hakutuloksen merkitystä ei voi väheksyä – joko olet kilpailussa mukana tai sitten et.

Nykyaikaisessa yritysviestinnässä pyritään rakentamaan verkkosivusto osaksi asiakkaan ostopolkua markkinoinnin keinoin. Parhaassa tapauksessa asiakasvierailu tuottaa yrityksen myynnille liidin vierailtuaan sivustolla. Paras tapa testata oman palvelun löytymistä on tehdä itse kokeilu hakukoneen hakukentässä.

 

Lähteet:

Folcan, Mitä CMS (Content Management System) tarkoittaa?
Mitä CMS (Content Management System) tarkoittaa? | Folcan

Pixels, Opas verkkosivujen alustan valintaan – WordPress vai Drupal?
Opas verkkosivujen alustan valintaan – WordPress vai Drupal? | Pixels Helsinki

Statista, Share of mobile internet traffic in global regions, 2021
• Share of mobile internet traffic in global regions 2021 | Statista

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close