Tampere
22 Oct, Tuesday
9° C

Proakatemian esseepankki

Valittamista Palvelumuotoilusta



Kirjoittanut: Matias Savo - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Minulla oli suuria ongelmia saada järkevää minua kehittävää tekstiä aikaiseksi palvelumuotoilusta. Meidän ensimmäisen vuoden opintoihin kuuluu kirjoittaa yhteensä neljä kirjapistettä myynnistä ja palvelumuotoilusta. Mietin, miten lähtisin asiaa avaamaan ja pohtimaan. Sen sijaan että kehittäisin itseäni, niin ajattelin lähteä miettimään, miten selittäisin sen muille ja kuinka kehittää pamun kurssia tuleville saapumiserille. Palvelumuotoiluhan on todella oleellinen osa kannattavaa liiketoimintaa. Kuitenkin jo sana palvelumuotoilu hämää kovasti, joten alan nyt puhumaan palvelusuunnittelusta (engl. Service Design), mitä palvelumuotoilu todellisuudessa on.

Palvelusuunnittelun tärkein tavoite on saada palvelut vastaamaan asiakkaiden tavoitteita, mutta myös  vastaamaan palveluntarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Me teemme Proakatemialla palvelusuunnittelua lähes koko ajan. Palvelusuunnittelu on innovointia, oikean asiakaskunnan kartoittamista ja palvelupolun luomista. Simppeliä. Yksinkertaisuudestaan huolimatta minusta tuntuu, että varsinkin aloittavat yritykset unohtavat usein tehdä palvelusuunnittelun huolellisesti. Mahdollisesti oikea asiakaskunta on määrittämättä tai palvelupolusta puuttuu oleellisia asioita. Mutta mistä tämä johtuu? Sanasta palvelumuotoilu. Ennen tätä kevättä en tiennyt mitä termi tarkoittaa. Se on jotenkin todella harhaan johtava sana. Uskon, että jos termi vaihdetaan jo mainitsemaani palvelusuunnitteluun, ymmärrettäisiin paremmin, mistä todellisuudessa on kyse ja aiheesta alettaisiin ottamaan enemmän selvää, sekä huomioimaan omassa toiminnassa.

Nostan vielä hieman esille palvelumuotoilukurssia, jota käymme parhaillaan Proakatemialla. Meillä on aivan mahtava koutsi pamussa. Tirri on todellinen alan ammattilainen ja itselleni on ainakin tullut paljon uutta tietoa palvelumuotoiluun liittyen (varsinkin sen jälkeen kun ymmärsin, mitä termillä ylipäätään tarkoitetaan). Olen oppinut ottamaan paremmin huomioon eri tulokulmat palvelua tai tuotetta suunnitellessa ja ymmärtämään erilaisia juttuja, esim. ”testiversion” tärkeyden. Kaikista kehuista huolimatta minun täytyy sanoa, että pamun kurssi tuli meille aivan väärään ajankohtaan. Tämän kurssin sisältö olisi osunut aivan täydellisesti meidän viimesyksyn opintoihin, kun meillä oli vielä suhteellisen väljää kalenterissa. Asia mikä turhauttaa on se, että me innovoimme uuden palvelun tai tuotteen ensimmäisillä tunneilla tietämättä, mihin sillä todellisuudessa pyritään. Sen jälkeen olemme lähteneet jalostamaan ja etsimään oikeita liidejä tuotteelle, mitä emme todellakaan pysty/halua todellisuudessa toteuttaa. Se on asia, mikä oikeasti turhauttaa. Varsinkin, kun meillä on jo oikeitakin tuotteita ja palveluita, mitä jo myymme, mikä on aivan samaa hommaa, kuin leikki palvelun myynti. Meillä on valtava kiire muutenkin ja meillä menee suhteellisen paljon tunteja tähän leikkiprojektin suunnitteluun ja myyntiin. Eli niin kuin alussa sanoin, niin tärkeitä juttuja, mutta väärään ajankohtaan. Olemme kuitenkin ensimmäinen saapumiserä, joka tällä opetussuunnitelmalla menee ja asiat harvoin menee ensimmäisellä yrittämällä jiiriin. Olemme tässä suhteessa se ”testiversio”. Toivottavasti seuraavalle saapumiserälle tehdäänkin muutos opetussuunnitelmaan ja muutetaan tämä kurssi ensimmäisen syksyn opintoihin.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close