Tampere
03 Dec, Sunday
-10° C

Proakatemian esseepankki

Vaikuttajasta apua



Kirjoittanut: Emilia Kovanen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Emilia Kovanen                                                                                                                9.5.2019 

Yksilöessee 

 

 

Vaikuttajasta apua? 

 

Somessa tapahtuu paljon ja kaikki ovat siellä. Kolme isointa kanavaa tällä hetkellä ovat Google, Facebook ja Instagram. Instagramissa on jo pelkästään 2 miljoonaa suomalaista käyttäjää. Puhumme huomiobisneksestä, ja kilpailemme ihmisten huomiosta. 

Vaikuttajamarkkinointi on nykypäivän uusi mainos. Se on tehostettua viestintää, huomaamatonta ja erittäin vaikuttavaa. Tulevat sukupolvet eivät enää katso televisiota tai lue paperilehtiä. He seuraavat medioissa heille mielenkiintoisia ihmisiä, vaikuttajia. 

Suomessa vaikuttajaksi luokitellaan henkilö, jolla on vähintään 10 000 seuraajaa. Vaikuttajaksi voi nousta kuka tahansa, he kaikki eivät todellakaan ole jo valmiiksi julkisuuden henkilöitä. Vaikuttajilla on jokin agenda, mikä ilmiselvästi kiinnostaa ihmisiä. Vaikuttaja tuntee itse seuraajansa kaikista parhaiten. Yksi tärkein asia vaikuttajan valitsemisessa on kohdeyleisö. Kysymys kuuluu, kenen kanssa jaat samakohdeyleisön? Kenen kanssa jaamme yhteiset asiakkaamme/seuraajamme? Vaikuttajaa ei siis saa valita miettimättä yleisöä. 

Vaikuttajaan täytyy luottaa, kun hänet on valittu. Emme saa luetella hänelle liikaa ehtoja, kuinka hänen tulee tuoda sisältöä esille. Hänen tulee olla luonnollinen ja hänen oman uskonsa palveluun ja tapahtumaan tulee näkyä aidosti. Se luo uskoa seuraajille. Joistakin vaikuttajista puskee läpi pelkät kaupalliset yhteistyöt, mikä on harmillista. Seuraajaan ei iske epäaito kaupallinen yhteistyö, plussana vielä se, jos vaikuttaja tekee niitä aivan liikaa. Onnistuneessa markkinoinnissa luonnollinen tarinankerronta muuttuu myynniksi. 

Vaikuttajamarkkinoinnissa on haasteena tehokkuuden seuranta. Instagramissa ja Snapchatissa näkeekuinka moni on nähnyt tai tykännyt kyseisestä julkaisusta, mutta kuinka moni katsoo kuvat/videot loppuun asti, ylipäätään ajatuksella?  Kuinka moni vaivautuu painamaan Instagramissa Swipe Up– painiketta? Kuinka moni ostaa juuri sitä kautta esimerkiksi lipun tapahtumaan? Kuinka kauan potentiaalinen asiakas harkitsee asiaa ja palaa vaikuttajan luoman huomion takia kuitenkin mahdollisille nettisivuille ostamaan lippua? Vaikuttajamarkkinointi voi olla nopeaa tai pitkäjänteistä. Mutta jos kyseessä on esim. elintarvike, datan kerääminen olisi oletettavasti haastavampaa. Otamme vaikutteita niin monesta paikkaa, ja se on älyttömän mielenkiintoista. 

Vaikuttaja luo lisäarvoa tapahtumalle, koska saamme vaikuttajan kautta häneen luottavia seuraajia. Tavoitteenamme on saada asiakkaita, tuoda asiaa lähemmäksi ihmisten arkea, ja näyttää että olemme keksineet ratkaisun talouskasvatuksen kanssa pähkäileville ihmisille. 

Mitä vaikuttaja maksaa, kuinka prosessi oikeasti toimii? Sitä meidän täytyy lähteä etsimään ja tutkimaan. Vaikuttajamarkkinointi nousee jatkuvasti enemmän pinnalle, sen tuottavuutta on haastavampaa seurata, joten sille on myös vaikea laittaa hintalappua. Lähdemme Akatemiaulkopuolelle, tutkimme keitä kohderyhmämme (alkuun Tampereella) seuraa sosiaalisessa mediassa, otamme yhteyttä vaikuttajiin ja luomme yhteistyötä heidän kanssaan.  

 

 

 

 

LÄHTEET: 

https://www.indieplace.fi/vaikuttajamarkkinointi-lyhyt-oppimaara/ 

https://www.meltwater.com/fi/blog/6-tapaa-mokata-vaikuttajamarkkinoinnissa/ 

https://www.harvamarketing.fi/blog/vaikuttajamarkkinointi-on-aitoa-ja-mitattavaa 

https://www.youtube.com/watch?v=dpHRU3LePh0 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close