Tampere
03 Dec, Thursday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Värikkäät meret muotialalla



Kirjoittanut: Inga Keski-Heikkilä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Puoli vuotta tulee kohta täyteen oman design -liikkeen pyörittämistä. Aika on mennyt hurjaa vauhtia, tuntuu kuin avajaiset olisivat olleet eilen, toisaalta tuntuu, että tätähän ollaan tehty jo vuosia. Akatemialla on jostain syystä tapana jättää projektit projekteiksi, joilla on alku ja loppu. Näin mekin ajattelimme, mutta jotenkin kolmen kuukauden pop up -myymälä venyikin puolivuotiseksi ja nyt olemme jännän äärellä ryhtymässä tekemään Tampereelle uutta pysyvää kivijalkaliikettä. Jännittää aivan hurjasti, mutta erityisen hyvällä tavalla, sillä en malta odottaa missä olemme taas puolenvuoden päästä! Kilpailu muodin parissa on kuitenkin melko punaisessa meressä seilaamista, eli kuinka saada asiakkaat kilpailijoiden ovelta oman liikkeen oville. Kysyntä kuitenkin aina lisää kilpailua, joten tehtävänämme onkin selvittää, miten me pääsemme sinisille merille liikkeemme kanssa, eli kuinka pystymme luomaan sellaisen liikeidean, jossa kilpailusta tulee merkityksetöntä?

 

Punainen vai sininen meri?

 

Punaisilla merillä kilpaillaan olemassa olevasta markkinatilasta, jossa kilpailijat yritetään peitota tavalla tai toisella. Sinisillä merillä luodaan aivan uusi markkinatila, jossa ei ole kilpailua, ja jossa siitä tehdään merkityksetöntä luomalla uutta kysyntää. Lukemassani Sinisen meren strategia -kirjassa punaisista meristä puhutaan melko vanhanaikaisesti ja negatiivisesti. Vanhanaikaisena minäkin pidän sitä, että omista kopeistaan yritetään peitota kaikki kilpailijat ja keksiä parhaat jutut ennen muita. Olen lähiaikoina myös kuullut ikävän paljon juttuja, joissa nähdään oikeasti vaivaa toisen yrityksen sabotoinnin eteen ja levitetään ikäviä juoruja esimerkiksi netissä. Ehkä se on suomalaisten ”maksan satasen, ettei naapuri saa viittäkymppiä” -syndrooma. Monella alalla ja muotialalla varsinkin kysyntä on suurta, joten luonnollisesti kilpailuakin on paljon. Siksi ehkä hieman vierastan punaisen meren negatiivisuutta, sillä toisinaan kilpailu on hyvästä. Tärkeää on se miten kilpailee.

 

Pohdiskelin, että kummalla merellä me seilaamme ja totesin, että seilaamme merien välissä käyden aina välillä sinisellä puolella. Vai voisiko olla punaisen ja sinisen välissä keltainen meri, jossa on kilpailua, mutta tehdään yhteistyötä kilpailijoiden kanssa? Olen ehdottoman ylpeä siitä, että olemme rohkeasti lähteneet yhteistyöhön muiden alalla toimivien kanssa. Vaikka olemmekin niin sanotusti toistemme kilpailijoita, tarjoamme asiakkaillemme erilaisia tuotteita ja haluamme yhdessä tuoda tietoisuuteen toisiamme ja levittää sanaa hitaasta muodista. Hitaalla muodilla tarkoitetaan harkittua kuluttamista, eli ostetaan laadukkaita eettisesti tuotettuja vaatteita, jotka kestävät käyttöä ja aikaa. Tällä muodin osa-alueella on hurjasti tekemistä, sillä edelleen suurin osa kuluttajista hakee vaatteensa ketjuliikkeistä, eivätkä ajattele missä ja kuka vaatteen on tehnyt. Saatika millaisissa olosuhteissa. Tässä kategoriassa olemme jo sinisellä merellä, koska tietoisten kuluttajien määrä kasvaa koko ajan.

 

Kohti sinistä merta

 

Vuoden vaihteen jälkeen meillä alkaakin ihan uusi aukeama, jossa meidän tulee miettiä, kuinka muuttaa pop up -brändistä pysyvä brändi. Samalla meillä on erittäin hyvä tilaisuus miettiä uuden brändin suuntalinjoja ja sitä, kuinka pääsemme vielä vahvemmin muotialan siniselle merelle. Siniselle merelle pääseminen vaatii tarkastelua hieman kauempaa ja uusista näkökulmista luomalla uusi arvokäyrä esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

 

Poista

Poistamalla alalla isoimmat kilpailutekijät voidaan päästä uudelle ajattelun tasolle. On hyvä miettiä mitkä tavat muotialalla ovat normeja ja miten me voisimme päästä niistä eroon.

 

Supista

Mistä asioista voisi luopua? Onko jotain juurtuneita normeja, joita voisi supistaa pienemmäksi, jotta ajankäyttö tehostuisi? Onko löydettävissä jotain kuluja, joita voisi supistaa ja rahan kohdentaa johonkin tärkeämpään?

 

Korosta

Mitä asioita voisi korostaa, mitä ei normaalisti alalla korosteta? Tässä meillä onkin jo iso korostuksen aihe valmiina, sillä korostamme ehdottomasti laadukkuutta, kotimaisuutta ja läpinäkyvyyttä.

 

Luo

Kaipaako toimiala jotain ihan uusia tekijöitä? Tähän olemme visioineet erilaisia yhteistyökuvioita, sillä alalla kaivataan jatkuvaa muutosta ja tapahtumia.

 

Strategia

 

Nyt kun olemme luomassa pitkän tähtäimen strategiaa, meidän on syytä olla erityisen tarkkoja oman painopisteen löytämisessä. Olemme ihmisiä, jotka lähtevät helposti rönsyilemään ja luomaan kaikille kaikkea. Tärkeintä olisi saada pidettyä painopiste samassa asiassa ja lähteä korostamaan niitä, jotta brändistä tulee selkeä. Tällä hetkellä painopisteemme on ollut vaihtuvuudessa ja tapahtumissa, joka on otettu erinomaisen hyvin vastaan. Nyt meidän tulee kuitenkin miettiä, mitä asiakkaamme haluavat pysyvältä kivijalkaliikkeeltä. Siksi onkin erityisen tärkeää ottaa viimeistään tässä vaiheessa asiakkaiden ääni huomioon.

Erilaisuuden korostaminen tulee myös olemaan isossa roolissa ensi vuonna. Muotialalla kaikki liikkeet tuntuvat olevan samalla kaavalla tehtyjä. Haluamme luoda Tampereen katukuvaan jotain tavallisuudesta poikkeavaa ja houkuttelevaa. Uuden brändin rakennuksessa haastavaa tulee olemaan se, että saamme meidän omat ajatukset yhtä selkeiksi meidän asiakkaille, kuin ne ovat meille. Toisaalta olemme lähtemässä haastaville vesille, sillä kivijalat ovat tutkimusten mukaan kuihtuva näky ja kaupanala on siirtymässä enenevissä määrin keskuksiin. Kuluttajatutkimuksen mukaan kuitenkin asiakkaat haluavat mieluummin käydä kivijalkakaupoissa, kuin isoissa kauppakeskuksissa. Haluamme omalta osaltamme olla luomassa kivijalkakultuuria takaisin Tampereelle ja näyttää esimerkillä, miten katukuvan suunta  saadaan muutettua takaisin nousuun.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close