Tampere
05 Aug, Wednesday
20° C

Proakatemian esseepankki

Verkkokauppa ilman osaamista



Kirjoittanut: Katja Rämö - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Verkkokaupan ylläpitäminen ilman osaamista

Verkkokauppa. Rajapinta. Webhotelli. Domain. Konversio. Integraatio. Ai että. Tässä vain osa asioista, joiden merkityksen olen joutunut opettelemaan väkisin.

Jos minulta olisi kysytty kolme vuotta sitten, näenkö itseni verkkokauppayrittäjänä, olisin nauranut mahani kipeäksi. Täysin irrelevantti kysymys! En osaa tehdä edes omalle tietokoneelleni mitään, ja yhden asiakirjan tulostamisessa monitoimilaitteella saattaa mennä tunti ja hermot. Olen aina sanonut olevani huono ATK:ssa.

Jotenkin on päädytty tilanteeseen, jossa olen pyörittänyt verkkokauppaa jo yli kaksi ja puoli vuotta. Oi, mikä matka se onkaan ollut. Aivan järjettömän määrän olen oppinut uutta, itselleni parhaaksi todetulla tavalla, eli käytännön kautta. Yllä mainitut sanat kun edelleen aiheuttavat jonkinasteista päänsärkyä.

Melkoista räpeltämistä se edelleen on, kun nettisivuilla pitäisi korjata jonkin vika. Usein siinä kuitenkin olen kaikista ennakko-odotuksista huolimatta onnistunut, toki aikaa siihen menee lukemattomia kertoja kauemmin kuin mitä ammattilaiselta menisi. Ei se haittaa. Oppia ikä kaikki.

Jatkossa on kuitenkin tarkoitus kasvattaa toimintaa siihen pisteeseen, että minulla on varaa ostaa palveluja ammattilaisilta. Säästän omaa aikaa ja ennen kaikkea hermoja, kun en kaiken muun keskellä käytä useita työpäiviä aikaa asiaan, jonka hoitamiseen menee ammattilaiselta tunti. Yksi Proakatemian opeista on juurtunut; oma aikani ei ole ilmaista. Lisäksi uskon, että ammattilaisen työnjälki on varmasti parempi kuin omani. Viisaasti ulkoistaminen on siis avainasemassa verkkokaupan toimivuuden kannalta.

Verkkokaupan markkinointi

Opiskelua on vaatinut myös verkkokaupan markkinoinnin toteuttaminen. Facebookissa mainostaminen on yksinkertaisimmillaan hyvinkin helppoa, mutta parhaiden tulosten saavuttamiseksi siihen pitää perehtyä. Tärkeintä on tuntea oma kohderyhmä. Jos et tiedä, kenelle mainostat, voi markkinointieurot valua helposti hukkaan. Hakuammuntana Facebook-markkinointi voi toki tuoda kauppaan uusia asiakkaita, mutta suhteutettuna kampanjaan sijoitettuun rahamäärään, käy helposti niin, ettei katetta jää myydylle tuotteelle juurikaan.

Kun kohdistaminen on hallussa, ja tiedetään minkälainen ryhmä sisältää eniten potentiaalisia asiakkaita, on oltava valmis panostamaan markkinointiin rahallisesti. Käytännössä mitä enemmän rahaa uskallat kampanjaan sijoittaa, sitä parempi näkyvyys ja tulokset. Vuonna 2018 Facebook teki muutoksia algoritmiinsa, ja sen jälkeen yrityssivujen orgaaninen näkyvyys katosi lähes kokonaan (Reinikainen 2018). Ilman rahallista panostusta sivuasi ei siis löydä kukaan.

Seuraajamäärää olen kasvattanut hyvinkin yksinkertaisella keinolla: Kaikki yksittäisestä julkaisusta tykänneet kutsutaan myös tykkäämään sivusta. Isommat seuraajamäärät sivulla eivät täten siis maksa mitään, mutta ovat omiaan luomaan luottamusta kuluttajassa. Sieniboxilla on tällä hetkellä 622 seuraajaa Facebookissa. Hyvä alku, mutta lisää tarvitaan.

Analytiikan seuraaminen on myös tärkeää, jotta tiedetään, mitä kautta potentiaaliset asiakkaat päätyvät sivuille, mitä siellä klikataan, ja kuinka monen sivustovierailijan ostoskoriin tuote lopulta päätyy. Tämäkin on loppujen lopuksi melko yksinkertainen asia, verkkokauppa-alustoille on helposti ladattavissa lisäosa, joka kerää automaattisesti kaikki tiedot helposti luettaviin tilastoihin.

Lopuksi voidaan todeta, että verkkokauppiaaksi ryhtymistä ei pidä pelätä, vaikka tuntuisikin, että omat tietotekniset taidot eivät siihen riitä. Apua saa aina, joko rahalla tai ilman. Esimerkkinä Facebookin Verkkokauppiaat-ryhmä. Ryhmä on hyvin asiallinen ja sieltä löytyy aina vastauksia askarruttaviin kysymyksiin. Ryhmässä on myös paljon verkkosivuihin erikoistuneita ammattilaisia, jotka usein tarjoavat apuaan korvausta vastaan. Tällaisesta sisäpiirin ryhmästä saattaa löytyä apua halvemmalla, kuin mitä isot yritykset tarjoavat.

 

Lähteet:

 

Reinikainen, P. 2018. Yrittäjät.fi-sivusto. Artikkeli. Varaudu näihin Facebookin muutoksiin – näkyvyyttä saa jatkossa vain rahalla. Julkaistu: 15.4.2018. Luettu: 10.5.2020

https://www.yrittajat.fi/uutiset/573757-varaudu-naihin-facebookin-muutoksiin-nakyvyytta-saa-jatkossa-vain-rahalla#c292b18b

 

Hallikainen, Kirmanen & Laukkanen. 2018. Muista nämä 10 asiaa kun perustat verkkokaupan. Artikkeli. Yrittäjät.fi. Julkaistu: 23.2.2018. Luettu: 30.5.2020

https://www.yrittajat.fi/uutiset/570966-muista-nama-10-asiaa-kun-perustat-verkkokaupan#c292b18b

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close