Tampere
24 Jun, Thursday
15° C

Proakatemian esseepankki

Verkkokoulutuksen rakentamisen ABC, osa 1: Erottuvuus



Kirjoittanut: Annika Äijälä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Verkkokoulutuksen rakentamisen ABC

Osa 1 : Erottuvuus

Nyt kun suurin osa asioista tapahtuu etäyhteyden ja erilaisten alustojen kautta, verkkokoulutuksien ja -valmennuksien määrä on kasvanut huimasti. Tämä on hyvinkin luonnollinen ilmiö, kun aiemmin toimineet mallit joutuu siirtämään tässä hetkessä toimiviksi. Kilpailu verkkopohjaisista tuotoksista on suurta, sillä moni toimija on siirtynyt nyt digitaaliseen toteutukseen. Tässä esseesarjassa tutkin eri tekijöitä, jotka vaikuttavat onnistuneen verkkokurssin tai -valmennuksen luomiseen. Ensimmäisessä osassa  tutkitaan erottuvuustekijöitä.

EROTTUVUUS

Erottautuminen ei ole vain keino kasvattaa verkkokurssisi myyntiä – se on välttämättömyys, jos haluat menestyä nykypäivänä.” (Patrikainen, Digivallankumous)

Aina ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Voi oppia paljon jo tekemällä kilpailija-analyysin ja perehtymällä sitä kautta muiden, saman alan yritysten tarjoamaan ja erottuvuustekijöihin. Vaikka sinulla olisi hyvin samanlainen palvelu tai tuote, on sinusta kiinni, löydätkö juuri sen tekijän, joka erottaa sinut muista.

Nykyään on valloillaan ilmiö nimeltä ”content shock”, jonka kirjailija Mark Schaefer on nostanut pinnalle. Ilmiö kuvaa sitä, kuinka verkkoon tuotetaan jatkuvalla syötöllä lisää sisältöä, mutta asia mikä ei muutu, on ihmisten kapasiteetti kuluttaa sitä. Tässä on havaittavissa iso kysynnän ja tarjonnan ristiriita, sillä kulutus ei lähtökohtaisesti kasva, vaikka tarjontaa nostetaankin. Tämä tarkoittaa siis sitä, että suuri osa uudesta tuotetusta sisällöstä jää ihmisiltä huomaamatta.

Erottuvuus on se tekijä, jolla pystyy taklaamaan content shockin aiheuttaman ilmiön. Varmaa on kuitenkin se, että ihmiset katsovat ja seuraavat jotain sisältöä, joka erottautuu muusta tarjontaviidakosta.

 

EI NÄIN

Artikkelissa nostetaan 3 uskomusta erottautumisesta, mitkä eivät pidä paikkaansa. Osa yrityksistä kokee erottautumisen ”huutokauppana” ; pyritään aina huutamaan toisen yrityksen törkeä lupaus pikkuisen törkeämmäksi omallansa. Esimerkiksi joku markkinoi että ”Tällä kurssilla saavutat 3-kertaisen myynnin vain kahdessa viikossa!”, mihin toinen yritys takertuu ja markkinoi itseään ”Tällä kurssilla myyt varastosi loppuun vain kahdessa päivässä!”.

Tällainen markkinointi ja ”lupausten huutokauppa” on väsyttävää kuluttajan näkökulmasta. Kun kaikki huutavat lujaa ympärillä, olisiko hyvä erottautumiskeino uutuusarvon tai aidon tarpeen löytäminen, eikä vain päätön huutelu somekanavasta toiseen?

Brändi ja sen luoma mielikuva on tärkeätä asiakasviestinnässä ja luotettavuuden sekä tunnettuuden rakentamisessa. Brändiin ei kuitenkaan kannata ihan alussa käyttää liikaa aikaa artikkelin mukaan, sillä ” Asiakkaat ovat kuitenkin enemmän kiinnostuneita siitä, mitä apua sinä voit heille antaa, eivätkä brändistäsi. On olemassa paljon yksinkertaisempiakin tapoja erottautua”. Keskity siis siihen, miten tarjoamasi erottautuu massasta.

 

Miten sitten erottautua?

Joskus ihan yksinkertaistenkin ideoiden yhdistely uudella tavalla luo tarvittavan erottavuustekijän. Itse olen pyöritellyt mallia verkkokoulutusbisneksestä hetken aikaa, ja uskon, että siihen on olemassa moniakin erottavuustekijöitä. Tarvekartoitukset sekä muutaman arkisen idean yhdistäminen ja uuden näkökulman tuominen lisäävät jo jonkin verran erottuvuutta, mutta paljon on vielä ihmeteltävää.

”Erottuvat ideat usein syntyvät kokemuksistasi, mielipiteistäsi, arvoistasi – niistä asioista, jotka tekevät sinusta sinän.” (Patrikainen, Digivallankumous)

 

Aionkin käyttää paljon aikaa jatkossa kokonaisuuden rakentamiseen juuri omien vahvuuksien ja oivallusten kautta. Uskon myös, että kun alat puhumaan ja myymään  ”omalla äänelläsi”, silloin alat myös erottautumaan massasta.

Tutki trendejä, löydä oma tapasi myydä ja viestiä, sekä mieti, mitä voisit tehdä toisin kuin kaikki muut. Pienistä oivalluksista alkaa rakentumaan kokonaisuus, jonka voit menestyksellä antaa erottautua.

https://www.digivallankumous.fi/verkkokurssi-erottautuminen?utm_source=whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=SocialWarfare

Patrikainen. Digivallankumous. Kilpailu verkkokursseissä kiristyy – Näin teet kurssistasi erilaisen, tuoreen ja jännitttävän. Luettu 5.5.2020.

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close