Tampere
28 Mar, Thursday
9° C

Proakatemian esseepankki

Verkkosivujen hakukoneoptimointi



Kirjoittanut: Nea Systä - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Verkkosivujen hakukoneoptimointi

 

Yksi ja ainoa tuotteemme myyntikanava on verkkosivumme. Olemme rakentaneet verkkosivut alusta alkaen itse ja tämä on vaatinut paljon työtunteja sekö harjoittelua. Useampi meistä ei tiennyt aluksi, mitä hakukoneoptimointi edes tarkoittaa, saatikka, että olisi osannut sitä hyödyntää riittävillä toimenpiteillä. Haluan tällä esseellä helpottaa verkkosivujen hakukoneoptimoinnin rakentamisessa ja tarkistamisessa myös muita, joilla ei ole kokemusta verkkosivujen rakentamisesta.

Aluksi on ymmärrettävä, että ihmisten on ensin löydettävä verkkosivusi, jotta se voi tuottaa liidejä. Hyvillä hakukonetuloksilla tämä on mahdollista, toki muita markkinointikeinoja väheksymättä.

Ensimmäinen asia, joka sinun kannattaa tehdä on sanoa tervetuloa boteille, Google boteille toisin sanoen. Verkkosivustoasi analysoidaan bottien toimesta, jotta ne pystytään asettamaan hakukoneen tulossivuille. Botit analysoivat sivustosi dataa ja mikäli sivustolla on tekijöitä, jotka estävät taiu haittaavat tätä analysointia, sivustosi ei luultavasti pääse nousemaan kovin näkyvälle paikalle hakukonetuloksissa. Varmista siis, että kaikki verkkosivusi koodit ovat kunnossa ja kaikki toimii niin kuin kuuluukin.

Seuraava steppi on varmistaa, että verkkosivujesi sisältö on asiakasystävällistä ja hyödyllistä. Muista, että ei kannata tehdä ylimääräisiä toistoja sivustollasi. Copy-paste ei toimi verkkosivujen näkökulmasta. Linkitä saman aihepiirin asiat järkevästi yhteen, mutta älä toista samoja asioita erillisillä sivuilla. Verkkosivujen tulee olla helppokäyttöiset sekä informatiiviset asiakkaille ja tätä hyödyttää oikeiden avainsanojen järkevä käyttäminen. Avainsanat tulee olla uniikkeja ja arvoa tuottavia sekä laadukkaita. Avainsanojen tehtävä on toimia verkkosivujesi ja asiakkaan välissä, auttaen asiakasta löytämään oikeaa sisältöä, oikeasta paikasta ja oikeaan aikaan. Avainsanojen tehtävä ei ole ainoastaan asiakkaan auttaminen, vaan toimivat avainsanat auttavat myös hakukoneita löytämään oikeat sisällöt verkkosivuiltasi.

Jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman toimiva ja selkeä, tarvitsee edellä mainittujen asioiden lisäksi kiinnittää huomio myös mobiiliominaisuuksiin, sivuston navigaatioon sekä latausnopeuteen. Botit ovat tarkkoja tässä ja analysoivat mobiilioptimoinnin erikseen.

Mikäli asiakkaat eivät viihdy sivustollasi pitkään syystä tai toisesta, samalla myös hakukonenäkyvyytesi heikkenee, sillä se kertoo boteille, että kokemus sivustosta on ollut huono. Käyttäjiä kannattaa kuunnella, testaajien arvioita kannattaa hyödyntää ja sivuston linkityksiä kannattaa siis testata!

Turvallisuusasiat kannattaa tsekata huolellisesti, sillä suojatut sivustot ovat todennäköisempiä nousemaan hakukonetuloksissa kuin suojaamattomat. Tee siis riittävät toimenpiteet asiakkaidesi yksityisyyden suojaamisen eteen, se luo myös turvallisuuden tunnetta asiakkaille tehdä ostoja verkkosivuiltasi, mikäli hyödynnät verkkokauppaominaisuuksia.

 

Tässä lyhyt ja ytimekäs alustus hakukoneoptimoinnin saloihin! Google kertoo runsaasti lisää, joten ei muuta kuin tutkimaan 🙂

 

Lähteet:

SDM 2021. Luettavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-hakukoneoptimointi-seo-on

Vipunet 2021. Luettavissa: https://www.vipunet.com/hubfs/NEW%20DOWNLOADABLES/SEO-Checklist-opas-2021.pdf?hsCtaTracking=8aae9ac0-26df-4c54-9639-a88796ba710b%7Cdee0e7c8-e36e-4c6a-993e-b910eefa4a20

Kuinka nopeasti hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät?

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close