Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Verkkoliiketoiminta



Kirjoittanut: Mika Nurmi - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Nykypäivänä liiketoiminnan voi olla monimuotoista ja markkinoinnin parissa puhutaan muun muassa monikanavaisuudesta, eli siitä, kun kivijalkakaupan lisäksi myyntiprosesseja löytyy myös verkkokaupasta, hakukoneista ja sosiaalisista medioista, pois sulkematta messuja tai muita toreja, jotka toimivat oivina paikkoina promota omia tuotteita.

Yrityksen tulee olla näkyvillä monissa kanavissa ja pyrkiä tuottamaan asiakkailleen arvoa myyntiprosessien välissä. Nykypäivänä digitaalinen myyntiprosessi voi mennä seuraavanlaisesti:
1. Markkinointi kohdemarkkinalle / -yleisölle

  1. Luottamuksen rakentamista
  2. Asiakkaan saattaminen prosessin läpi
  3. Tuotteen tai palvelun esittely
  4. Kaupan klousaaminen

Tarkastellaan tätä prosessia kuluttajan näkökulmasta. Kuluttaja avaa puhelimellaan Instagramin, Facebookin tai selaa Googlea ja etsii ratkaisua ongelmaansa kirjoittamalla hakukenttään avainsanoja koskien ongelmaansa. Yrityksesi on onnistuneesti kohdistanut makseattua mainontaansa sosiaalistenmedioiden kautta omalle kohdeyleisölleen tai verkkokaupan / nettisivujen hakukoneoptimointi on tehty erinomaisesti ja palvelusi on helposti löydettävissä. Tästä eteenpäin asiakkaasi tutkii, miten ratkaisusi täyttää hänen ongelmansa, joten on erityisen tärkeää viestiä se hänelle selkeästi, koska kyseessä on myynti pitchi ratkaisustasi ja asiakas tekee päätöksen sen perusteella jatkaako hän prosessissa vai lähteekö pois.

Luottamuksen rakentaminen on aivan yhtä oleellisessa osassa kuin fyysisessä liikkeessäkin. Asiakas saapuu liikkeeseen, häntä moikataan ja toivotetaan tervetulleeksi ja mahdollisesti kerrotaan, että nykäise hihasta, jos haluat apua ja perään heitetään lämmin hymy. Äskeinen siis niissä kaupoissa, joissa asiakaspalvelu koetaan liiketoiminnalle arvoa tuottavana toimintona. Yhtä lailla digitaalisessa ympäristössä asiakas arvostaa sitä, että sivuilla on huolehdittu oikeinkirjoituksesta ja äidinkieli on oikeanlaista. Myös sivun yleinen näkymä / ulkoasu vaikuttavat ja, että sivuilla on helppo navigoida.

Sivujesi tulee olla rakennettu niin, että ne ohjeistavat sinne tulevia asiakkaita. Ohjeistuksien tulisi toimia niin, että ne ohjeistavat selkeästi niitä, jotka hakevat jotakin tiettyä, niitä, jotka hakevat jotakin, mutta eivät tiedä vielä tarkkaan mitä ja niitä, jotka vain selailevat ja tarvitsevat ohjeistusta.

Tuotteiden tai palvelusi esitteleminen asiakkaalle ovat viimeinen osio ennen kaupan klousaamista. Kuvien tai videoiden laadussa ei kannata tinkiä, kunhan ne eivät hidasta sivustosi toimintaa. Nykyisin uutena työkaluna markkinoille on saapunut lisätty todellisuus auttaa kuluttajia sovittamaan tuotteita kotiin esimerkiksi, miten sänky tai sohva sopivat asuntoon tai kukkaruukku hyllypäälle tai ikkunalaudalle. Lisätty todellisuus myös mahdollistaa nykyisin vaatteiden kokeilemisen ennen ostamista, kuten esimerkiksi Nike, jonka mobiiliapplikaation avulla voit mittauttaa oman jalkasi ja tilata sopivan kokoiset kengät itsellesi.

Lopuksi kaupan klousaaminen. Varmista, että asiakkaasi saa tarvittavat tiedot tuotteestasi tai palvelustasi. Asiakkaasi tyytyväisyys kasvaa, kun hän saa tilauskaavakkeet ja hänelle viestitään selkeästi palautus tai vaihto mahdollisuudet. Tässä edelle on kuvattuna perinteikäs digitaalinen myyntiprosessi, mutta haastan sinua ajattelemaan. Vaikka kyseinen prosessi saattaa olla monen mielestä vielä hieman outo ja myynti koetaan sähköpostina, puhelinsoittona tai fyysisesti läsnä, niin väitän, että ei edes kovin pitkällä tulevaisuudessa häämöttävät jo aivan uudenlaiset tavat toimia. Ehdotankin, että päästät luovan mielesi valloilleen ja hyppäät kanssani joitain vuosia eteenpäin.

Facebook on tuomassa markkinoille Facebook Horizon nimisen VR-applikaation, joka tarjoaa kokonaisen ja alati laajenevan ja kehittyvän virtuaalisen maailman. Facebook Horizontissa käyttäjät voivat itse luoda uusia alueita maailmaan ja luoda niihin pelejä tai muuta, käyttäen pelin sisäistä world builder -työkalu, joka on luotu niin, että henkilö ei tarvitse aikaisempaa koodaus osaamista.

Kuvitellaanpa siis kaupassa käynti prosessi. Elintarvike kauppa on voinut luoda Facebook Horizoniin ympäristön. Kaupan asiakas on hankkinut itselleen pelin ja kirjautuu sinne sisään. Sieltä hän löytää kaupan luoman ympäristön ja päättää mennä tutkimaan lisää. Ympäristöstä asiakas löytää erilaisia alueita, kuten trooppisen alueen, josta poimia kookoksia ja ostoskoriin siirtyy kookosmaito tai kreikkalaisen oliivipuutarhan, josta hän poimii oliiveja ja ostoskoriin siirtyvät oliivit ja espanjalaisen appelsiinitarhan, josta hän poimii tuoreita appelsiineja ostoskoriin. Myöhemmin, kun hänelle itselleen on sopiva, hän siirtyy maksamaan ostokset ja käy noutamassa ne ruokakaupasta tai tilaa ne kotiinkuljetuksella.

Tässä vain esimerkki siitä, mihin uskon virtuaalitodellisuuden ja lisätyntodellisuuden ynnä muiden digitaalisten lisäyksien vievän maailmaa ja mihin myös monet muut uskovat. Myyntiprosessit ja verkkoliiketoiminta, miten ne nykyisin tunnemme voivat hyvin lähi tulevaisuudessa olla jo menneen talven lumia tai osana monikanavaisuutta. Uskon, että verkkoselaaminen ei tule poistumaan vielä virtuaalitodellisuuden tullessa, vaan se tuo mukanaan uusia tapoja toimia ja selkeyttää esimerkiksi omien asiakkaiden vuorovaikuttamista. Varsinkin nyt alkuun, kun ensimmäiset käyttäjät mukautuvat virtuaalitodellisuuden pariin, ovat he joidenkin kohderyhmää vahvasti ja yrityksien on hyvä jo alkaa miettimään, puhutaanko heidän asiakkaistaan ja voiko virtuaalitodellisuus olla väylä tavoittaa heidät paremmin.

 

 

 

 

 

Lähteet:

https://www.thebalancesmb.com/five-levels-of-digital-marketing-and-the-sales-process-2294872

https://medium.com/shopify-vr/how-we-turn-physical-products-into-realistic-3d-models-for-ar-13f9dc20d964

https://softability.fi/en/xr-solutions/?gclid=CjwKCAjwkun1BRAIEiwA2mJRWZCSBqC3z86RKLPGhMgddUkgM6mnUmdpU4v_fucS20cmzOF5KDYAyBoC3uYQAvD_BwE

https://news.nike.com/news/nike-fit-digital-foot-measurement-tool

https://www.oculus.com/facebookhorizon/?locale=fi_FI

Kommentoi