Tampere
07 Dec, Saturday
3° C

Proakatemian esseepankki

Vaikuttajamarkkinointi



Kirjoittanut: Jesse Niemi - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita
Useita
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Sosiaalisen median vaikuttajat, eli suuria seuraajamääriä houkutelleet ihmiset ovat osa nykypäivän markkinoinnin koneistoa. Sosiaalisessa mediassa aikaansa kuluttavat ihmiset, erityisesti nuoriso, ovat parhaiten mainostajien tavoitettavissa mielenkiintoisten somevaikuttajien kautta. Vaikuttajamarkkinointi on hyvä ja tehokas keino kohdennettuun markkinointiin ja markkinoinnista saadaan vaikuttajan avulla tehtyä uskottavaa ja aitoa kohderyhmälle.

 

Ihmiset etsivät netistä tietoa tarvitsemistaan tuotteista ja palveluista. Yhä enenevissä määrin ostopäätöksen tekoon vaikuttavat netistä löytyvät suosittelut. Suositteluja voi löytää blogeista, vlogeista ja eri sometilien julkaisuista.

Voisi kuitenkin kuvitella, että kaikkein voimakkaimmin ostopäätökseen vaikuttaa bloggaaja, jota ostopäätöstään harkitseva ihminen on seurannut pidemmän aikaa ja johon hän tuntee jonkinlaista samaistumista. Sosiaalisessa mediassa voikin siis kohdentaa oman tuotteen tai palvelun markkinointia etsimällä somesta vaikuttajan tai vaikuttajia, joiden tuottama sisältö on oman asiakaskohderyhmän mieleen. Vaikuttajamarkkinointi sopii siis erityisesti B2C, eli kuluttajapuolen markkinointiin. Viime aikoina merkittävimpiä sosiaalisen median kanavien kautta nousseita yrityksiä ovat monet vaatealan toimijat ja asusteiden valmistajat. Aloilla, joilla tuotetaan jotain päälle puettavaa, vaikuttajamarkkinointi toimii luonnollisesti hyvin, koska tuotteiden esittely on vaivatonta ja nopeaa.

 

Vaikuttajamarkkinoinnissa hyvää on se, että sitä ei tarvitse välttämättä tehdä kaikkein tunnetuimpien julkkisten kanssa, saadakseen yritykselle hyvää ja tuottavaa näkyvyyttä. Suomen tasolla suuret julkisuuden henkilöt laskuttavat jo yhdestäkin julkaisusta suuria summia. Ihmisillä on kuitenkin taipumusta uskoa muita ihmisiä, kun jonkin tuotteen tai palvelun ostoa harkitaan. Sillä ei kuitenkaan ole monellekaan merkitystä, onko sosiaalisen median vaikuttajalla 2000 vai 20 000 seuraajaa, jos vaikuttajaan koetaan vahvaa samaistumisen tunnetta. Tästä syystä yrityksen, joka harkitsee vaikuttajamarkkinointia, tulee ensimmäisenä selvittää, minkälaisia vaikuttajia oma asiakaskunta somessa seuraa. Jos sopiva vaikuttaja löytyy ja tällä on ”vain” 5000 seuraajaa, voi mainoksen tuottaminen olla silti paljon kannattavampaa, kuin sellaisen henkilön palkkaaminen, jonka tiliä seuraa kymmenkertainen määrä. Tämä johtuu siitä, että iso osa suuremman julkkiksen seuraajista ei osu toimeksiantajayrityksen asiakaskohderyhmään. Somessa vaikuttajien avulla tehtävä markkinointi pitää olla äärimmäisen hyvin kohdennettua, jotta sillä saavutetaan maksimaalinen hyöty. Tietenkin suuria seuraajamääriä omaavien vaikuttajien käyttö on silloin hyödyksi, jos yritystä halutaan tuoda yleisesti koko kansan silmien eteen. Tällöin hyöty onkin kuitenkin enemmän yleisessä näkyvyydessä, eikä suorassa myynnin kasvussa ja siten rahallisessa tuloksessa.

 

Sosiaalisessa mediassa vaikuttajien avulla tehdyn markkinoinnin voi ottaa luontevaksi lisäksi muuta markkinointikoneistoa. Tähän kelpaavat pienemmätkin somevaikuttajat, jotka usein eivät laskuta hurjia summia. Monet sosiaalisen median nousevat vaikuttajat ottavatkin mielellään yhteistöitä vastaan, mikäli ne tukevat heidän omaa sosiaalisen median henkilöbrändiään. Pienillä yhteistöillä vaikuttajana voi tienata hieman taskurahaa muiden töiden päälle ja samalla oma sosiaalisen median status muuttuu hieman vakuuttavammaksi. Kaupallinen yhteistyö merkintä näyttää nimittäin myös seuraajille, että somea ei tehdä enää pelkästään oman huvin vuoksi. Joitakin seuraajia tämä voi karkottaa, mutta myös uusia voi ilmestyä.

 

Menestyksekäs vaikuttajamarkkinoinnin käyttö vaatii budjetointia, hyviä valintoja, luottoa valittua vaikuttajaa kohtaan, vaikuttajan mielipiteiden kuuntelua ja mittaamista.

Budjetointi on osa kaikkea markkinointia ja se on osa myös vaikuttajamarkkinointia. Ennen vaikuttajan etsimistä, on tärkeää tehdä selvä budjetti, jotta tiedetään minkä kokoluokan vaikuttajaa voidaan etsiä.

Hyvä valinta tarkoittaa vaikuttajaa, joka osuu juuri oman asiakaskohderyhmän piiriin. Blogeihin ja erilaisiin vaikuttajiin tutustuminen kannattaa tehdä huolellisesti, jotta budjetoidut rahat eivät mene hukkaan. Aina pitää kuitenkin muistaa, että vaikuttajat päättävät itse, lähtevätkö he yhteistöihin mukaan vai eivät.

Vaikuttajaa kohtaan täytyy osoittaa luottamusta, sillä vaikuttajat tuntevat oman seuraajakuntansa paremmin kuin kukaan ulkopuolinen. He myös tietävät millaista sisältöä seuraajille kannattaa luoda. Tämä yhdistyy hyvin vaikuttajan mielipiteiden kuunteluun. Jos vaikuttaja on sitä mieltä, että ehdottamasi kaltaista sisältöä ei kannata julkaista, on mielipide syytä ottaa huomioon. Muutenkin vaikuttajan tuottamaan sisältöön kannattaa lähtökohtaisesti luottaa ja antaa markkinoinnin toteuttamiseen vaikuttajalle myös mahdollisimman vapaat kädet. Tietyt raamit voi ja kannattaakin tietenkin luoda, kuten deadlinet postauksille. Parhaiten vaikuttajamarkkinointi toimii kuitenkin, kun seuraajat eivät huomaa teennäisyyttä vaikuttajasta. Teennäinen esittelytapa tuotteesta tai palvelusta on mielestäni yksi puistattavimpia katsottavia asioita sosiaalisessa mediassa.

Lopulta vaikuttajamarkkinoinnin käyttöä ja hyödyllisyyttä kannattaa mitata. Yrityksen sosiaalisen median kanavilla tapahtuvaa liikennettä ja klikkauksia kannattaa seurata aktiivisesti vaikuttajamarkkinoinnin ajan ja tehdä sen jälkeen päätöksiä mahdollisesta jatkosta.

 

Vaikuttajamarkkinointi on tullut työkenttään ja markkinointiin jäädäkseen sosiaalisen median myötä. Vaikuttajamarkkinoinnin käyttö on trendi, joka on vallannut tiettyjä aloja, mutta moni iso toimiala on vielä kokonaan pimennossa kyseisen markkinointikeinon käytössä. Vaikuttajamarkkinointia voitaisiin käyttää hyvin moniin asioihin ja aloihin, jossa sitä ei vielä aktiivisesti käytetä. Koska nuoriso on siirtynyt jo aikaa sitten radioiden ja television ääreltä puhelimen äärelle, olisi yritysten syytä tehdä sama perässä. Nuoriso on tuleva ostovoima, johon myös perinteisempien toimialojen olisi hyvä kääntää katseensa.

 

Lähteet:

Kääriäinen 2017, Vaikuttajamarkkinointi on tutkitusti tehokasta. Luettu 2.12.2019 https://viestijat.fi/vaikuttajamarkkinointi-tutkitusti-tehokasta/#2c414a28

Sorkio, S. 2019. Vaikuta videolla. Helsinki. Mainostajien liitto.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close