Tampere
28 Mar, Thursday
11° C

Proakatemian esseepankki

Valitse ensin asiakkaat



Kirjoittanut: Tuomas Aro-Heinilä - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Valitaan ensin asiakkaat ja luodaan sen pohjalta brändi yrityksellesi. Monesti sännätään markkinoille ilman selkeää kuvaa siitä kenelle myydään. Aletaan tihrustaa logoa, miettiä värejä ja painatuksia. Ketä varten? Ensin valitaan asiakkaat.

Miten sitten asiakkaat valitaan? No ei ainakaan perinteisellä tavalla. Perinteinen tapa on luoda ICA-profiili “Ideal Client Profile”. Siinä määritellään asiakkaan ikä, sukupuoli, ammatti, tulotaso, jne. (Bourn, 2016.) Hyvää tavassa on se, että tulee ajatelleeksi, sitä kenelle myy. Kyseisellä tavalla toimii kuitenkin omien olettamusten ja mielipiteiden varassa. Onko näin luotua asiakasta olemassakaan? Ja jos on, onko hän todella se asiakas, jota halutaan palvella.

LinkedIn käyttöön asiakasprofilointiin. Oma brändini Archill Closing keskittyy toimimaan liikkuvan kuvan ja elokuvan alalla tarjoten myyjän palveluita provisiopalkkauksella. Voin tehdä olettamuksia millaisia ihmiset ko. alalla ovat tai voin etsiä oikeita ihmisiä, joista rakentuu asiakasprofiilini. Alussa yritin paljon määrittää minkälaisia asiakkaani olisivat. Se oli hermoja raastavaa. Käyn tällä hetkellä LinkedIn-kurssia, jossa annettiin neuvo LinkedInin käytöstä. Hankin kuukauden ilmaisen Sales Navigator -lisäosan. Laitoin hakuun alaksi “Motion Picture and Film” sekä titteliksi korkeamman aseman ihmisiä. Sain ison liudan hakutuloksia. aloin ymmärtäää minkälaisia ihmisiä alalla toimii. Olen nyt aloittanut keskustelut muutamien kanssa, jotta minulle selviää minkä asioiden kanssa he taistelevat päivittäin ja miten se liittyy tarjoamaani palveluihin.

Miten alan toimijoista valikoidaan omat asiakkaat? Meillä tulee olla kriteeristö sitä varten. Minun kohdallani se on seuraava:
1. Myy yli $10 k tuotteita/palveluita.
2. Omaa myyntisuppilon, joka tuottaa laadukkaita inbound-leadejä.
3. On alansa vaikuttaja sosiaalisessa mediassa.

Tämä kriteeristö ohjaa jatkotutkimuksia. Alan karsia alan toimijoista pois tekijöitä, jotka eivät vastaa kriteereitäni. Kaikkia kriteereitä ei saa pintapuolisesti tarkasteltuna selville, joten otan heihin yhteyttä, liityn heidän uutiskirjeen tilaajaksi. Selvitän, miten asiat ovat.

Nyt olen sopimassa videokonferenssia yhden erittäin suuren alalla toimijan kanssa Yhdysvalloista. En ole vieläkään tietoinen tarkkaan asiakasryhmästäni, mutta se alkaa hahmottua pikku hiljaa. Olen kiitollinen siitä, etten vain luottanut omiin vaistoihini ja jäänyt makaamaan olettamuksiini. Todellisuus vaikuttaa tällä kohtaa olevan paljon hedelmällisempää kuin omat oletukseni. Miten on. Milloin sinulla, rakas lukija, on selvillä todellinen asiakasprofiilisi?

 

 

LÄHTEET
Bourn J.. 2016.How To Create An Ideal Client Profile And Use It To Make Your Marketing More Effective.Bourncreative. Luettu 8.3.2019.
https://www.bourncreative.com/how-to-create-ideal-client-profile/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close