Tampere
26 Jun, Sunday
27° C

Proakatemian esseepankki

Vakavissaan tapahtuma-alan kriisistä



Kirjoittanut: Jimi Hautamäki - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Käsittelen esseessä koronan vaikutuksia tapahtuma-alalla vallitsevaan kriisiin.

Jokainen taide- ja tapahtuma-alalla toimiva taho sai tuntea nahoissaan koronan voiman maaliskuussa 2020, kun hallitus kielsi yleisötapahtumat määrittelemättömäksi ajaksi. Toukokuussa 2021 ei ole vieläkään selvyyttä, milloin tapahtumia voidaan taas järjestää ilman peruuntumisen pelkoa. Tapahtuma-alan ihmisillä on tilanne, missä rahat ei riitä ruokaan, vuokraan ja laskuihin, eikä ahdingolle näy loppua. (Tapahtumateollisuus 2021)

 

Tapahtuma-alalla toimivat tahot ovat usein yksinyrittäjiä tai freelance-työntekijöitä. Tämän takia he kuuluvat pahimpiin taloudellisen tukijärjestelmän väliinputoajiin. Taide- ja tapahtuma-ala on työllistänyt ihmisiä Suomessa kymmeniä vuosia täyspäiväisesti, mutta silti teattereita, kulttuuritapahtumia ja festivaaleja ei pidetä tarpeeksi ammatillisena toimintana, jotta se otettaisiin hallitustasolla vakavasti. Freelance-työntekijöiden pahoinvointi on todellinen. Muun muassa muusikoiden työ, johon on käyty ammatillinen tai akateeminen koulutus (Pop&jazz konservatorio, Sibelius-Akatemia jne.) tulisi olla yhtä vakavasti otettava ammatti siinä missä muutkin koulutusta vaativat ammatit.

 

Venynyt kriisi on pakottanut taide- ja tapahtuma-alan työntekijät kouluttautumaan kokonaan uuteen ammattiin. Monelle keski-ikäiselle ammattimuusikolle voi olla vaikea paikka edes saada töitä uudelta alalta ilman työkokemusta. Marinin hallituksen toiminta on ollut vähintäänkin epäjohdonmukaista ja kriisistä kärsineiden kohtelu epäoikeudenmukaista. Kulttuurialan tukipaketit ovat naurettavan pieniä suhteutettuna kriisistä kärsineiden lukumäärään. Mikko Kosonen tiivisti sosiaalisen median julkaisussa kulttuurialan tukien pienuuden laskemalla, että tukipaketti jaettuna kaikille kulttuurialan työttömille tasan olisi n. 125€/henkilö. Onko siinä sopiva korvaus puolentoista vuoden menetetyistä tuloista (vrt. n. 30 000€/vuositulot). Kosonen on toiminut tapahtuma-alan ahdingon aktiivisena äänitorvena. Kosonen on tutkinut muiden maiden kulttuurialan tukipakettien malleja, jotka ovat olleet toimivia ja tehnyt ehdotuksista julkisia adresseja.

 

Marinin hallitus ei ole tehnyt strategisia muutoksia kulttuuritukiin, vaan jatkaa epätasaista ja epäoikeudenmukaista tukijakelua. Tukipakettien jakautuminen epätasaisesti johtuu tällä hetkellä siitä, että hallitus on ulkoistanut varojen jakamisen Taikelle, MESille ja Opetus- ja kulttuuriministeriölle. Heidän tapansa käsitellä hakemuksia on ollut epäsopiva vallitsevaan tilanteeseen. Tukea hakevia on huomattavasti suurempi määrä, kuin tukea saavia. Sen lisäksi tapahtuma-alalta väliin putoaa teknikot ja muut ei-taidetta suorittavat työntekijät, jotka ovat ns. epäkelpoisia hakemaan ko. tukea.

 

Sen lisäksi että tapahtuma-ala työllistää artisteja, muusikoita ja teknikoita, niin se pitää sisällään tapahtumajärjestäjät, järjestysmiehet, tapahtumacatering yritykset, kuljetusalan yrityksiä (esim. Taksi) ja monia muita sidosryhmiä. Tapahtumateollisuuden blogikirjoituksen mukaan tapahtuma-alalla toimii Suomessa noin 3200 yritystä ja toimialan kokonaisarvo ennen koronaa oli 2,35 miljardia euroa. Ala työllistää Suomessa yhteensä noin 200 000 ihmistä. Se on lähes yhtäpaljon ihmisiä kuin koko Tampereen alueella asuu ihmisiä. Voidaan siis puhua mittavasta määrästä työttömiä henkilöitä. (Tapahtumateollisuus 2021)

 

Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole provosoida tai syyttää ketään. Sen on tarkoitus levittää tietoutta ja suhteuttaa sosiaalisessa mediassa nähtyjä tapahtuma-alalla toimivien avun huutoja. Olen toiminut tapahtuma-alalla 12 vuotta ja työllistänyt itseni normaaleissa olosuhteissa kokonaan tapahtumien avulla muusikkona. Muusikot, näyttelijät, taiteilijat, tapahtumajärjestäjät ja heidän taustallaan toimivat henkilöt on asetettu tilanteeseen, jossa heitä on kielletty harjoittamasta omaa ammattia. Silti valtio ei ole valmis tukemaan tätä ammattiryhmää asiaankuuluvalla vakavuudella.

 

Lähteet:

Tapahtumateollisuus, 2021. Tapahtumateollisuuden kriisi kärjistymässä – koko vuoden tapahtumat vaarassa ilman nopeita tukitoimia.

Tapahtumateollisuuden kriisi kärjistymässä – koko vuoden tapahtumat vaarassa ilman nopeita tukitoimia

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close