Tampere
02 Dec, Wednesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Valintojen vaikeudesta: miksi nousen sängystä aamuisin



Kirjoittanut: Konsta Linkola - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mahdollisuuksien kasvaessa valintojen tekeminen vaikeutuu. Palaan usein samaan kysymykseen: miksi? Miksi haluan tätä? Proakatemia on ollut erinomainen paikka ruokkia yrittäjäsielun nälkää tehdä ja toteuttaa, ja uusia ideoita tulee koko ajan nopeammalla tahdilla. Toisaalta se on positiivinen ongelma, mutta voi aiheuttaa myös valtavaa stressiä. Olen joutunut kyseenalaistamaan monet intohimoni ja mielenkiinnon kohteeni viime vuosina, koska eteeni on tullut uusi ja mielenkiintoinen haaste, josta tekee mieli ottaa koppi. Olen visionääri luonteeltani, enkä todennäköisesti pääse siitä eroon ikinä, mutta haluan olla vahvempi seuraamaan intohimojani, ja oppimaan paremmin syyni nousta aamulla sängystä.

Vuosi sitten löysin Simon Sinekin Ted Talksin ”How great leaders inspire action”, jossa hän avaa omaa näkökulmaansa tähän kysymykseen. Vakuutuin miehen puheesta ja haalin lisää materiaalia käsiini, mutta vasta tänä talvena se alkoi oikeasti upota tajuntaan. Yksi syy siihen, miksi omien syiden löytämiseen menee niin kauan, on se, että ne on helppo ottaa itsestään selvyyksinä. Et voi ymmärtää niitä, jos et joudu kyseenalaistamaan niitä ja itseäsi.

Simon pohjaa ajatuksena kehämallille, jossa on kolme kerrosta: mitä, miten ja miksi. On helppoa kertoa toiselle, mitä tekee. Minä esimerkiksi valokuvaan mainoksia ja taidetta. Tämä taso kertoo vastaanottajalle paljon informaatiota ja sitä arvioidaan logiikalla. Miten minä sitä teen? Tallentamalla retkiäni ja tuottamalla luovia sisältöjä. Mutta miksi teen sitä? Tähänkin osaan vastata, koska olen miettinyt sitä viimeiset 3 vuotta. Haluan levittää seikkailun paloa ja aiheuttaa tunnereaktioita tarinoilla. Tämä on mahdollista muutenkin kuin valokuvaamalla, ja siksi olen päättänyt ryhtyä yrittäjäksi. Yrittäjyys on mielestäni yksi parhaita vastauksia kysymykseen ”miten”.

Simonin mukaan suurin osa meistä aloittamalla uloimmasta kerroksesta, mitä teen. Hänen kirjassaan ”Start with why” Simon kertoo, miksi menestyvät yritykset ja onnelliset työntekijät aloittavat kuitenkin aina kehän sisältä: ”miksi?”. Jos ajattelen itseänikin, en muista milloin viimeksi olisin aloittanut kertomalla miksi teen tätä esitellessäni itseäni uudelle tuttavalle tai myydessäni palveluita asiakkaalle. Mutta miksi aloittaa kertomalla miksi? Se yksinkertaisesti herättää enemmän tunteita. Sadat muut valokuvaajat ovat varmasti yhtä päteviä ottamaan kuvia, mutta jos voin vakuuttaa asiakkaani tunnetasolla, olen heitä edellä. Haluamme ympäröidä itsemme ihmisillä, jotka uskovat samoihin unelmiin kanssamme. Ja haluamme myös ostaa tuotteita niiltä yrityksiltä, joiden kanssa uskomme samaan unelmaan. Apple on mielestäni loistava esimerkki tässä. Heidän tuotteet ovat kalliita ja käyttöliittymät rajatumpia kuin muiden, mutta silti heidän tuotteitaan ostetaan. Heidän kilpailijat ovat aivan yhtä kykeneviä tekemään samat laitteet ja ehkä teknisesti parempiakin, mutta ne ei herätä minussa kiinnostusta. Miksi? Koska Apple ei myy minulle elektroniikkaa, he myyvät minulla muutoksen, jossa kyseenalaistetaan nykyinen ja pyritään luomaan mukava käyttökokemus yksinkertaisella designilla. Toki he haluavat tehdä rahaa ja voittoa, mutta se ei koskaan ole syy toiminnalle, vain sivutuote.

Kehäteoria on hyvä työkalu tarkastella yritysten ja organisaatioiden toimintaa. Mutta se on tärkeä myös henkilökohtaisella tasolla. Jokainen tekomme tulisi kulkea kehän sisältä ulos, mutta se onkin yllättävän vaikeaa. Mitä enemmän valintoja juodun tekemään, sitä enemmän yritän etsiä vastausta siihen miksi tekisin näin, ja sitä kauemmaksi vastaus tuntuu karkaavan. Tällöin on hyvä viheltää peli poikki ja ottaa rauhassa. Jouduin ottamaan talvella taukoa valokuvauksesta, koska olin kadottanut ne syyt miksi alun perin lähdin kuvaamaan, eikä toiminta tuntunut enää palkitsevalta. Erittäin monilla on vaikeuksia löytää oma intohimo ja palo tehdä asioita. Tähänkin on kuitenkin työkaluja, millä asiaa voi lähestyä. Olen käyttänyt näitä työkaluja tänä talvena paljonkin, kun olen koittanut uida mahdollisuuksien meressä kohti omaa saartani.
1. Katso taaksepäin: Omaa syytä ei voi keksiä, se pitää löytää sisältä. Mieti mitkä asiat ovat innostaneet sinua tekemään niitä asioita mitä olet tähän asti tehnyt.

  1. Minkä muutoksen haluat maailmassa nähdä? Älä mieti vain isoja kysymyksiä ja globaaleja kriisejä, tarkastele arkea ympärilläsi.
  2. Kysy läheiseltä. Kysy hyvältä ystävältäsi tai pitkäaikaiselta asiakkaaltasi MIKSI he viettävät aikaa kanssasi. He todennäköisesti ovat ajautuneet luoksesi, koska uskotte samoihin asioihin, ja saattavat nähdä ne selkeämmin ulkopuolelta.

Sinekin kehäteoria mullisti minun ajattelumaailman täysin, mutta haluaisin lisätä siihen myös oman kysymykseni, joka mielestäni on tärkeä: Kuka? Minulle on todella tärkeää, kenen kanssa teen töitä ja keneen voin luottaa. Se on hyvin läheisesti kytköksissä omiin arvoihin ja siihen, miksi teen mitä teen, mutta senkin jälkeen sinulla on oikeus valita ihmiset ympärillesi.

Innostun helposti uusista haasteista, ja unohdan sen, mikä minulle äsken oli niin tärkeää. Pian kysyn itseltäni, mitä minä oikeasti haluan tehdä, ja miksi. Kehä saattaa olla ikuinen, ja valinnanvaikeus tulee todennäköisesti kasvamaan iän myötä, mutta tärkeintä on olla rehellinen itselleen. Minä nousen sängystä, koska uskon uuden päivän tuovan jonkun seikkailun mukanaan. Valitsen ne ihmiset ympärilleni, jotka uskovat inhimillisyyteen ja välittävät muista. Valokuvaan yrittäjänä, koska haluan jakaa sitä seikkailua maailmalle. Miksi sinä teet mitä teet, ja mikä saa sinut ylös sängystä aamuisin?

Vuoden raivaaja 2019

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close