Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Varmista voittosi



Kirjoittanut: Henri Roivas - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Sunzi – Sodankäynnin taito

 

Sunzi sodankäynnin taito on ollut ensimmäisiä sotahistorian teoksia, joihin olen elämäni aikana tutustunut. Teos paneutuu syvälle muinais- Kiinan sotahistoriaan. Se on kulkeutunut matkaoppaana muinaisajan sotia johtaneiden hahmojen matkassa meidän käsiimme. Sunzi jakaa oppejansa vielä tänäkin päivänä keskuudessamme. Monet yritysten johtohahmot tuovat kirjan oppeja käytäntöön, kehittäessään yritystoimintaa sekä johtamistaitojaan. Näitä käytäntöön vietäviä oppeja löytyy runsaasti kirjoituksesta kuten, kenraalin viisi vaarallista luonteenpiirrettä: ”Jos hän on välinpitämätön elämäänsä nähden, hänet voidaan surmata. Jos hän haluaa epätoivoisesti pitää kiinni elämästään, hänet voidaan vangita. Jos hän kiivastuu herkästi, häntä voidaan huijata. Jos hän on puhtaan ylpeä, häntä voidaan loukata. Jos hän rakastaa kansaansa, häntä voidaan ärsyttää.” (Nojonen 2005, 102). Kaikkea Sunzin kertomaa ei tietenkään kannata sisäistää ja omaksua, sillä eihän tiedetä, onko Sunzi edes todellisuudessa ollut todellinen henkilö. Kirja on kuitenkin saavuttanut valtavasti huomiota yritysmaailmassa, ja tästä syystä suosittelen tutkimaan kirjan oppeja, mikäli sieltä löytyy asioita, jotka voivat auttaa sinua arkipäiväisessä päätöksenteossa ja tehokkuudessa sekä sen ylläpitämisessä.

 

 

Harhaanjohtamisen taito

 

Nykymaailma yrittäjän näkökulmasta muuttuu hyvinkin nopeaa tahtia, sen perässä tulee pysyä. Monet yritykset unohtavat tämän ja tajuavat yllättäen kilpailijan vieneen paikkansa markkinoilla. You don’t want this happen to you! Sunzi kertoo sodankäynnin perustuvan harhaanjohtamisen taitoon ja esittelee asiaa seuraavasti: ” Kun olet voimissasi, hämää kyvyttömyydellä; Kun olet valmistautunut, teeskentele valmistautumatonta; kun olet lähellä, anna vaikutelma, että olet kaukana; kun olet kaukana, anna vaikutelma, että olet lähellä.

Jos vihollinen on ahne – houkuttele.

Jos vihollinen on järjestäytynyt – valmistaudu.

Jos vihollinen on vahva – vältä.

Jos vihollinen on raivoissaan – ärsytä.

Jos vihollinen on vaatimaton – rohkaise ylimielisyyteen.

Jos vihollinen on levännyt – väsytä.

Jos hän on yhtenäinen- aiheuta hajaannusta.

Hyökkää silloin, kun hän ei ole valmistautunut.

Ilmesty paikoista, joissa hän ei osaa odottaa sinua.

Nämä ovat sotapäällikön keinot voittoon, eikä niitä pidä etukäteen levitellä.” (Nojonen, 2005, 65)

Vaikka yllämainitut kehotukset ovat luotu sotapäällikköjen voiton varmistamiseksi, ovat ne minusta tulkitsemisen arvoisia. Esimerkiksi kehotus ilmestyä paikoista, joissa hän ei osaa odottaa sinua, on varmasti monelle markkinoijalle hyvä ohjeen nuora, jota kannattaa seurata. Ole yllättävä, näin olet mielenkiintoinen. Tai vaikka, ”jos vihollinen on järjestäytynyt – valmistaudu.” mielestäni antaa hyvät ohjeet tarkkailla kilpailijaasi ja valmistautua odottamattomaan. Keinot voittoon syntyvät mielestäni luottamuksesta itseensä sekä omaan tekemiseensä. Kun olet varma itsestäsi ei mielesi rajoita sinua, tässä on tärkeää muistaa pitää ylpeys aisoissa sekä muistaa tietynlainen nöyryys.

 

 

Aivot määräävät teot

 

”Kaikkein tärkeintä on ottaa haltuun vihollisen armeija, pataljoona, komppania ja viiden miehen ryhmä. Erinomaista ei siis ole sata taistelua ja sata voittoa, vaan vihollisen kukistaminen taistelutta. Siksi tärkeintä on hyökätä suunnitelmaa vastaan, seuraavaksi tärkeintä on hyökätä liittoumia vastaan ja vasta sitten sotilaita vastaan. Huonoin vaihtoehto on hyökätä linnoitettuihin kaupunkeihin.” (Nojonen 2005, 73).

Mieleeni tuli heti suuret yritykset, jotka ostavat pienemmät pois markkinoilta omistukseensa. Pystyisin mieltämään ym. ”vihollisen armeijan” alalla toimivina kilpailevina yrityksinä, joihin kohdistuneet yritysostot, tarjoukset tai vaikka uudet yhteistyökumppanuudet voivat katekorisoitua. Näin ollen em. ehdotukset tai toimet olisivat molemmille osapuolille edukkaat ja toiminta tuottaisi mahdollisimman vähän tappiota kummallekaan yritykselle tai sen työntekijöille. Ideaalitilanteeksi näen yritykselle kasvamisen, mikäli sen on kannattavaa kasvaa sekä kohtaavan mahdollisimman vähän taloudellisia tappioita yrityksen olemassaolon aikana säilyttääkseen kilpailuedun markkinoilla.

 

 

Kehity, kehitä ja loista

 

Sunzi kertoo ” Kun tunnet vastustajasi ja tunnet itsesi, et ole vaarassa sadassakaan sodassa. Jos et tunne vastustajaasi mutta tunnet itsesi, mahdollisuutesi voittoon tai tappioon ovat samat. Jos et tunne vastustajaasi etkä itseäsi, olet jokaisessa taistelussa vaarassa.”  ja sanoo myös ” Se, joka tietää, milloin kannattaa ja milloin ei kannata taistella voittaa.” (Nojonen 2005,76-77). Olen lukemalla opiskellut itsensä johtamista useista eri kirjoista. Itsensä tuntemalla pystyy pysymään päätöksissään ja luottamaan omaan tekemiseensä. Tähän kun lisätään verkostoituminen ja toimialalla työskentelevien yritysten kartoittaminen, et voi kohdata ongelmaa, jota et voisi selättää vähintäänkin hyvin. Yrittäjän tulisikin mielestäni asennoitua niin, että hän kehittää aina itseään ja omaa osaamistaan pärjätäkseen markkinoilla ja pitääkseen asemansa niin alaistensa, verkostonsa ja kilpailijoidensa silmissä vakuuttavana ja uskottavana.

 

Lähde:

Matti Nojonen ja Gaudeamus Helsinki University Press 2005 & 2007 – Sunzi Sodankäynnin taito.

Kommentoi