Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuuden näkymät vuodelle 2022



Kirjoittanut: Ida-Maria Valtti - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Vaikuttajamarkkinointi
Misme Halonen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Vaikuttajamarkkinointi on tehokas mainonnan muoto, jossa yritys tekee yhteistyötä kohderyhmäänsä koskettavan vaikuttajan kanssa. Erityisesti näin ”koronavuosina” vaikuttajamarkkinoinnin teho on näkynyt yrityksille, kun ihmiset viettävät paljon aikaansa kotona ja ulkoistautuvat maailmasta. Sosiaalisen median voima ja sen kautta kerrotut inhimilliset ja koskettavat tarinat ovat loistavia alustoja yrityksille saada jalkaansa vaikuttajan sisällön väliin ja saada silmäpareja yrityksen mainosten äärelle. Ping Helsingin artikkelin mukaan Suomessa satsattiin jo vuonna 2020 lähes 30 miljoonaa euroa ja 60 % mainostajista käyttivät vaikuttajamarkkinointia osana viestintäänsä. Eikä sinänsä ihme, sillä kuluttajat luottavat vaikuttajiin ja tekevät ostopäätöksiä vaikuttajien vaikutuksesta. Tänä vuonna 2021 somessa nähtiin maailmantilanteen takia enemmän pr- lähetyksien avaamista ja kaupallista sisältöä, mikä kertoo siitä, että yritykset ovat huomanneet vaikuttajien tehokkuuden osana yrityksen markkinointistrategiaa. Vaikuttaja pääsee kuluttajalle mukavalla tavalla tämän kotiin, suoraan älylaitteeseen ja osaksi kuluttajan arkea.

 

Ensi vuonna 2022 vaikuttajamarkkinointi tulee entistä näkyvämmäksi osaksi jokapäiväistä somea ja se tulee pohjautumaan entistä vahvemmin aitoon, elämänmakuiseen ja avoimeen tarinankerrontaan (Ping Helsinki, 3.12.2021). Ensi vuonna vaikuttajamarkkinointi tulee olemaan entistäkin enemmän osana organisaatioiden kaupankäynnin mahdollistajana. Vaikuttajien kautta yritys saa näkyvyyttä, joka näkyy uskottavana, luotettavana ja rehellisenä ulospäin ja potentiaalisille ostajille asti. Konkreettisesti kauppoihin ohjaavuus näkyy tänä vuonna suorien mainoslinkkien käytön vapauduttua kaikkien Instagram- käyttäjien käyttöön, kun aiemmin linkit sai käyttöönsä vain yli 10 tuhannen seuraajan käyttäjät. Näin yritys pystyy tehokkaammin hyödyntämään esimerkiksi mikrovaikuttajia yhteistöissään ja saamaan helpommin asiakkaat suoraan sinne, minne heidät toivotaankin eli esimerkiksi verkkokauppaan.

 

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit vuodelle 2022

 

Videosisältö on lisääntyvissä määrin trendannut kaikilla alustoilla. Tiktok löi itsensä läpi ja sen pariin eksyvät yhä vain vanhemmat käyttäjät. Suomessa Tiktokin käyttäjiä on tällä hetkellä yli puolet 18-24- vuotiaita, mutta yli 30-vuotiaiden määrä kasvaa koko ajan. Tiktokin käyttäjien keski-iän ennustetaan kasvavan vuonna 2022.

Videoiden trendaavuus näkyy myös muilla kanavilla ja esimerkiksi Instagramissa uusi reels- ominaisuus eli lyhytvideot tuovat katselukertoja ja tavoittavat isomman määrän katseluita, kuin vanhat postaukset ja stoorisisällöt. Instagramin algoritmit suosivat näitä lyhytvideoita ja niihin kehitellään koko ajan kaupallisia ja myyntiin ohjaavia elementtejä.

Tulevaisuudessa kaupallisten yhteistöiden pitkäjänteisyys korostuu. Lyhyet kampanjat ja tempaukset eivät somessa enää tuota hedelmää, vaan seuraajien luottamus saadaan pidempiaikaisten yhteistöiden avulla. Tällaisten yhteistöiden avulla vaikuttaja otetaan osaksi suunnitteluprosessia ja yhteistyöt syntyvät vahvassa vuorovaikutuksessa vaikuttajan ja seuraajien kanssa. Ping Helsinki kertoo kokemuksiensa mukaan asiakaspidon parantuvan, kun seuraajat näkevät esimerkiksi yrityksen tuotteet osana vaikuttajan arkea ja hänen käyttävän ja suosittelevan tuotteita luonnollisesti ja aidosti omassa elämässään. Pitkäjänteisyys ei yksinään kuitenkaan tuota toimivaa yhteistyötä, vaan vaikuttajan pitää jakaa yrityksen kanssa samoja arvoja ja sopia osaksi yrityksen viestintä- ja markkinointisuunnitelmaa. Yhteistyöhakuihin kannattaakin suhtautua samalla tavalla kuin rekrytointiprosessiin. Näin varmistetaan, että vaikuttajan välittämä viesti on uskottava ja inhimillinen. Pitkäjänteisen yhteistyön positiivisia puolia on myös vaikuttajan mahdollisuus tulla osaksi yrityksen tuotteiden kehitysprosessia. Kun vaikuttajan seuraajat ovat yrityksen ihannekohderyhmää, voi vaikuttaja erilaisten kyselyiden avulla selvittää, mitä seuraajat ovat mieltä yrityksen tuotteista ja palveluista. Näin yritys saa luotettavaa, tehokasta dataa, joiden avulla kehittäminen on mahdollista luoda asiakkaan toiveita kuunnellen ja asiakasta varten.

 

 

 

Lähde:

Ping Helsinki. 3.12.2021. Vaikuttajamarkkinoinnin trendit vuonna 2022. https://pinghelsinki.fi/vaikuttajamarkkinoinnin-trendit-vuonna-2022/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=2022_trendikatsaus_miten_vaikuttajamarkkinointi_kehittyy_kutsu_ping_webinaariin&utm_term=2021-12-12

Kommentoi