Tampere
04 Dec, Saturday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Vaikuttajien kautta kasvua



Kirjoittanut: Mika Nurmi - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinoinnin avulla pyritään tavoittamaan omaa kohderyhmää henkilöbrändien avulla. Toisinsanoen oman kohderyhmän seuraamia henkilöitä sosiaalisissamedioissa käytetään promoamaan yrityksen tuotteita omalle kohderyhmälle. Trendinä vaikuttajamarkkinointi on todella vahva viime vuosina ja ihmekös tuo. Jos mietitään nykypäivän markkinoinnin trendejä, kuten omnichannel, jossa pyritään huomioimaan asiakaskokemusta ja inbound-markkinointi, jolla pyritään luomaan arvoa tuottavaa sisältöä omalle kohderyhmälle. Henkilöbrändi näiden rinnalla on yksi tavoista, joita moni on ryhtynyt hyödyntämään edistämään omaa liiketoimintaa. Henkilöbrändin luominen on kuitenkin prosessina pitkä ja se vaatii suunnitelmallista ja systemaattista toimintaa saavuttaakseen täyden potentiaalin. Tästä syystä yritykset ovat ryhtyneet käyttämään ns. vaikuttajia markkinointikanavana.

Itsessäänhän vaikuttajamarkkinointi ei toimintatapana ole vanha. Monet yritykset ovat käyttäneet maailmanluokan urheilijoita, kuten esimerkiksi Michael Jordan, jonka mukaan Nike on muun muassa nimennyt oman kenkäsarjan. Tietysti nämä yhteistyöt julkkieksien kanssa ovat olleet hintavia siihen nähden, mitä nykypäivänä vaikuttajat sosiaalisissamedioissa kustantavat yrityksille.

Business Insiderin teettämän raportin mukaan, vaikuttajamarkkinointi tulee saavuttamaan 15$ miljardin markkina-arvon vuoteen 2022 mennessä. Luku kertoo siitä, miten suuri trendi vaikuttajamarkkinoinnista on kasvanut.

 

Keitä ovat vaikuttajat?

Vaikuttajia voivat olla ihan ketkä vain aina huippu urheilijoista tavallisiin ihmisiin ja naapurin putkimieheen. Kyseessä on kokonaisuudessaan henkilöbrändi ja henkilöbrändiin kuuluu niin vaikuttaminen kuin asiantuntijabrändi. Toisin sanoen vaikuttajia ovat kaikki, joiden sanalla on merkitystä tietyn ihmisryhmän sisällä.

Vaikuttajana voi toimia rakennusmies, joka tuo esiin työpäivän hyviä ja huonoja puolia tai kertoo alan muutoksista tavalla, joka vetoaa omaan kuulijaryhmään. Oma kuulijaryhmä ei välttämättä ole rakennusalalla toimivat henkilöt vaan se voi hyvin olla lukio ikäiset nuoret tai toimistotyötä tekevät henkilöt, kuten kirjanpitäjät tai arkkitehdit. Koska kyseessä on henkilöbrändi, jonka kautta toimitaan ja henkilöbrändillä on tarkoitus tuoda asiantuntijabrändiin persoona mukaan, josta muodostuu henkilöbrändi, niin kohderyhmän määrittävä tekijä on sisältö, jota vaikuttaja tuottaa ja kenelle hän sen kohdistaa esimerkiksi Instagramissa hashtageja (#) käyttämällä.

Vaikuttajamarkkinoinnissa on myös termi ”mikro-vaikuttaja”, joka yleisesti tarkoittaa vaikuttajaa, jolla on muutamia tuhansia seuraajia listallaan. Mikro-vaikuttajat ovat usein halvempia, koska mainonnan peitto on pienempi kuin vaikuttajilla, joilla on kymmeniä tai satoja tuhansia seuraajia. Mikro vaikuttajien käyttö on kuitenkin yleistynyt paljon ja näen siinä taustalla muutamia syitä. Mikrovaikuttajia käyttämällä mainonnan peitto on pieni, mutta vaikuttajia voi käyttää samalla rahalla useampia kuin ottamalla yhden tai kaksi vaikuttajaa suurella seuraajakunnalla. Kaikista tärkeimpänä kuitenkin – he keskustelevat seuraajiensa kanssa. Mikro-vaikuttajat ovat usein samanlaisia ihmisiä kuin muutkin, he käyvät töissä, kuntosalilla, tekevät ruokaa kotona ja tekevät motivoivaa sisältöä sosiaaliseenmediaan. Näihin ihmisiin meidän on helppo samaistua ja varmasti nämä ovat isoja syitä siihen, miksi yritykset haluavat tehdä yhteistyötä yhä enemmän mikro-vaikuttajien kanssa. Mikro-vaikuttajat tarjoavat myös usein paremman sitoutumisen postauksiin ja sijoitetun pääoman tuoton.

 

Miksi yritykset käyttävät vaikuttajia?

Markkinoinnissa on aina omia haasteitaan, kuten luottamuksen saavuttaminen loppukäyttäjän kanssa ja saada hänet tunnustamaan tuote tai palvelu validina ratkaisemaan hänen ongelmansa ja vielä päästä siitä suuresta tiedon valtamerestä edes läpi loppukäyttäjän näkeviin silmiin ja kuuleviin korviin. Vaikuttajamarkkinoinnissa käytetään hyväksi jo olemassa olevia henkilöbrändejä, jotka ovat jo keränneet oman kuulijakuntansa mielenkiinnon ja luottamuksen ja joita jo jopa heidän seuraajansa ihannoivat. Tämä antaa yrityksille mahdollisuuden ansaita jo heti se sama luottamus tuotteelleen tai palvelulleen ja päästä sitä kautta loppukäyttäjän luokse.

 

Mistä löytää vaikuttajia?

Vaikuttajien etsimisen voi aloittaa omasta lähipiiristä tai asiakaskunnasta. Usein parhaita vaikuttajia voivat olla tarkat kohderyhmät, kuten nyrkkeilyvarusteita myyvälle yritykselle lajin harrastajat ja siellä hieman menestystä kartuttaneet tai erävarusteita myyvälle yritykselle metsästäjät ja esimerkiksi partiolaiset. Ihminen ei juurikaan muutu sitten lapsuuden. Samat asiat pätevät aikuisiässäkin, kuten jos ala-asteella joku kaveri toi luokkaan uuden Pokemon-kortin tai toinen kaveri kertoi saaneensa pleikkarin synttärilahjaksi, niin hyvin todennäköisesti osa luokasta meni koulun jälkeen kotiin ja pyysi vanhempia tuomaan kaupasta uuden Pokemon-korttipakan tai laittoi lahjatoive listaan uuden pleikkarin.

Vaikuttajia kannattaa siis etsiä ensin omasta lähipiiristä, sillä silmällä, että keitä heidän seuraajansa ovat ja ovatko he sinun tuotteesi tai palvelusi mahdollisia loppukäyttäjiä, eli kohderyhmääsi.

 

Miten valita vaikuttajat?

Vaikuttajan valinnassa kannattaa miettiä, mitä sillä haetaan takaa ja ketä ovat hänen seuraajansa. Haetaanko vain määrällistä näkyvyyttä vai halutaanko laadullista, eli mahdollisesti edellä mainitun mukaisesti jollekin tietylle ja tarkalle kohderyhmälle kohdistamista.

Seuraajia on helppo hankkia esimerkiksi ostamalla tekaistuja seuraajia. Vaikuttajamarkkinointia on hyvä mitata, miten relevanttia jaettu sisältö on ollut kohdeyleisölle. Mittaamiseen voi käyttää Engagement raten seuraamista, eli miten hyvin seuraajat ovat reagoineet sisältöön.

 

 

 

 

 

 

Lähteet:

https://www.businessinsider.com/influencer-marketing-report?r=US&IR=T

https://www.tapinfluence.com/tp_resource/nielsen-case-study/?_ga=2.136436787.2015117763.1517829337-880564122.1516109708

https://www.checkout.fi/vinkkipankki/mita-on-vaikuttajamarkkinointi

https://promoty.fi/mikrovaikuttajat-miksi-brandiyhteistyo-kannattaa/?utm_source=Facebook&utm_medium=Post&utm_campaign=micro_influencers_blog_article&utm_term=promoty.fi

https://www.tomoson.com/blog/influencer-marketing-study/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close