Tampere
04 Aug, Wednesday
12° C

Proakatemian esseepankki

Verkkokaupan johtaminen



Kirjoittanut: Tuomas Santala - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Verkkokaupan käsikirja 2019
Kari Wikholm
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Verkkokaupan johtaminen

 

 

Myynti siirtyy verkkoon

Digitalisaation kehittyessä maailma siirtyy enemmän ja enemmän verkkoon. Yhä suurempi osa kuluttajamyynnistä tapahtuu verkossa. Jos osto ei tapahdu verkossa, vähintään ostopäätös tapahtuu verkon kautta. Digitalisaation megatrendin pakottamana kivijalkakaupat ovat entistä heikommassa hapessa. Jatkuvasti näkee ja kuulee kivijalkakauppojen lopettavan toimintansa verkkokauppojen ottaessa vallan. Tämä trendi kasvaa kasvamistaan, eikä sille näy loppua. Avainsana verkossa on helppous ja vaivattomuus. Helppous ja vaivattomuus ovat asioita, joita ihmiset ovat aina tavoitelleet. Verkkokaupat tarjoavat niitä.

Jos haluaa pysyä mukana maailman kiihtyvässä kehityksessä, on itse kehityttävä jatkuvasti. Jatkuva oppiminen on asia, joka nousee nykypäivänä suureen arvoon. Nykypäivänä ei välttämättä enää pärjää 10-vuotta vanhoilla taidoilla tai toimintatavoilla. Kehityksen ja oppimisen on oltava jatkuvaa. Varsinkin yritystä ja kauppaa johtaessa. Kehityksestä jälkeen jäämiseen ei ole varaa, jos haluaa yrityksen menestyvän.

 

Kuka johtaa kauppaa?

Myynnin siirtyminen verkkoon, on asia, joka jokaisen kauppaa johtavan henkilön täytyy ymmärtää. Toni Wikholm sanookin kirjassaan Verkkokaupan Käsikirja 2019 seuraavasti: ”Kauppiaan on vain pakko kehittää omaa digitietotaitoaan, jotta pystyy itse johtamaan oman kaupan strategiaa. Jos siihen ei pysty tai siihen ei löydy halua, voi käydä kuin takseille Yhdysvalloissa, jossa Uber vei koko busineksen.”

Suurin vaara verkkokaupan toiminnassa on ulkoistaa liikaa asioita, jotka voisi tehdä itse. Usein ulkoistettavat asiat ovat helposti opittavissa ja vähintäänkin helposti ymmärrettäviä. Ulkoistamalla koko verkkokaupan ja ymmärtämättä sen toimintaa, verkkokaupan johto ulkoistetaan ja samalla sen johtamisen ymmärtäminen. Jokaisen verkkokauppaa hallitsevan tai pyörittävän pitäisi osata tekoälyn ja lohkoketjutoiminnan perusteet.

Verkkokuppaa johdettaessa hyvin usein keskitytään ”takapiha-ajatteluun”. Eli vuokraan ja muihin kiinteisiin kuluihin, jotka tapahtuvat kaupan sisällä asiakkailta piilossa. Hyvä verkkokaupan johtaja keskittyy ”etupiha-ajatteluun”. Etupiha-ajattelu tarkoittaa asioita, jotka tapahtuvat ennen asiakkaan ostopäätöstä ja sen aikana. Verkkokaupan johtajana etupiha-ajattelu on todella tärkeää. Sen avulla saat tietoa siitä, miten ostoskäyttäytyminen liikkuu kohti ostopäätöstä. Tätä tapahtumaa kutsutaan konvertoitumiseksi. Konversioprosentti on verkkokaupan johtajalle oleellinen tieto, sen avulla pystytään hahmottamaan, kuinka suuri osa asiakkaista päätyy tekemään ostopäätöksen. Konversioprosenttia pystytään parantamaan tehokkaalla tarkasti kohdennetulla markkinoinnilla. Somemainonta on tähän loistava keino. Tarkalla mainonnan kohdentamisella saat luotua itsellesi faneja. Tällöin ostotapahtumat eivät jää kertaostotapauksiksi.

 

Aito kauppa

Aito kauppa on asiakasta varten. Nykypäivänä kuluttaja odottaa voivansa tehdä ostoksia ympäri vuorokauden. 24/7 auki oleva verkkokauppa onkin yksi hyvän verkkokaupan peruspilareista. Muita aidon kaupan hyviä ominaisuuksia ovat rehellisyys, kannattavuus ja nopeus. Nämä kaikki asiat vaikuttavat oleellisesti kuluttajan päätöksiin. Maksukanavien määrä on myös oltava riittävä, jotta kuluttajalla on mahdollisuus valita mitä kanavaa käyttää. Kuluttajat haluavat helppoutta, joten ostoprosessin pitää olla selkeä, helppo ja nopea.

Aidossa kaupassa asiakkailta tulleet palautukset hoidetaan nopeasti ja palautusten tekeminen on asiakkaalle helppoa. Yhteydenottoihin myös vastataan nopeasti. Avainsanat ovat helppous ja nopeus.

 

Hyvin johdetun verkkokaupan elementit

  • Johtaja osaa tekoälyn ja lohkoketjutoiminnan perusteet
  • Kaikkia alueita ei ole ulkoistettu
  • Etupiha-ajattelu
  • Suuri konversioprosentti
  • Tarkasti kohdennettu mainonta
  • 24/7 palvelu
  • Aidon kaupan ominaisuudet

 

Yhteenveto

Digitalisaatio ja verkkokaupat mahdollistavat paljon asioita, mutta ne vaativat perehtymistä ja uusien asioiden oppimista. Vanhat kivijalkakauppojen keinot eivät tepsi nykypäivän verkkokaupoissa. Verkkokaupan johtajan on oltava perillä verkkokaupan toiminnasta ja teknisestä puolesta, jotta verkkokauppaa ei ulkoisteta toisten johdettavaksi.

20-vuotias yrittäjänalku.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close