Tampere
27 Jan, Thursday
-0° C

Proakatemian esseepankki

Värien maailma



Kirjoittanut: Esa Ekholm - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Värien opit markkinoinnissa

Yrityksen markkinointia tehdessä on hyvä käydä perusjuttuja läpi väriopista. Värit kiinnittävät huomiota ja luovat mielleyhtymiä. Ne voivat viestiä muun muassa rakkaudesta, vaarasta, rauhallisuudesta tai luotettavuudesta. Eri väreillä on siis iso merkitys, kun mietit millaisen mielikuvan haluat antaa yrityksestäsi. On olemassa tieteellisesti todistettuja faktoja eri värien tuottamista mielihaluista. Oikein värejä käyttämällä pystyt houkuttelemaan asiakkaita itsellesi. Värioppi ei kuitenkaan ole täysin vedenpitävää, sillä värien tulkintaan vaikuttaa kulttuuri, kasvatus, mieltymykset ja kokemukset. Nämä on hyvä muistaa, kun mietit miksi sama kuva saattaa herättää toisessa ihmisessä erilaisen reaktion.

Käyn läpi markkinoinnissa eniten käytettyjä värejä. Kerron mitä ne voivat tarkoittaa ja kertoa sinulle.

 

Keltainen – Keltainen kuvastaa optimismia ja nuoruutta, mutta myös kateutta ja petosta. Sitä ei saa käyttää paljoa, eikä keskeisillä paikoilla, sillä se väsyttää silmää. Keltaista käytetään usein kiinnittämään huomiota johonkin tiettyyn asiaan, kuten hyllyllä olevaan tuotteeseen.

Punainen – Punainen on suosittu väri sen erottautumisen, miellyttävyyden ja huomion herättämisen takia. Punainen on hyvä väri ruuan markkinoimiseen, sillä se nostattaa ruokahalua ja rohkaisee tekemään heräteostoksia. Punainen symboloi viettelystä ja rakkautta. Se myös saa kiireellisyyden, vaaran ja välittömyyden tunteet.

Sininen – Sinistä väriä käytetään erityisesti bisnesmaailmassa ja toimistoissa, koska se on luotettava eikä yhtään tunkeileva. Sininen ei edistä ruokahalua, joten sitä ei ravintoloissa kannata käyttää.

Vihreä – Vihreä on uudelleenkasvun väri. Se symboloi luontoa, terveyttä ja rauhaa. Se auttaa ongelmien ratkaisussa ja tuo vapauden tunteen. Tumma vihreä liitetään usein rahaan.

Vaaleanpunainen – Vaaleanpunainen on kohtelias väri. Se yhdistetään viehättävyyteen. Se symboloi myös pientä tai lapsenomaisuutta. Markkinoinnissa kuluttaja liittää vaaleanpunaisen romantiikkaan tai lapsiin.

Oranssi – Oranssi on innokkuuden väri. Se huokuu lämpöä. Markkinoinnissa sitä hyödynnetään juuri kuluttajan innostamisella käyttämään mahdollisimman paljon rahaa. Siksi se onkin kaikkein suosituin väri markkinoinnissa. Oranssi ei saa olla liian vahva tai sen liittää agressiiviseksi, joten kannattaa käyttää hempeämpiä sävyjä.

Valkoinen – Valkoinen on puhtauden väri. Se on viattomuuden, rauhan, uuden alun väri.

Musta – Musta on hienostunut väri. Se liitetään mysteereihin ja salaisuuksiin. Musta saa aikaan paljon tunteita. Muodissa musta on jo pitkään jyrännyt alan väreissä eikä sen tyylikkyys ole kadonnut minnekkään.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close