Tampere
29 Mar, Friday
5° C

Proakatemian esseepankki

Vapaampaa myyntiä



Kirjoittanut: Joonatan Halonen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Myyntiä tapahtuu koko ajan. Vakuutellessasi kavereitasi jostakin asiasta, yrität myydä heille ajatuksesi. Myynti on paljon laajempi käsite, kuin voisi luulla. Aamulla piippaan bussikorttini bussissa, lounaalla saatan käydä kaupassa hakemassa evääni, kotimatkalla taas piippaan ostetun bussikorttini bussissa. Kotiin päästyäni ja myös pitkin päivää yritän myydä ajatuksiani ja mielipiteitäni ystävilleni ja perheenjäsenilleni.

Myynnistä ja myyntityöstä meillä jokaisella on omanlainen näkemys. Myyntityöntekijä saattaa luoda toisten mieleen kuvan limaisesta ja sliipatusta röyhkeästä myyjästä, kun taas toisten mieleen saattaa tulla kuva kaupan kassalla istuvasta myyjästä. Itse en oikeastaan ole koskaan ajatellut myyntityöntekijöitä sen kummemmin, vaikka itse opiskelenkin tradenomiksi.

Rolf Reicherin kirjassa Myyntityö annettiin erilaisia neuvoja myyntikeskusteluihin ja myyntityöhön. Huolellinen valmistautuminen auttaa vakuuttamaan mahdolliset asiakkaat paremmin ja nopeuttaa asiakaskäyntejä. Reicherin mukaan myyntityössä menestyy vain se, joka laatii itselleen toimintasuunnitelman ja noudattaa sitä.

Itse en usko siihen, että asiakaskäynneille tai myyntikeskusteluihin tehdyt selvät ja tarkat suunnitelmat auttaisi niin paljoa, kuin kirjassa hehkutetaan. Olen aina ollut hieman vapaampi sielu ja hiljattain olen yrittänyt vähentää stressiä elämällä päivä kerrallaan, ilman suunnittelua. Tarkkojen suunnitelmien noudattaminen tilanteessa kuin tilanteessa ei sovi minulle. Pitää olla liikkumisvaraa.

Olen huomannut, että aidot keskustelut, ilman mitään kaavoja poikivat paljon enemmän, kuin tarkkaan suunnitellut neuvottelut, joissa melkein kaikki pitää muistaa sanasta sanaan. Myyntityössä on totta kai hyvä valmistautua myyntikeskusteluihin, jotta tietää mahdollisesta asiakkaasta edes jotain (ainakin b2b puolella), mutta mielestäni hyvä myyjä osaa sopeutua keskusteluun ja osaa ohjata sitä ilman tarkkaa suunnitelmaa. Tämä antaa myyjälle vapautta tehdä kaupat omalla tavallaan, joka usein tuo sekä myyjälle, että asiakkaalle hyvän mielen.

 

Lähteet:

Leicher, R. 2002. Myyntityö. Helsinki: RASTOR OY.

Kommentit
  • Henri Roivas

    Erittäin mielenkiintoista pohdintaa Joonatan! Myyntiä todellakin tapahtuu kaikkialla. Pystyn ainoastaan puhumaan asiantuntevasti puhelinmyynnin saralta. Puhelimessa telemarkkinointia tehneenä olen huomannut vain muutaman asian olevan ainostaan merkityksellisiä myynnin toteutumisen kannalta. Puhelun runko. Aloitus; Kerro kuka olet. Kartoitus; etsi asikkaan tarpeita. Tarjous; Luo tarpeiden pohjalta tarjous josta asiakas ei voi kieltäytyä. Clousaus: Muista clousata kauppa.
    Suurin virhe on se ettei kauppoja muisteta clusata, tai ei käydä vaiheita läpi, jolloin luootamusside ei ole ehtinyt muodostua. Olen samalla aaltopituudella kanssasi siinä että ei asioita voi pilkun tarkasti suunnitella etukäteen, sillä jotain menee varmasti pommiin kuitenkin. Kuitenkin ehdottoman tärkeää on muistaa käydä vaadittavat asiat luottamuksen muodostumisen takia läpi. Kiitos!

    28.4.2018
Post a Reply to Henri Roivas cancel reply

Add Comment
Loading...

Vastaa käyttäjälle Henri Roivas Peruuta vastaus

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close