Tampere
24 Jan, Monday
0° C

Proakatemian esseepankki

Uutta suoneen



Kirjoittanut: Mikko Mäki - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

UUTTA SUONEEN

 

”Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Kun ihminen ei nuku, se voi saada vaikka kalan”. Matti Nykänen on sanonut joskus aikoinaan näin. Nykänenhän tunnetaan lentävistä lausahduksistaan, mutta eihän missään nimessä kaikkia hänen sanomisiaan voinut koskaan kauhean tosissaan ottaa. Jos mies, joka uhkailee muuttaa Kööpenhaminaan ja hakea Ruotsin kansalaisuutta kertoo sinulle mitä tehdä, ethän sinä sitä välttämättä usko. Tässä lauseessa on kuitenkin pointtia. Itse ajattelin tehdä tämän esseen kautta pienehkön uudenvuoden lupauksen. Aion kyllä nukkua ensi vuonnakin, mutta aion panostaa työni ja aikani tehokkuuteen.

Miten se sitten tapahtuu käytännössä? Ensimmäinen askel on pitää huoli tuosta Matinkin aliarvioimasta unesta. Nukun silloin kun pitää, eli yöllä. Kun nukun kunnolla, jaksan toteuttaa lupaukseni. Nykyään huomaan liian usein ilmiön itsessäni. Se ilmiö liittyy aamuihini. Olen aina ollut aamuihminen ja tehokkaimmillani silloin. Olen sitä vieläkin, mutta kanavoin tehokkuuteni ja aamuisen energiani aivan vääriin asioihin. Juon joka aamu kahvia ja selaan läpi Kauppalehden, Ilta-Sanomat ja LiveTuloksista katson yön NHL-tulokset. Kyseinen ilmiö liittyy siihen, että huomaan nykyään, että tämä ihana hetki aamussani venyy todella usein liian pitkäksi. Vasta sen venyessä huomaan, että saan tuolla ajan hukkaamisella itselleni luotua heti aamusta aikaiseksi ahdistuksen tunteen tekemättömyydestä. Tunnen morkkista siitä, että tuhlaan parasta energiaani siihen, minkä voisi tehdä vasemmalla kädellä ja toisella silmällä vaikka lounaan yhteydessä.

Uudenvuoden lupaukseni onkin siis se, että aion tehdä ensimmäiset tunnit päivästä vanhalla kunnon Mikko-tyylillä. Teen kaikki tärkeimmät työtehtävät HETI aamupalan jälkeen, jolloin minun energiatasoni ovat päivän huipussa. Ainakin näin tunnen. Ja se on mielestäni tärkeintä.

Minulla on tähän myös lääke, jonka opin joskus podcastista. En muista podcastin nimeä, muistan vain, että Tomi Kaukinen on kyseisessä podcastissa tuolloin vieraana ja kertoi hänen aamustaan. Kaukinen kertoi herätessään rupeavansa heti töihin. Hän tuolloin kirjoitti kirjaa. Hän kirjoitti heti aamusta ja söi aamiaiseksi proteiinipatukan siinä kirjoittamisen lomassa. Omaa historiaani ja tuota Kaukisella toimivaa tapaa soveltaen olen päättänyt kokeilla seuraavanlaista aamurutiinia, jolla luulen saavani tehokkaimmista tunneistani kaiken irti:

  1. Herätys
  2. Nopea aamupala ja kahvi tippumaan (aina puuro, leipä ja kananmuna)
  3. Joka aamuinen kylmä suihkuhetkeni, n. 2min
  4. Kahvi kuppiin ja töihin

Katsotaan miten vaikuttaa ja tuloksia voisi odottaa näkevän jossain kohtaa keväällä. Ainakin aikoinaan keväällä tuon tyylinen aamurutiinini toimi kuin häkä. Jos on itselläsi jäänyt järjestelmäpäivitys päivittämättä, on vuodenvaihde siihen loistava sauma. Vaikka itsekin pidän uudenvuodenlupauksia kliseisinä ja jokseenkin naurettavina, voi niistä tehdä myös merkittäviä, jos itse niin päättää. Täytyy vain ottaa itseään niskasta kiinni. Nyt jään lomille. Harjoittelen rytmin kuntoon loman aikana, jotta ison rattaan liikahtaessa tammikuussa olen valmis!

Hyvää joulua!

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close