Tampere
26 Nov, Thursday
4° C

Proakatemian esseepankki

Value first



Kirjoittanut: Eeva Haapamäki - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Luin Petteri Kilpisen Inspiroitunut -kirjan tiimimme Valuen kannalta juuri oikeaan aikaan. Olemme tiimissämme siinä pisteessä, että tiimimme arvot, pelisäännöt ja visio ovat työn alla. Aloitimme siitä, mitkä meidän jokaisen omat henkilökohtaiset arvot ovat. Kirja oli myyty minulle viimeistään siinä vaiheessa, kun luin miten tärkeitä tekijöitä toivo ja armo ovat johtamisessa. Olin juuri kirjan lukemista edeltävänä päivänä kertonut muun muassa juuri nämä arvot omina arvoinani. Ne siis ohjaavat toimintaani ja valintojani tietyissä tilanteissa ja tietyssä määrin. Kerroin tästä mielestäni ihmeellisestä yhteensattumasta ystävälleni, että miten voi olla mahdollista, että juuri kun olen nämä arvot määritellyt, alan lukemaan kirjaa, jossa näitä teemoja sivutaan. Hän sanoi, että ei se ole mikään ihme, vaan se on maailman logiikkaa. Hän tarkoitti varmaan, että jos olet orientoitunut tiettyihin asioihin, alat löytää niitä elämääsi entistä enemmän. Mene ja tiedä, mutta siitä hetkestä eteenpäin olin liimautunut kirjaan.

 

Toivo

 

Toivo on tiimin toimimisen kannalta merkittävä tekijä. Kun johtaja onnistuu luomaan ratkaisukeskeisen ilmapiirin, jossa uhkien ja epätoivon sijaan etsitään aina ratkaisua, ollaan oikealla tiellä.  Johtaminen on vaikuttamista ja toivon ilmapiirin luominen tarkoittaa mahdollisuuksien näkemistä ja uskoa tulevaan. Meidän kannattaa omaksua tiimimme toivoa luova ilmapiiri ja kulttuuri. Luottaa ja viestiä sitä, että on mahdollista nähdä ja etsiä ratkaisuja ongelmiin. Voimme luoda toivoa tiimin jäsenillemme päivittäin pienilläkin teoilla. Olemme jo alkaneet toimia näin. Meillä on järjestetty kirjaesseepajoja, jossa autamme toisiamme kirjoittamaan esseitä. Tällä tavalla teemme kirjaesseiden valmistumisen mahdolliseksi niillekin, joille se tuottaa ongelmia.  Optimismi on tärkeää toivon luomisessa, mutta viestien tulee olla myös rehellisiä.

 

Armo

 

Armo liittyy johtamiseen siten, että pakottamalla harvoin saadaan hyvää jälkeä aikaiseksi. Armo tarkoittaa tietynlaista kunnianhimoa ja kovien, mutta mahdollisten tavoitteiden asettamista. Tästä hyvänä esimerkkinä on tiimimme on kova halu saada sanoitetuksi arvot, visio ja missio. Osa tiimistä odotti, että arvot ratkaistaan yhdessä pajassa ja visio toisessa. Kummassakaan ei näin käynyt. Viisaampia kyllä olimme pajojen jälkeen, osa toki pettyneitäkin. Tässä juuri meidän tulee antaa itsellemme armoa ja olla myötätuntoisia itseämme kohtaan. Kyseessähän on juuri kunnianhimo ja tarve saada parhaat mahdolliset arvot ja kirkkain mahdollinen visio. Emme tyydy vähempään, mutta emme voi pakottaa itseämme suorittamaan näitä asioita. Vaikka armo on sanana mahtipontinen ja haiskahtaa luovuttamiselta, siitä ei ole kysymys.

 

Motivaatio

Meidän Valuessa kannattaa ottaa yhdeksi  tavoitteeksi motivaation johtaminen, sillä kukapa ei haluaisi olla osa inspiroitunutta ja korkeasti motivoitunutta tiimiä. Motivaation johtaminen lähtee oikeanlaisesta viestinnästä. Viestinnän tulee olla sellaista, joka viestii tiedon lisäksi esimerkiksi innostusta, arvostusta, avoimuutta ja yhteenkuuluvuutta ja tietysti toivoa. Ajattelen kyllä niin, että ihan kaikkien tiimiläisten  tulisi noudattaa tätä ohjetta. Esimerkiksi kun etsii omaan projektiinsa väkeä, ei haittaa yhtään mainita, että tietää, miksi uskoo, että omalla porukallamme tullaan saamaan hyvää jälkeä tai että kertoo miksi on itse niin innostunut asiasta. Innostus voi tarttua!

 

Viestintää on kaikki arkinenkin tiimiläisten kohtaaminen.  Mitä syvällisemmät suhteet saamme keskenämme rakennettua, sitä enemmän luotamme toisiimme ja sitä motivoivampaa on tehdä töitä yhdessä. Jos et tunne tiimiläisiäsi, on vaikea tietää, miten heitä voi motivoida. Suhteet vahvistuvat pienistäkin teoista. Siitä, että käymme yhdessä lounaalla tai pajan tauolla juttelemme niitä näitä. Kun tutustumme alamme välittää toisistamme ja luottamus vahvistuu. Syntyy lojaaliutta ja tiimin eteen työntekeminen alkaa motivoida enemmän.

 

Visio on olennainen asia motivaation kannalta. Moni saa sisäistä energiaa siitä, että he saavat käyttää vahvuuksiaan itseään suurempaan tarkoitukseen. Tärkeää on pilkkoa visio yksittäisiksi hankkeiksi, jotka pystyy helpommin konkretisoimaan. Vision pitää olla sellainen, että siihen voi samaistua ja se pitää viestiä niin, että siitä voi innostua.  Visio antaa meidän tiimille merkityksen ja tarkoituksen sille työlle, jota tiimiyrityksessämme teemme. Meidän täytyy Valuessa miettiä, miten saisimme sellaisen tunteen kaikille, että kokisimme olevamme jokainen tärkeä osa suuren tehtävän toteuttamista. Ei ole helppo homma, mutta olemme saaneet hyvän alun visiokeskusteluillemme.

 

Innostus 

Innostus on olennaista innovaatioiden syntymisessä. Tiimin tunteet ja asenteet ovat ratkaisevia asioita, kun halutaan luoda jotain uutta. Innokkuus on vahvasti kytköksissä taloudelliseen menestykseen nykymaailmassa, jossa muutos on vakio ja uudistusmiskyky elinehto.

Meillä oli Valuessa hetki, jolloin tuntui siltä, että tiukka muodollisuus ja asiallisuus ovat innostuneisuutta tärkeämpää. Tämä liittyi siis siihen perus-dialogisäätöön, jossa dialogi ei vielä toimi ja kaikkea kokeillaan, puheenvuorojen määrän rajoittamista esimerkiksi. Onneksi olemme päässeet tämän vaiheen yli ja jokaisella on mahdollisuus olla spontaani ja innostunut. Voisimme Valuessa jatkossa panostaa enemmän luovuuteen ja itseilmaisuun, sillä ne auttavat innovaatioiden syntyä.

Yrityksissä innokkuutta lähdetään helposti kasvattamaan kepeillä tai porkkanoilla. Esimerkiksi raha harvoin riittää työn ainoaksi sisällöksi ja merkitykseksi. Tietysti näin tiimiyrittäjän alkutaipaleella raha motivoi tekemään, mutta kehityttyämme se tuskin enää on olennaisin asia. Raha on ulkoinen motivaatiotekijä, mutta tärkeämpää on sisäiseen motivaatioon vaikuttavat asiat. Ne ovat sellaisia asioita, joita tekeminen itsessään synnyttää. Meillä Valuessa yhdeksi tärkeimmäksi arvoksi on noussut työn merkitykselliseksi kokeminen, joten sisäisen motivaation lähteisiin kannattaa yrittää tutustua. Mitä se on itse kullekin?

Meillä tulee olemaan tiiminä useita haasteita edessä. Esimerkiksi myyntipäivät, jolloin koko Akatemia kilpailee, kuka saa eniten myydyksi jotakin tiettyä tuotetta. Tämä voi joitakin itsessään jo motivoida, mikäli on kilpailuhenkinen ja pitää myynnistä. Mutta meille, joille myyminen vaatii oman asenteen työstämistä ja epämukavuusalueelle menemistä, innostuminen tästä tehtävästä ei ole itsestään selvää. Tarvitsen siihen siis innostusta eli inspiraatiota. Miten voisin löytää merkityksen ja motivaation tähän tehtävään?  Olenkin itse jo vastannut tähän asiaan, innostuksen voi herättää tuomalla tämä työ tiimillemme innostunein, optimistisin ja toiveikkain viestein, olemalla rehellinen projektin taustasta ja tilanteesta, muotoilemalla myynnin tavoite sellaiseksi, että voin ymmärtää ja samaistua siihen sekä korostaa sitä, että teemme työn yhdessä ja meillä on mahdollisuuksia menestyä.

 

 

 

Kommentit
  • Jani Bieck

    Hienoa pohdintaa kirjasta ja ajatuksista, jotka avasivat omiakin silmiäni!
    “Raha on ulkoinen motivaatiotekijä, mutta tärkeämpää on sisäiseen motivaatioon vaikuttavat asiat. Ne ovat sellaisia asioita, joita tekeminen itsessään synnyttää.” Todella hienosti sanottu ja samaistun tähän täysin!
    Ajatuksesi myyntipäivistä ja innostumisesta oli myös mielenkiintoista ja olen varma, että tulemme tiiminä innostamaan toinen toisiamme kohti parempaa.

    3.11.2017
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close