Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Vaikuttajamarkkinoinnin testaus



Kirjoittanut: Inga Keski-Heikkilä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Olemme testanneet vaikuttajamarkkinoinnin tehoa nyt kolmen eri vaikuttajan kanssa. Halusimme testata vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuutta eri kohderyhmille. Kaupassamme on paljon tuotteita, josta varmasti löytyy jokaiseen makuun sopivia tuotteita, mutta omat seuraajamme ovat suurimmaksi osaksi tietoisia kuluttajia. Nyt halusimme lähestyä toisenlaisia kuluttajia somevaikuttajien avulla, ja tavoittaa uudenlaista kohderyhmää. Valitsimme tietoisesti eri tyylisiä vaikuttajia ja tutkimme heidän tyyliään kuitenkin pitäen mielessämme sen, ettei vaikuttajan arvot ole hirveästi ristiriidassa yrityksemme arvojen kanssa. Pahimmillaan voisi käydä niin, että yhteistyön myötä luottamustamme aiempiin asiakkaisiimme, jos vaikuttajan arvot ovat pahasti ristiriidassa omien arvojemme kanssa. Koska olemme asian äärellä ensimmäistä kertaa, on matkanvarrella tullut hieman haasteita. Emme oikein ole osanneet mitata vaikuttajayhteistyön kannattavuutta, koska meillä ei ole ollut alennuskoodeja tms, jolla mitata yhteistyöstä tulleita asiakkaita. Jatkossa meidän olisi hyvä pyytää aina vaikuttajan data jo etukäteen ja verrata yhteistyön sisältöä ja dataa hänen aikaisempaan sisältöön ja lukuihin. Sillä tavoin pystymme molemmat kehittymään omilla aloillamme ja valita jatkossa vaikuttajia niin, että tavoitteet täyttyvät

Kolmannessa yhteistyössä heräsimme siihen, että tavoitteiden läpikäynnillä on todella iso merkitys, jotta yhteistyöstä tulee molemmin puolin kannattavaa. On tärkeää, että molemmat ovat samalla kartalla tavoitteiden ja toimien kanssa. Haluamme kuitenkin antaa vaikuttajalle vapauden tehdä se omalla tavallaan, jotta hänen oma linjansa somessa pysyy. Seuraajat kyllä aistivat, jos sanelemme mitä vaikuttajan tulee tehdä ja sanoa. Ensi kerralla kun teemme vaikuttajayhteistyötä, niin istumme rauhassa alas porukalla ja käymme läpi kunnolla mitä tavoitteita kummallakin osapuolella on. Tärkeää on käydä läpi millaiset sisällöt vaikuttajan kohderyhmää kiinnostaa, sillä on turhaa jakaa sellaista sisältöä, joka menee kuin kuuroille korville ja pahimmillaan vaikuttaja menettää luottamusta seuraajiinsa. Olemme myös nykyisten yhteistöiden osalta unohtaneet kerätä dataa talteen, jotta pystymme vertaamaan vaikuttajien tuomaa arvoa yrityksellemme. Datan keräämisen tärkeys jälleen nosti päätään, eikä sen tärkeyttä voi koskaan korostaa liikaa. Ilman dataa, meidän on mahdoton kehittää toimintaamme. Onneksi kuitenkin heräsimme siihen nyt, jotta voimme jatkossa toimia paremmin ja järjestelmällisemmin.

 

Lähteet

Markkinoinnin tulosten mittaaminen, Oleg. www.digimarkkinointi.fiLuettu 6.12.2019

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/3-markkinoinnin-tulosten-tulkinnan-haastetta

Markkinointiradio podcast, Salla Erkkilä & kestävämpää vaikuttajamarkkinointia, kuunneltu 24.7

Vaikuttajamarkkinoinnin mittaaminen, Eeva. www.digimarkkinointi.fiLuettu 6.12.2019

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/vaikuttajamarkkinoinnin-mittaaminen

Kommentoi