Tampere
27 Jan, Wednesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Värien käyttö brändäyksessä



Kirjoittanut: Auri Saarelainen - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Oletko koskaan miettinyt sitä, miksi apteekkien logot ovat vihreitä? Tai miksi naiset käyttävät punaista huulipunaa? Oletko ajatellut, mitä näillä asioilla halutaan viestiä?

Mitä enemmän asiaan perehdyn, sitä enemmän huomaan kulkiessani erilaisia graafisia ratkaisuja. Silmäni ovat suorastaan auenneet.

Olen oman eduskuntavaalikampanjani aikana saanut perehtyä nimenomaan värien käyttöön brändäyksessä, siihen, miten jo pelkästään väreillä luot tietynlaisia mielikuvia tai miten voit jo värillä erottautua. Ensimmäisenä kipinänä värien käyttöön graafisessa suunnittelussa ja brändäyksessä toimi opinnäytetyö ”Värien viestit”, jonka kirjoitti Lauramaria Laine vuonna 2011. Laura kertoi siellä selvällä Suomen kielellä, että värien valinta on aina edessä graafisessa suunnittelussa, halusi sitä tai ei. Ja tottahan se on, ei ole olemassa värittömiä mainoksia tai mainoskuvia.

Marraskuussa minun täytyi luoda itselleni brändi ja tuotteistaa itseni. Aikaa tälle oli hyvin vähän enkä ollut varma miten tässä onnistuisin. Tällä kertaa ei riittänyt, että käyn otattamassa itsestäni laadukkaat kuvat, vaan minun täytyi suunnitella yhteneväinen ilme, jotta erotun ja erityisesti jotta jään mieleen. Olin maakunnalle yhtä vieras kuin maakunta oli minulle ja tiesin, että vain laadukkaalla ja hyvin näkyvällä brändillä voin tulla tunnetuksi lyhyessä ajassa. Onnistuin tavoitteessani, joten voisin väittää, että onnistuin brändäyksessäkin.

Lähdin liikkeelle siitä, mitkä asiat ovat minulle tärkeitä. Minkä takana haluan seisoa? Minkä takana en ainakaan halua seisoa? Nämä ovat niin henkilöbrändäyksessä kuin yrityksen brändäyksessäkin oleellisia seikkoja. Mitkä ovat ne arvot, joiden puolesta tahdot tehdä töitä? Onko se villi oranssi vai iloinen keltainen? Vai onko se mystinen tummanpunainen vai varma sininen? Luksuksesta kertova kultainen vai taikauskoon viittaava hopea? Värien merkityksiin ja niiden tulkitsemiseen löytyy lukuisia tutkimuksia ja opinnäytetöitä, onneksi. Kaikkea ei tarvinnut keksiä itse.

Valitsin kampanjavärikseni violetin pitkän harkinnan jälkeen. Violetti symbolisoi minulle vahvuutta, uskoa, luottamusta ja kunnianhimoa. Violetti ei ollut vain kiva väri muiden joukossa, vaan väri, jonka pystyi linkittämään käytännössä ihan jokaiseen arvooni ja teemaani jollain tavalla. Kaiken lisäksi se myös erottui meidän keltaisesta kampanjaväestä. Värivalintani herätti ihmetystä, mutta tärkeintä oli, että seisoin sen takana. Olen luonut itsestäni vahvan violetin brändin, johon olen tyytyväinen.

Me olemme luomassa tiimiyritystä, jonka tavoitteena on menestyä. Missään tapauksessa ei riitä, että laitamme kivoja kuvia kivojen värien kanssa. Pahimmillaan se näyttää jopa ammattitaidottomalta ja sitä me emme halua. Evision Osk. täytyy tuotteistaa ja brändätä ja tässä avainasemassa ovat muodot ja värit, meidän visuaalinen ilmeemme. Meidän tulee ottaa huomioon se, miten visuaaliseen ilmeemme vaikuttaa asiakkaisiin tai kilpaileviin yrityksiin. Minkälainen tunne esimerkiksi meidän nettisivuilla herää? Meidän tulee huomioida alusta asti se, minkälaisen tarinan haluamme luoda meidän tiimiyrityksellemme.

Meidän tulee muistaa, että yhdenkään menestyneen yrityksen värit tai muodot eivät ole sattumalta valittuja. Ne ovat graafisten suunnittelijoiden tarkkaan harkitsemia tuotoksia, joilla pyritään maksimoimaan tuotto. Tuotoksia, joiden tarkoitus on tehdä tunnemarkkinointia, herättää tunteita ja jäädä mieleen.

Sitä minä haluan meille. Asiantuntevaa tunnemarkkinointia, järkevää värien käyttöä ja oikeanlaista tunnetta. Mitä ne tunteet ovat, se jäänee tiimiyrityksen ratkaistavaksi.

 

 

 

 

 

Lähteet:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/29872/Laine_Lauramaria.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close