Tampere
28 Jan, Thursday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Vaikuta ja markkinoi mediassa



Kirjoittanut: Aleksi Suni - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Vaikuta ja markkinoi mediassa

 

 

Nykymaailmassa kuluttaja tekee jatkuvasti enemmän ja enemmän päätöksiä internetissä. Some-markkinoinnin merkitys on siis päivä päivältä liike- ja yritysmaailmassa tärkeämpää kuin se on ollut aikaisemmin. Sen merkityksestä puhuu jokainen kouluttaja seminaareissaan ja asian tärkeyttä toitotetaan jokaisessa nykypäivän viestintään ja markkinointiin liittyvässä lehtijutussa ja arkisessa keskustelussa. Itse kukin yrittäjä joutuu miettimään some-markkinointinsa sisällön laatua päivittäin, jotta saisi kaikkien mahdollisten asiakassegmenttien edustajat tavoitettua ja myytyä heille omaa tuotettaan tai palveluaan. Verkkoasioinnin helppous viehättää asiakasta ja tämän vuoksi rasvaiset nettisivut ja medioiden huono hyödyntäminen viestinnän välineenä antaa kilpailuetua muille saman alan toimijoille. Some-markkinointi on etenkin tulevaisuudessa, mutta myös juuri tällä hetkellä oikein toteutettuna se työkalu, joka muuttaa kilpailutilanteita suuntaan kuin toiseen kuukausittain, viikoittain ja jopa päivittäin. Viehättävät ja mielenkiintoa herättävät sisällöt verkossa luovat yrityksestä tietyn kuvan, jolla asiakas sitouttaa itsensä puolivahingossa tiettyjen sisällöllisten arvojen ja mielikuvien luomisen tuloksena brändeihin. (Urpelainen, A. 2018. Sometus kannattaa, johtajillekin. Talouselama.fi.)

 

 

Nykypäivänä tahdotaan luoda asiakkaalle helppo ja hyvä ratkaisu tehokkaalla tavalla ilman useita tapaamisia ja raskasta jalkatyötä tai muuta yksilöllistä kontaktointia. Some-markkinointi on ylivoimaisesti paras tapa tähän. Halutaan markkinoida ja myydä omaa tuotetta. Halutaan kassaan rahaa mahdollisimman kevyellä henkilöstörakenteella. Hyvällä some-markkinoinnilla voidaan tuoda asiakkaan nenän eteen kotisohvallekin hänelle lisäarvoa markkinoimalla esimerkiksi kampanjoita. Hyvin tuotetun mediasisällön ansiosta kuluttaja klikkaa kiinnostavaa kampanjaa, jolloin viestinnän ulkoasu ja helppous määrää sen, että löytääkö kuluttaja itsensä samalta sivulta vielä myöhemmin. Tällöin ei tarvitse aktiivisia myyntimiehiä tai ainakin niitä voidaan vähentää, sillä asiakkaan lämmittäminen ostopäätökseen on tapahtunut jo sisältöä luodessa ja asiakas toteuttaa ideamyynnin itse kauniin visuaalisen näkymän ansiosta ilman myyntimiehen taivaanrannan maalailua tai painostavaa presentaatiota. Asiakas on paljon vastaanottavaisempi, kun hän saa tehdä päätökset ajan kanssa omalla mukavuusalueellaan vaikka kesämökillään rantatuolissa.

 

Some-markkinoinnin oikeanlaisella hallitsemisella voidaan tuoda esiin yrityksen arvot tehokkaasti. Hyvä myyjähän antaa aina myyntipuheessaan aikaa yrityksen arvojen kertomiselle. Usein saman alan yrittäjillä on samanlaisia arvoja ja lämmin asiakas saa kuulla monelta edustajalta samanlaista harjoiteltua tunteisiin vetoamista arvoja kerrottaessa. 99% asiakkaista ajattelee mielessään, että niinhän ne kaikki sanoo. Hyvin muotoillulla sisällöllä pystyy myös arvot ujuttamaan uskottavammin asiakkaan ajatuksiin, joka myöhemmin vaikuttaa lopullisessa päätöksessä tilata tuote tai palvelu. Verkossa kukaan ei tuputa asioita, vaan arvojen tullessa ilmi hyvässä sisällössä, asiakas tuntee itse haluavansa lukea ja tietää arvot yrityksestä, jonka kampanjasivuilla tai Facebook-päivityksessä hän parhaillaan surffailee.

 

Brändääminen on some-markkinoinnin päätehtävä ja asia, johon some-markkinointia eniten myöskin käytetään. Brändäämällä luodaan yrityskuvaa ja halutaan saada kaikki tietämään firman logo, yrityksen tai henkilön nimi ja tuote tai palvelu. Useat menestyneet yritykset ja yksittäiset henkilöt ovat tehneet pitkäjänteistä työtä brändäämisessään some-markkinoinnin avulla. Hyvä esimerkki on esimerkiksi kiinteistönvälittäjä Andrei Koivumäki, joka on jo vuosia brändännyt itseään sosiaalisessa mediassa tuottamalla sisältöä, joka jakaa mielipiteitä ja saa ihmiset kiinnostumaan hänen palveluistaan kodin myymisessä ja uuden löytämisessä. Andrein henkilöbrändi on alalla yksi tunnetuimmista, ellei nykyään jo tunnetuin. Tämä on auttanut häntä myymään listojen kärjessä asuntoja pääkaupunkiseudulla jo muutaman vuoden ja on helpottanut hänen asiakkaiden hankintaa, sillä henkilöbrändillä on jo tässä vaiheessa niin paljon kysyntää. Onnistunut henkilöbrändi on samalla myös nostanut tietysti kysyntää hänen kollegoilleen samassa firmassa, sillä myös hänen yrityksensä Neliöt Liikkuu LKV on tapetilla aina kun Koivumäen omat kasvot ovat jossain esillä. Tämänlaisella työllä some-markkinointi on mennyt asiakkaiden alitajuntaan ja pääkaupunkiseudulla kotinsa myyntiä harkitseva henkilö usein ainakin miettii Andrei Koivumäen pyytämistä tekemään asunnosta hinta-arvio. Myös tämän vuoksi hänellä on ainakin puheiden ja joidenkin juttujen mukaan mahdollista ottaa keskimääräistä välittäjää suurempia komissioita asuntokaupoista, sillä verkkoviestinnän oikeanlainen hyödyntäminen tuo hänen listauksensa potentiaalisten ostajien verkoston silmille päivittäin. (Reinikainen, P. 2019. Kiinteistönvälitystoimisto keräsi 15 miljoonan euron edestä toimeksiantoja viidessä päivässä: Andrei Koivumäki paljastaa, miten se onnistui. Yrittajat.fi )

 

Kysytään keneltä yrittäjältä tahansa, on vastaus some-markkinoinnin tärkeydestä aina sama. Ilman sitä ei nykymarkkinoilla enää pärjää. Jotkut vanhoihin kaavoihin kangistuneet ja itsensä yleisön silmissä jo ennen kuluttajien ostotottumuksien muuttumista ja some-markkinointivallankumouksen tuloa vahvasti brändänneet yritykset ja henkilöt eivät välttämättä ole pystyneet mukautumaan verkkoviestinnässä nykypäivän vaatimustasolle, mutta pärjäävät silti vanhalla tyytyväisten asiakkaiden verkostolla. Nämäkin yritykset ja henkilöt kuitenkin ennemmin tai myöhemmin palkkaavat työvoimaa ja/tai ostavat ulkopuolista apua some-markkinoinnin alle peläten kelkasta putoamista vahvasti ja nopeasti kasvavilta uusilta kilpailijoilta, jotka hyödyntävät some-markkinointia oikealla tavalla ja tehokkaasti.

 

Kun itse nuorina yrittäjinä ajattelemme some-markkinoinnin tarpeellisuutta, emme voi väittää, ettemme viettäisi asian parissa unettomia öitä. Ajattelemme usein stressin vallassa tapoja, joilla saamme omia henkilöbrändejämme ihmisten tietoisuuteen niin, että pystyisimme miellyttämään valtaosaa ihmisistä sisällöillämme. Päivitämme sitten Facebookia, Linkediniä tai Instagramia, käytämme julmetusti aikaa sisällön ulkoasuun. Sosiaalinen media on aloittelevalle yrittäjälle loistava paikka erottua muista niin hyvässä kuin pahassa. Lukuisat tuttumme ovat myös ajautuneet niin sanottuun roskakoriin, sillä vaikka yrityksen tai henkilön idea ja ajatukset ovat hyviä, on verkkoviestintä silti joko mautonta tai ulkokuori näyttää huonosti kasatulta linnunpöntöltä. Lähipiirimme ja verkostomme kokemuksista voimme siis todeta some-markkinoinnin auttaneen niin menestymään kuin hukkaamaan potentiaalinsa.

 

Painotammekin some-markkinoinnin merkitystä. Sille on varattava työpäivästä aina aikaa. Jos ei julkaisumielessä, niin ainakin tarkkailemalla muiden toimijoiden some-markkinointia. Some-markkinoinnilla pystyt tekemään itsestäsi kovemman nimen kuin oikeasti olet. Tällä tavalla pystymme myymään mielikuvia kuluttajille ja muille seuraajille, jotka mahdollisesti ovat asiakkaitasi tulevaisuudessa. He ovat niitä, jotka maksavat sinun autosi, kesähuvilasi ja asuntosi. llman laadukasta some-markkinointia, siihen paneutumista, sen opettelemista ja raa´asti sen hallitsemista, et voi tulevaisuudessa olla miljoonabisnes. Saatat pystyä itsesi elättämään, muttet ikinä luomaan suurta ja mahtavaa, mielenkiintoista ja menestyvää yritystä tai asettaa itseäsi asemaan, jossa aidosti kilpailet joka ikisestä mahdollisesta asiakkaasta.

 

Lähteet:

Urpelainen, A. 2018. Sometus kannattaa, johtajillekin. Talouselama.fi

Reinikainen, P. 2019. Kiinteistönvälitystoimisto keräsi 15 miljoonan euron edestä toimeksiantoja viidessä päivässä: Andrei Koivumäki paljastaa, miten se onnistui. Yrittajat.fi

 

Aleksi Suni & Mikko Mäki

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close