Tampere
26 Jan, Tuesday
0° C

Proakatemian esseepankki

Varianssi



Kirjoittanut: Henri Korhonen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Varianssi - Lataa itsesi täyteen energiaa
Hagqvist Antti
Kilpinen Petteri
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Varianssi – Lataa itsesi täyteen energiaa

 

Aluksi, kuvittele mielessäsi tiimi, missä tiimin jäsenet ovat energisiä, työskentelevät saumattomasti yhdessä yhteisen tavoitteen eteen ja pystyvät energisyydellään ja avoimuudellaan myös jakamaan energiaansa ympärillä oleviin ihmisiin. Toiseksi, tämän tiimin jäsenillä riittää energiaa työ- tai koulupäivän jälkeen tavoitteelliseen harrastamiseen, puolisonsa kanssa yhteiseen vapaa-aikaan ja sosiaaliseen kanssakäymiseen myös työskentely ympäristön ulkopuolella. Kolmanneksi, anna itsellesi lupa ajatella, että sinun on omalla parhaalla versiollasi mahdollisuus tähän elämään.

Koska kasvavan energian laille ja elämän rytmisyydelle ei ole suomen kielessä sopivan ytimekästä ja lyhyttä ilmaisua, ovat Petteri Kilpinen ja Antti Hagqvist lainanneet sille toimivan termin matematiikasta, varianssin. Termi tarkoittaa todennäköisyyslaskennassa satunnaismuuttujan hajontaa. En kuitenkaan tarkoita kirjoituksessani varianssilla käydä läpi matematiikkaa, vaan aiheeseen paremmin sopien ja liittyen, tarkoitan varianssilla positiivisia poikkeamia tasaisessa jatkumossa.

Miksi älykkäät ja paremmuuteen kykenevät ihmiset tyytyvät keskinkertaisuuteen? Miksi ihmiset ovat väsyneempiä, kuin ennen, ja mitä tälle ilmiölle pitäisi tehdä? Kilpinen ja Hagqvist sanoittavat kysymysten keskeisen ytimen teoksessaan mielestäni hyvin ja kuta kuinkin seuraavasti; kiireiset ihmiset, jotka haluavat pitää huolta kehostaan ja mielestään, pyrkivät voimaan hyvin. Useasti keinona on olla maksavana asiakkaana jollekin terveys- tai hyvinvointialan ammattilaiselle tai yritykselle, kuten käydä hierojalla säännöllisesti, noudattaa ravitsemusterapeutin ohjeistusta tai olemalla kuntosalin jäsen. Hyvinvointi helposti siis ulkoistetaan asiantuntijan tolalle, ja pyritään tätä kautta saamaan omaan arkeen jaksamista ja virtaa. Sana hyvinvointi tulee englannin kielen sanasta wellbeing, jossa -being tarkoittaa olemista, kun taas hyvinvointi itsessään vaatii tekemistä. Ammattilaisten apu ei ole huono asia ja usein myös tarpeellista, mutta hyvinvointi jokaisen omalla tasollaan on hyvin yksilöllistä. Arkeen ja omaan jaksamiseen olisi parempi suhtautua oman hyvinvointinsa ehdoilla, eikä kustannuksella. Hyvinvointi parhaimmillaan tarkoittaa itsensä johtamista, johon ulkopuolelta hankittu apu toimii hyvänä lisänä.

On yleisesti tiedetty ja tutkittu fakta, että hyvinvoivat ihmiset ovat onnellisempia. Tämä todennäköisesti on suurimpia syitä, miksi ihmiset pyrkivät hyvinvoivaan elämään, mutta onnellisuuden jahtaaminen ja päämäärään tuijottaminen ei ole se keino. Kirjoittajien tärkein sanoma piileekin siinä, että omat päivittäiset rutiinit ja valinnat olisivat hyvinvoinnin kannalta sellaisia, joista saatu energia lisää onnellisuutta. Itse ajattelen esimerkiksi aamulla heräämistä. Onko hyvinvoinnin kannalta parempi, että torkuttaa herätyskelloa viidentoista minuutin ajan ja tekee aamurutiininsa kiireessä pelko töistä myöhästymiseltä, vai se, että menet illalla nukkumaan 15 minuuttia aikaisemmin, heräät ensimmäiseen herätyskellon soimiseen, kerkeät käymään aamulla kiertämässä lähipuiston lenkin auringon noustessa omassa rauhassa ja tämän jälkeen tekemään aamurutiinisi rauhassa ja virkeänä. Kumpi vaihtoehdoista tekee onnellisemmaksi, kummasta saa enemmän energiaa päiväänsä.

Kysymys ei ole siis suurista elämäntapamuutoksista, vaan arjen pienten rutiinien vaikutuksesta. Rutiinit ovat ihmiselle nimensä mukaan rutiineja, eli osittaisia automaatioita, ja tätä kautta vähän energiaa kuluttavia tekemisiä ja asioita. Uuden rutiinin oppiminen on siksi ajoittain hankalaa, koska se vie aluksi energiaa, ja vaatii tahdonvoimaa, sekä yleensä se kilpailee jonkun muun vaihtoehdon kanssa; nukunko aamulla 15 minuuttia pidempään, vai heräänkö aikaisemmin ja käyn 10 minuutin happihyppelyn pihalla. Siksi tavoitellun rutiinin saavuttaminen tulisi olla aluksi mahdollisimman helppoa. Rutiinien tuoma energia on tie onnellisuuteen. Parhaimmillaan hyvinvointi ja onnellisuus tarttuu ympärillä oleviin ihmisiin, ja lisääntynyttä energiaa kanavoidaan ympärillä olevien ihmisten auttamiseen kohti parempaa elämää.  Tärkeää ja ratkaisevaan hyvinvoinnin kannalta on tekeminen, eli ajankäytön suunnitelmallisuus ja hyvinvointia lisäävien asioiden rytmittäminen, jotta pystytään saavuttamaan rasituksen ja palautumisen optimaalinen suhde, eli varianssi.

Jos tiimin kymmenestä jäsenestä kolme, on löytänyt oman elämänsä varianssin ja tätä kautta pystyvät tuomaan lisää energiaa ja pystyvyyden tunnetta työympäristöönsä, vaikuttaako se tiimin työskentelyn tehokkuuteen. Jos tiimin jäsenistä kaikki ovat löytäneet oman elämänsä optimoinnin varianssin kautta, mitä se tekee työskentelylle, ja riittääkö heillä virtaa elämänsä muilla osa-alueilla. Omasta mielestäni ensimmäinen kappale ei enää kuulosta niin mahdottomalta ajatukselta. Työ- ja yksityiselämää ajatellaan erillisinä ja ajatuksena nämä kaksi aiheuttavat monilla ristiriidan tunteita. Pakkomielteinen yrittäminen työ- ja yksityiselämän tasapainoilun saavuttamiseksi kannattaa lopettaa, koska nämä eivät ole olemassa erillisinä, on vain elämä, jonka kaikki osa-alueet ovat optimoitavissa varianssin kautta. Mene nukkumaan 15 minuuttia aikaisemmin, se on 91 ja puoli tuntia vuodessa.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close